וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחה ערר התביעה הצבאית: החייל יישאר במעצר פתוח בבסיס

6.4.2016 / 0:12

בית הדין הצבאי לערעורים קבע כי החייל שירה במחבל בחברון יישאר במעצר ביחידתו. השופט כתב בהחלטתו כי ישנו לכאורה "תסריט אפשרי, שלפיו המשיב סבר בטעות כי המחבל ממולכד". יעלון התייחס שוב לאירוע: "את נוהלי הפתיחה באש יקבע הרמטכ"ל ולא ראשי כנופיות"

צילום: אבי כהן, יותם רונן; עריכה: ניר חן וטל רזניק

בית הדין הצבאי לערעורים בקריה בתל אביב החליט אמש (שלישי) לדחות את הערר שהגישה התביעה הצבאית על תנאי המעצר של החייל החשוד בהריגת המחבל בחברון. המשנה לנשיא בית הדין, תת-אלוף דורון פיילס, קבע כי החייל ישוחרר למעצר פתוח בבסיס עד ליום חמישי, אז יתקיים דיון נוסף בעניינו.

השופט דורון פיילס אמר בהחלטתו: "לא כל הפשעים שעליהם עמדה התביעה הוסברו על ידי ההגנה באופן המניח את הדעת, אולם את עיקרם ניתן לתלות בסערת הנפש שבה היה מצוי המשיב (החייל, א"ב). מצב זה נלמד לא רק מדבריו שלו אלא מעדויות של כמעט כל מי שפגשו עד לחקירתו. סערת נפש כזו אינה מפתיעה, יהא המניע שעמד ביסוד מעשיהו של המשיב אשר יהא – מדובר באירוע מסעיר ומטלטל. בקטע הסרטון שבו נראה המשיב לוחץ ידיים, אין כדי להפריח את הרושם שהתקבל אצל שורת העדים כי המשיב היה נסער ומבולבל".

השופט המשיך: "נמצא, כי בצד ההשקפה שלפיו ממכלול הראיות עולה לכאורה תמונה של ירי שאין לו הצדקה והוא נעשה כמעשה נקמה, ניצב, לכאורה, תסריט אפשרי, שלפיו המשיב סבר בטעות כי המחבל ממולכד ומתכוון להפעיל את המטען. אין ניתן לומר, בהתאם למפורט לעיל, כי זו, על פניה, טענה לא מהימנה, שאין מאחוריה טעות כנה. ייתכן כי גם אם טעה המשיב טעות כנה היה עליו לנהוג אחרת – להזעיק את מפקדיו, להתריע בפני הסובבים באופן נמרץ יותר כי עליהם לזוז או כיוצא באלה פעולות. אולם אז מידת הפליליות של מעשיו נמוכה הרבה יותר מזו שמייחסת לו התביעה".

שר הביטחון, משה יעלון, התייחס הערב לסערה סביב החייל. "יש גל התלהמות חסר תקדים. אני מציע שאת נוהלי הפתיחה באש יקבע הרמטכ"ל ולא ראשי כנופיות", אמר בעת ביקור בסימולטור F-35 בבית חיל האוויר בהרצליה.

סערת הירי בחברון - סיקור מיוחד:
משפחת החייל היורה ביקרה אותו במעצר: "מאוכזב שמפקדיו מעידים נגדו"
מנכ"ל "בצלם" על ירי המחבל בחברון: "מזועזעים מאדישות הסובבים"
"או לוחם או כלום": סיפורו של החייל שעומד בעין הסערה של גל הטרור

החייל היורה מחברון ובני משפחתו בכניסה לדיון בעניינו בבית הדין הצבאי  בקרייה. מגד גוזני
התביעה טוענת למסוכנות. החייל בדרכו לדיון, היום/מגד גוזני

אחד מסנגוריו של החייל, עו"ד בנימין מלכא, אמר לאחר פרסום ההחלטה: "טוב הייתה עושה התביעה הצבאית אם לא הייתה מגישה את הערר כלל. לא יהיה זה מוגזם לומר כי הערר שהוגש הוא בבחינת עינוי דין שאין בו צורך".

עו"ד איל בסרגליק מצוות ההגנה של החייל הקריא במהלך הדיון מעדותו של מרשו. "אם הייתה חגורת נפץ, הייתי בבית עלמין והיום אומרים קדיש עליי ועל המשפחות. לא הייתי יורה בו סתם אלא אם הייתי מרגיש סכנה ממשית, כשיש מצלמות מסביב. אני ראיתי אותו מזיז את היד ואת הראש, לא יריתי סתם. הייתי נסער, הידיים שלי היו מלאות בדם של אופיר (כנראה החייל שנדקר בפיגוע, א"ב). אני לא רגיל להגיע לזירה ולירות במחבל, אני לא רגיל לראות מחבלים מתים. אותי לימדו: כשיש ספק – אין ספק".

בדיון תוארה שיחה עם מפקד הגדוד של החייל, ובה הוא טען כי חשש שהמחבל ייטול את הסכין שהייתה בזירה וימשיך לדקור, וכי ראה את המחבל זז. על פי תיאור השיחה בין השניים, המג"ד שאל אותו מדוע לא בעט בסכין, ואמר לו "אני חושב שאתה משקר".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החייל מחובק עם אמו, בתום הדיון/מערכת וואלה!, צילום מסך

התובעת הוסיפה כי מהימנות החייל נבחנת בכמה מישורים ובהתאם לראיות. לדבריה, תשובותיו של החייל בחקירתו היו לא ענייניות ו"מטרתו למזער את המעשה מבחינתו". לאחר צפייה בסרטון במהלך הדיון, טענה התביעה כי החייל נראה בו רגוע למדי, זאת על אף הטענה כי הירי התבצע מתוך לחץ ממטען.

בפתח הדיון אמרה התובעת הראשית כי הושגו סרטונים נוספים שתיעדו את האירוע ואת הדקות שאחריו. כמו כן, היא ציינה כי נאספו עדויות מצד מפקד החטיבה, וכי ממצאי החקירה מעלים כי היריה הקטלנית הייתה זו של החייל לעבר ראשו של המחבל. לדבריה, עלתה טענה כי היה מטען בזירת הפיגוע וכי היה קיים חשש מסכנת חיים. "כדי לבחון את זה אנחנו צריכים לבחון את גרסת המשיב כגרסה אמינה. לטעמנו, לא ניתן לומר כך. אנחנו לא מאמינים לו", אמרה.

אחד מפרקליטיו של החייל, עו"ד בסרגליק, דיבר בדיון וחשף את עדותו של המג"ד, שלפיה מפקד החטיבה התכוון לשפוט את החייל בעצמו, אבל בהתייעצות עם הפרקליטות הוחלט להעביר את המקרה לטיפול המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח). הסנגור הסביר כי בעת האירוע החייל היה נרגש. "הוא ראה את המחבל זז בידיים, וראה סכין במרחק מטר, ולא עשרה מטרים כפי שנטען", הוא טען וציין כי החייל שמע מישהו שאמר לא להתקרב אל המחבל מחשש לפצצה.

עו"ד בסרגליק ציטט את אחד ממפקדי המחלקה שנכחו באירוע, שאמר לדבריו כי המחבלים המשיכו להוות איום גם לאחר שנורו וכי הם גם לא קיבלו טיפול רפואי מחשש שהם ממולכדים. "בעדות נוספת של הלוחם הפצוע הוא תיאר שהמ"מ אמר לו שאם יש סכנת חיים מידית יש לירות על מנת להרוג. אם יש אבנים – להימנע מירי. לשאלתו אם יש לירות במקרה של חשש שמחזיקים חגורות נפץ השיב המ"מ שכן". הוא הוסיף וציטט מפקד מחלקה נוסף, שסיפר לדבריו בעדותו: "בהתחלה חשבתי שמה שהוא עשה זה חמור, אבל רק אחרי שהבנתי שיכולה הייתה להיות פצצה הבנתי שהוא פעל לפי אינסטינקט. הוא היה נראה נרגש".

בית הדין הצבאי דן בערעור החייל שירה למוות במחבל. יותם רונן
החייל היה נרגש בעת הירי. טען עורך הדין/יותם רונן

התביעה הצבאית, בראשות אלוף-משנה שרון פנחס-זגגי, ערערה על החלטתו של שופט בית הדין הצבאי סא"ל רונן שור, שהורה לשחרר את הלוחם למעצר פתוח בבסיס עידן, במגבלות של איסור החזקת טלפון ונשיאת נשק ואיסור יצירת קשר ישיר או עקיף עם עדים. בדיון היום טוענת התביעה כי בשל מסוכנותו של החייל יש להאריך את מעצרו, ואילו ההגנה, הכוללת את עורכי הדין אילן כץ, איל בסרגליק, בנימין מלכא וכרמית שחיבר, מבקשת לשחררו לביתו, או לכל הפחות למעצר בית.

עו"ד כץ אמר אתמול לוואלה! NEWS כי עד כה לא קיבלה ההגנה את ממצאי הדוח הפתולוגי, למעט דיווחים לא רשמיים בכלי התקשורת הפלסטיניים. בהתייחסו לדיווחים על כך שבנתיחה נמצא שהכדור שירה החייל הוא שהרג את המחבל, הוא הוסיף: "גם אם יתבררו השמועות כנכונות, זה מחזק את טענת החייל כי המחבל היה חי והוא חש בסכנת חיים, ולכן ירה. אין מקום להעמיד את החייל לדין, בטח לא על סעיפי המתה".

המג"ד של החייל, שעמו הוא שוחח לאחר התקרית, הוא סגן-אלוף דוד שפירא. שפירא היה מי שהסתער על המחבל בפיגוע בישיבת מרכז הרב ב-2008, שבו נרצחו שמונה נערים, לאחר ששמע יריות מכיוון הישיבה בעת שהיה בביתו המצוי בסמוך למקום. בעקבות פעולה זו זכה שפירא, בוגר ישיבת מרכז הרב, לצל"ש אלוף פיקוד המרכז. אם יוחלט להגיש נגד החייל כתב אישום, הוא צפוי להיות אחד העדים המרכזיים נגדו.

הפתולוג הפלסטיני שהשתתף בנתיחת גופת המחבל: הוא מת מהירי לראשו. ספק 500
מתכננים לתבוע. מסיבת העיתונאים של משפחת המחבל והרופא שהשתתף בנתיחה, אתמול/ספק 500

גורמים המצויים בפרטי החקירה אמרו בימים האחרונים כי התביעה הצבאית, שבשלב זה מגדירה את החייל חשוד בהריגה, תנסה להגיע בקרוב להסדר טיעון עם הסנגורים. זאת, במטרה למנוע משפט ארוך שיטלטל את הפיקוד הבכיר בצה"ל ואת דרגי השטח שהיו מעורבים בפרשה.

אמש הגיבו בני משפחתו של המחבל, עבד אל-פאתח א-שריף, לממצאי הנתיחה שפורסמו בכלי התקשורת הפלסטיניים. נציג המשפחה, דודו של המחבל פתחי א-שריף, הודיע במסיבת עיתונאים, שבה השתתף גם הפתולוג הפלסטיני שנכח בנתיחה, כי בכוונתה להגיש תביעה בבית המשפט הישראלי "בגין הנזקים שנגרמו ליקירם". כמו כן, הוא דרש מהרשות הפלסטינית לפנות לבית הדין הבינלאומי בשל "הוצאתו להורג" של א-שריף, וקרא לכל הגורמים הרלוונטיים, ובהם ארגוני זכויות, לפעול כדי להשיב את גופתו לידי המשפחה.

(עדכון ראשון: 11:00)

החייל היורה מחברון ובני משפחתו בכניסה לדיון בעניינו בבית הדין הצבאי  בקרייה. מגד גוזני
החייל לפני כניסתו לדיון, היום/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully