וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גשר, טיילת - וחידון: כך נראה מפעל ההנצחה של "מורשת גנדי"

17.4.2016 / 12:01

רק השנה הקציבה המדינה 2.3 מיליון שקל להנצחת מורשתו השנויה במחלוקת של השר רחבעם זאבי – פי 7 מהתקציב המקורי לפני 13 שנה. עשרות גנים ציבוריים, רחובות ואתרים נקראו על שמו. וואלה! NEWS עם מפת אתרי ההנצחה ברחבי הארץ. ריאיון לאולפן

עריכה: אביב אירגז

ארבע שנים לאחר ההתנקשות בחייו של השר רחבעם זאבי מחוץ לחדר המלון שלו בירושלים ב-2001, חוקקה הכנסת את "החוק להנצחת מורשת רחבעם זאבי". החוק, שמטרתו הרשמית היא "להנציח את זכרו של רחבעם זאבי ולהנחיל לדורות את פועלו ומורשתו", קבע כי תקום עמותה להנצחת מורשתו, וכי ביום השנה להירצחו יצוין "יום הזיכרון לרחבעם זאבי", ובו יקיימו אירועי זיכרון ופעילויות חינוך לזכרו.

עוד בטרם חקיקת החוק ב-2005 החל מפעל ההנצחה של זאבי, שנתון בימים אלה במחלוקת קשה בעקבות התחקיר בעניינו בתכנית "עובדה", שחשף טענות קשות נגדו על עבירות מין, קשרים לעולם התחתון והתנהלות פסולה בעת היותו אלוף פיקוד המרכז. עשרות אתרים ברחבי הארץ נקראו על שמו, מדי שנה משרד החינוך מעניק פרס על שמו למצטיינים בלימודי ארץ ישראל במערכת החינוך‏, בשנת 2002 הנפיקה רשות הדואר בול לזכרו, ובכל שנה בחנוכה מתקיים לזכרו מרוץ הלפיד בבקעת הירדן. רק השנה העביר משרד ראש הממשלה 2.3 מיליון שקלים להנצחתו של זאבי - פי שבעה מהתקציב המקורי שהוקצה לכך ב-2003, 300 אלף שקל.

לקריאה נוספת:
יחימוביץ' על גנדי: "לא עבריין מין רגיל - מכונת עינויים"
בנו של זאבי זועם על הטענה שאביו תקף מינית: "בנות 65 מאחורי וילון"
ליברמן: "התחקיר על גנדי - רוע לב ושפל שאני לא זוכר כמותו"

אתרי ההנצחה לזכרו של זאבי ברחבי הארץ

אילת – טיילת על שם רחבעם זאבי (גנדי)

אשדוד – טיילת חוף הקשתות על שם רחבעם זאבי. בעת מותו של גנדי הוא כיהן כשר התיירות. על פי אתר המורשת להנצחתו, טיילת חוף הקשתות שנקראת על שמו נועדה לבטא את הקשר של עיר הנופש עם שר התיירות שנרצח. באחד הביקורים האחרונים של זאבי בעיר כשר התיירות הוא דיבר על חיזוק פעילות התיירות באשדוד והפיכתה למוקד משיכה לתיירים רבים.

רמת גן – בית המקרא על שם אלוף (במיל') רחבעם זאבי. בטקס שהתקיים ב-2004 בהשתתפות בני משפחתו של זאבי וראש העיר דאז צבי בר, חנכו בכירי העירייה את בית המקרא – מרכז שנועד לקרב את עולם סיפורי התורה לעולמם של התלמידים בגני חובה, בחטיבות צעירות ובכיתות א-ג בחינוך הממלכתי-דתי והממלכתי התורני.

גבעת שמואל – רחוב על שמו של רחבעם זאבי. הרחוב, הממוקם בכניסה הראשית לעיר, נחנך בשנת 2001. על פי אתר המורשת להנצחתו של זאבי, הרחוב נבחר משום שבצדו האחד של הרחוב ממוקם "פארק הבנים" על שם בני המקום שנפלו במערכות ישראל, ובצדו השני יש ריאה ירוקה נרחבת שבה הוקמה אנדרטה מרשימה, ראשונה ויחידה מסוגה בארץ, לזכר הלוחמים היהודים שלחמו בצבאות בעלות הברית נגד גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה.

חברון – ספרי תורה על שמו של רחבעם זאבי במערת המכפלה. על פי אתר המורשת, שני ספרי תורה הוכנסו לבית הכנסת במערת המכפלה ונחנכו על שמו על מנת להדגיש ולחזק את הקשר של זאבי למערה וליישוב היהודי בחברון.

גשם רחבעם זאבי בנתיבי איילון. דוד שי מוויקיפדיה העברית, אתר רשמי
מעל נתיבי איילון. גשר רחבעם זאבי ברמת השרון/אתר רשמי, דוד שי מוויקיפדיה העברית

יקנעם – פארק גנדי לזכרו של רחבעם זאבי. בשנת 2003 נחנך הפארק על שמו של זאבי, ובמרכזו הוצב פסל מיוחד לזכרו, שעיצב הפסל משה שילה, בצורת מגן דוד, ועליו חרוט דיוקנו של זאבי. מן האדמה יוצאים 12 "שורשים" המחוברים לבסיס הפסל, סמל ל-12 שבטי ישראל.

ירושלים – מצפור הר הזיתים על שמו של רחבעם זאבי

ירושלים – קומת רחבעם בלשכת התיירות. הלשכה, שנמצאת בשער יפו בעיר העתיקה בירושלים, חנכה קומה על שמו של מי שהיה שר התיירות בשעת מותו. הקומה היא קומת הדרכה מיוחדת לעיר ירושלים.

כפר תבור – כיכר הנצחה על שמו של רחבעם זאבי

לוד – גן ציבורי על שמו של רחבעם זאבי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המועצה האזורית רמת הגולן – בית כנסת קשתות רחבעם. בשנת 2003 החליטו במועצה האזורית רמת הגולן להקים את בית הכנסת "קשתות רחבעם" באום אל-קנאטיר. על פי אתר המורשת להנצחתו, ההחלטה נבעה מכך שבהיותו שר התיירות הוא אישר את התקציב לשחזור בית הכנסת.

גוש עציון - מאחז "מעלה רחבעם" על שם רחבעם זאבי

הנגב – היישוב "מרחב עם" על שמו של רחבעם זאבי. היישוב נקרא בתחילה "חלוקים" ושמו שונה ל"מרחב עם" על שם זאבי, שנקבר באותו יום שבו החלו עבודות הבנייה להקמת היישוב.

קדומים – מוקד ביטחוני ומצפה על שם רחבעם זאבי

קרני שומרון – השדרה המרכזית על שמו של רחבעם זאבי

רחבעם זאבי. ראובן קסטרו
עשרות אתרים על שמו ברחבי הארץ. רחבעם זאבי/ראובן קסטרו

ראשון לציון – שדרות רחבעם זאבי במערב העיר. כמו כן, בעקבות מפעל ההנצחה החליטה מועצת העיר בראשון לציון לקיים חידון לידיעת ארץ ישראל על שמו של רחבעם זאבי במסגרת מערכת החינוך הבוגרת בעיר.

בית חורון – רחוב על שמו של רחבעם זאבי

רחובות – גן ציבורי על שם רחבעם זאבי

רמלה – גן ציבורי על שם רחבעם זאבי

רמלה – מחנה רחבעם, בסיס פיקוד העורף על שם אלוף רחבעם זאבי

רמת השרון – גשר על שם רחבעם זאבי מעל נתיבי איילון

"יפה שתהיה מורשת שרוצים לציין ולא כזו שרוצים לשכוח"

ח"כ תמר זנדברג (מרצ), שסיעתה קראה לביטול החוק להנצחת זאבי, התייחסה לנושא בריאיון לאולפן וואלה! NEWS. היא דחתה את הטענות שעלו נגד תחקיר "עובדה", שלפיהן הוא פסול משום שזאבי מת ואינו יכול להתגונן. "אנחנו מצויים בזירה הציבורית ולא המשפטית. לא תהיה חקירה משפטית", אמרה. "האם הדברים שהתגלו בתחקיר עומדים בפני עצמם ברמה הציבורית? האם לא מדובר באמת? מדובר לא רק באונס, אלא במקרים נוספים וקשים של הטלת אימה והתעללות בגופה. אלה מעשים פסיכופתיים. חלק מהדברים פורסמו בעבר בזמן אמת, וזאבי יכול היה להתגונן".

"מדינת ישראל משקיעה מילונים בהנצחת מורשתו", הוסיפה ח"כ זנדברג. "נשאלת השאלה – האם הדברים האלה עולים לידי מורשת שראויה להנצחה? הנצחה היא לדורות. זו מורשת שאמורה להיות מונחלת לילדים שלנו. טקסים ממלכתיים בכנסת ובהר הרצל. יפה שתהיה מורשת שאנחנו רוצים לציין אותה ולא מורשת שאנחנו רוצים לשכוח אותה".

סמדר בת אדם, מחברת הביוגרפיה של זאבי ולשעבר חברת המועצה להנצחת מורשתו, גוננה עליו בטענה שבדור ההוא היו נורמות פסולות, ושלא ניתן לשפוט אדם שאינו יכול להגן על עצמו. היא עוד ציינה כי מלבד זאבי יש שורה שלמה של אנשים שהיו צריכים לתת את הדין על מעשיהם באותה תקופה. "אני פונה לציבור ולנשים: פתחנה את הסיפורים על אלופים, על קצינים, בואו נשבור את כל המיתוסים", אמרה. על מפעל ההנצחה היא הוסיפה: "יש החלטה להנצחה בארץ בעקבות רצח של סמל מדינה. הייתי ממשיכה להנציח את גנדי. הבית הרוויזיוניסטי שבו גדלתי אמר שמקימי המדינה ראויים לחסד עליון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully