וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעלומה נפתרה: מדוע לג'ירפה יש צוואר כל כך ארוך?

20.5.2016 / 20:55

מדענים מטנזניה ריצפו את הגנום של החיה הגבוהה ביותר בטבע, ומצאו כי שינויים גנטיים ספורים אחראים למאפיין המוזר. החוקרים אף מצאו את הגנים שאחראים לפיתוח כלי הדם החזקים של החיה, ומקווים כי הדבר יעזור לבני אדם בעלי לחץ דם גבוה

ג'ירפות בגן החיות התנכי, 24 בפברואר 2016. רויטרס
התעלומה שנחקרה במשך עשרות שנים נפתרה. ג'ירפות בגן החיות התנ"כי שבירושלים/רויטרס

במשך עשרות שנים ניסו מדענים רבים לפענח את אחת הסוגיות המרכזיות המעסיקות כל ילד המבקר לראשונה בספארי: מדוע לג'ירפה צוואר כל כך ארוך? כעת, קבוצת מדענים מטנזניה מאמינה כי יש לה תשובה חלקית לשאלה המעניינת. צוות מחקר המשתייך למוסד האפריקני למדעים וטכנולוגיה מצא כי שינויים גנטיים ספורים הובילו לאחד המאפיינים המוזרים בטבע.

המדענים ריצפו לראשונה את הגנום של הג'ירפה והשוו בינו לבין הגנום של קרוב משפחתו האוקאפי, שלו צוואר בגודל נורמלי. הם זיהו שינויים במספר קטן של גנים האחראים על תצורת הגוף ומחזור הדם. כמו כן, הם גילו כי הצוואר הארוך של הג'ירפה התפתח במקביל ללב וכלי דם חזקים באמצעות מספר קטן יחסית של שינויים גנטיים.

כדי להוביל את הדם לגובה של שני מטרים מהחזה למוח יש צורך בלב חזק במיוחד ולחץ דם גבוה פי שניים משל יונקים אחרים. כמו כן, הג'ירפות זקוקות לשסתומים מיוחדים בלב כדי שיוכלו להתכופף לשתות ולהרים בחזרה את הראש מבלי להתעלף.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
"אוהב עזים": ראש העיר לונדון לשעבר זכה בתחרות שירה נגד ארדואן
איראן: בת הנשיא לשעבר נפגשה עם מנהיגה דתית נרדפת - ועוררה סערה
טראמפ: "אני התייחסתי באופן נורא לנשים? ביל קלינטון אנס"

הג'ירפה דניסה מהספארי ברמת גן חוגגת יומולדת 24, ינואר 2014. טיבור יגר,  ספארי רמת גן,
בעלת כלי דם חזקים במיוחד. ג'ירפה בספארי שברמת גן/טיבור יגר, ספארי רמת גן

החשיפה של הנסיבות הגנטיות העומדות מאחורי מערכת כלי הדם המיוחדת של החיה עשויים לסייע גם לבני האדם, מאחר שהחיה הצליחה ככל הנראה להימנע מהנזק לאיברים שנגרם בדרך כלל לאנשים בעלי לחץ דם גבוה.

"ישנן תיאוריות רבות לגבי האופן שבו התארך צוואר הג'ירפה, אך נראה כי הפיתוח של הלב וכלי הדם נעשה במקביל לשינוי השלדי", אמר מוריס אגאבהף חבר בצוות המחקר.

השאלה משמעותית יותר בנוגע לסיבה שבגינה פיתחו הג'ירפות צוואר ארוך נותרו פתוחות. הדעה הרווחת שלפיה הדבר התרחש כדי לאפשר לה להגיע לעלים הנמצאים בצמרת העץ אותגרה ב-20 השנים האחרונות על ידי השערות מתחרות, לפיהן הדבר נובע ממאבק בין זכרים בתקופת החיזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully