וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ביד ושם: "אנשי אליטות באירופה מפיצים את הנגיף האנטישמי"

5.5.2016 / 0:57

ראש הממשלה נאם בעצרת הזיכרון הממלכתית לשואה, והבהיר: "האנטישמיות ושקריה לא מתו עם היטלר בבונקר". ריבלין: "הניצולים לא זכו מעולם לכבוד הראוי להם". היום ייערכו טקסים ברחבי הארץ וב-10:00 תישמע צפירת זיכרון

עריכה: מתן חדד

"לפני 71 שנים מוגר השלטון הנאצי בגרמניה, אך האנטישמיות ושקריה לא מתו עם היטלר בבונקר" - כך אמר אמש (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס הממלכתי לזכרון השואה והגבורה הנערך ביד ושם. הוא הדגיש כי האנטישמיות מתבטאת בימינו בשנאת מדינת ישראל. "כיום, מיליוני בני אדם בעולם המוסלמי קוראים ושומעים כזבים איומים על העם היהודי. השקרים הללו מתפשטים ברשתות החברתיות, באמצעי הפצה שהיטלר וגבלס לא היו מעלים בדמיונם".

ראש הממשלה ציין כי אמונות אלה אינן חלקו של האסלאם הקיצוני לבדו. "הסתה זו מקורה באסלאם הקיצוני ובעולם הערבי, אך בשנים האחרונות מצטרפת אליה הסתה לא פחות ארסית מהעולם המערבי. חברי פרלמנט בריטים, בכירים בשבדיה, מעצבי דעת קהל בצרפת. האנטישמיות בימינו מזווגת חיבורים מוזרים. אנשי אליטות שמייצגים את הקדמה האנושית חוברים לקנאים ברבריים".

נתניהו הביא דוגמא לגוף עולמי שמפיץ לטענתו שקרים לגבי ההיסטוריה היהודית ואמר: "ארגון אונסק"ו של האו"ם קבע שלהר הבית, הר המוריה, אין שום קשר לעם היהודי. ארגון עולמי שמופקד על שימור ההיסטוריה משכתב כלאחר יד עובדת יסוד בהיסטוריה האנושית. זוהי בורות מרצון. חמור מכך, זוהי התמכרות לשקר והפצתו ברחבי העולם עד שיתקבל כעובדה. בדיוק כך נהגו שונאי ישראל לדורותיהם. הם מצדיקים את האלימות נגדנו, מאשימים אותנו בפיגועים בפריז, הופכים את הקורבן לתוקפן. הנאצים אמרו שהיהודים אשמים בכל, האנטישמים של היום אומרים שישראל אשמה בכל".

עוד כתבות בנושא:
עם גיטרה בלבד, נכדו של הקצין הנאצי מציל את ניצולי השואה בישראל
הניצחונות של סבתא חנה
שלושת המלאכים שהצילו את "הילד של אושוויץ"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת יום הזכרון לשואה ולגבורה, יד ושם ירושלים. מאי 2016. נועם מושקוביץ
"שנאת היהודים לא בנקל תעבור מהעולם". נתניהו/נועם מושקוביץ

"ראשי הציונות קיוו כי אם ליהודים תהיה מדינה משלהם השנאה כלפיהם תחלוף מהעולם. מכובדי, המציאות מוכיחה כי הנחה אופטימית זו הייתה מוטעית", הוסיף נתניהו. "פעם היו מי שחשבו כי הציונות היא התרופה לאנטישמיות, היום יש המאמינים כי הציונות היא הסיבה לאנטישמיות. הם טועים. שנאת היהודים לא בנקל תעבור מהעולם. כדי להילחם בה עלינו להילחם בשקר, לבצר את כוחנו, ולבנות את מדינתו".

נתניהו הודה כי מדינת ישראל לא עשתה די כדי לספק את צרכיהם של ניצולי השואה. עם זאת, הוא הדגיש כי "בשנים האחרונות הוספנו משאבים ונעשה עוד מסיבה פשוטה – מגיע לכם. בזכות ולא בחסד. זה החוב של מדינת ישראל לכם ואנו נפרע אותו". הוא ציין כי ישראל לא מתעלמת מקריאות להשמדת העם היהודי, ואמר: "יש מי שמבקש להתעלם מאיומי איראן שמקיימת תחרות לקריקטורות להכשת שואה. אנו לא מתעלמים. יש מי שמוכן להשלים עם נשק גרעיני בידי איראן, אנו לא משלימים. ידעו כל אלה הזוממים להכחידנו – לישראל כוח רב. כוח הגנה, כוח התקפה, כוח הרתעה".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
נשיא המדינה ראובן ריבלין בעצרת יום הזכרון לשואה ולגבורה, יד ושם ירושלים. מאי 2016. נועם מושקוביץ
"השנטים הללו הן שנות רצון". ריבלין, הערב/נועם מושקוביץ

לפני נתניהו נאם נשיא המדינה ראובן ריבלין, והתנצל בפני ניצולי השואה על כך שמדינת ישראל לא עושה מספיק כדי לדאוג להם. "הניצולים מתמעטים והולכים. השנים הללו הן שעות רצון לערוך חשבון נפש לפניכם. אנחנו חייבים להודות – שגינו. הניצולים לא זכו מעולם לכבוד הראוי להם. באתי לכאן היום בשמי, בשם עם ישראל, לבקש מכל אחד ואחת מכם בטרם יהיה מאוחר מדי – סליחה ומחילה. לא הבנו. לא רצינו להבין. לא עשינו די".

"המספר שנחרט על בשר הניצולים נצרב בלב העם הזה לדורי דורות והפך לצוואת חיים של העם היהודי", הוסיף ריבלין. "השואה, אם נרצה או לא, הפכה לגורם המעצב את אמות המידה של הבנתנו את עצמנו ואת הבנת יחסינו עם העולם כולו". הוא התייחס לאנטישמיות שקיימת בעולם ואמר: "האנטישמיות היא מחלה כרונית עמוקה וקשה החודרת ללב ההיסטוריה של העמים. עדות לכך אנו שומעים מלב אירופה האחרת, מהשמאל הבריטי ומהימין הקיצוני. מדינת ישראל תתמודד עם האנטישמיות הזו בכך שתבטיח בית לאומי וצבא יהודי מגן לעם השורד הזה. אנו עם ששרד וימשיך לשרוד בזכות חוסנו ורוחו".

עצרת יום הזכרון לשואה ולגבורה, יד ושם ירושלים. מאי 2016. נועם מושקוביץ
חיילי צה"ל על בימת הטקס, היום/נועם מושקוביץ

במקביל לעצרת הממלכתית נערכה עצרת זיכרון במכון משואה שבקיבוץ תל יצחק שבשרון. שר החינוך נפתלי בנט אמר בטקס כי בזמן שהיהודים הושמדו באירופה, "העולם התבצר באדישותו ועצם את עיניו, וכך למדנו - בנסיבות המחרידות ביותר, את השיעור החשוב ביותר במציאות חיינו: לעולם לא נפקיד את גורלנו בידי אחרים".

לדברי בנט, "לעולם לא ניתן לאיש לקבוע את גורלו ואת עתידו של עם ישראל. לעולם לא נקבל שום קריאה להסתה נגד יהודים באשר הם". בנט התייחס לאנטישמיות השוררת באירופה ואמר: "דווקא על רקע הרוחות הרעות הנושבות מחלק ממדינות אירופה חייבים לומר: יש בעולם מי שרוצה אותנו קורבנות, עלובים וחלשים, ולא רוצה אותנו חזקים. אנחנו לא נחנך את העולם לא להיות אנטישמי, אבל הפעם אנחנו נשארים בחיים. הפעם, האנטישמיות נתקלת בקיר ברזל של מדינת ישראל, ובה יהודים חזקים ברוחם, בטוחים בעצמם, ובעלי כוח מגן".

עצרת יום הזכרון לשואה ולגבורה, יד ושם ירושלים. מאי 2016. נועם מושקוביץ
בימת העצרת ביד ושם/נועם מושקוביץ

העצרת הממלכתית ביד ושם עסקה השנה במאבק לשמירה על רוח האדם בתקופת השואה, תחת הכותרת: "הכול אסור לנו והכל אנו עושים". כבכל שנה, שישה ניצולי שואה הדליקו משואות לזכר שישה מיליון היהודים שנרצחו בשואה. השנה הדליקו את המשואות שרה קיין, ילידת צ'כוסלובקיה בת 96 ששרדה עם אחותה את מחנה השמדה אושוויץ ואת צעדות המוות; רוברט טומשוף, בן 99 שנעצר בידי הנאצים והצליח להימלט לפני גירושו לאושוויץ; יהושע העשיל, יליד צ'כוסלובקיה בן 84 ששרד את מחנה ההשמדה אושוויץ ואת צעדות המוות; יוסף לביא, יליד לוב בן 88 ששרד את מחנה הריכוז ברגן בלזן; חיים גרוזביין, יליד פולין בן 79 ששרד לבדו ביערות במהלך המלחמה ולאניה רוזנהוך, ילידת פולין בת 96 ששרדה את צעדות המוות ואת מחנה ההשמדה אושוויץ.

במהלך הטקס, יו"ר מועצת "יד ושם" הרב ישראל מאיר לאו הדליק את אבוקת הזיכרון, הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו הקריא פסוקי תהילים, הרב הראשי הראשון לציון הרב יצחק יוסף ימר קדיש, והחזן ישראל פרנס נשא תפילת "אל מלא רחמים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טקסים נוספים ייערכו במוקדים שונים ברחבי הארץ, והבוקר ייערכו הטקסים בבתי הספר ובשעה 10:00 תישמע צפירה. לאחר מכן ייערך טקס הנחת הזרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה במוזיאון "יד ושם", ויוקראו שמות קורבנות השואה הן במוזיאון והן במשכן הכנסת. בשעה 13:00 ייערך באוהל יזכור שב"יד ושם" טקס האזכרה המרכזי.

בשעה 19:00 תיערך העצרת המרכזית לנעילת אירועי יום הזיכרון לשואה בקיבוץ יד מרדכי שבדרום, וב-19:45 ייערך הטקס השנתי בבית לוחמי הגטאות הנמצא בקיבוץ לוחמי הגטאות שבגליל המערבי. בטקס ינאמו נשיא המדינה ראובן ריבלין, מזכיר התנועה הקיבוצית ניר מאיר ומנכ"לית בית לוחמי הגטאות ד"ר ענת לבנה.

(עדכון ראשון: 19:55)

עצרת יום הזכרון לשואה ולגבורה, יד ושם ירושלים. מאי 2016. נועם מושקוביץ
עצרת יום הזכרון לשואה ולגבורה, יד ושם ירושלים. מאי 2016/נועם מושקוביץ
עצרת יום הזכרון לשואה ולגבורה, יד ושם ירושלים. מאי 2016. נועם מושקוביץ
עצרת יום הזכרון לשואה ולגבורה, יד ושם ירושלים. מאי 2016/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully