וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף לסאגה: במקום שגריר בברזיל - דני דיין מונה לקונסול בניו יורק

28.3.2016 / 9:35

לאחר כשמונה חודשים שבהן התמשך התהליך הוחלט למנות את ראש מועצת יש"ע לשעבר לקונסול בניו יורק. מינויו לשגריר בברזיל עורר התנגדות עזה משום שהוא מתנחל. דיין: "עוד כשהוטל עליי התפקיד בברזיל, אני ביקשתי את התפקיד בניו יורק"

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

(דני דיין בריאיון לאולפן וואלה! NEWS, דצמבר 2015)

דני דיין, שהיה אמור להתמנות לשגריר ישראל בברזיל, מונה לקונסול ישראל בניו יורק - כך קבע היום (שני) ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו. בכך מסתיימת סערה שהחלה לאחר שהמינוי נדחה שוב ושוב מאז חודש אוגוסט, אז הוכרז עליו לראשונה. דיין יחליף את עידו אהרוני, איש משרד החוץ, שמסיים את תפקידו.

דיין בירך על הצעד, ומסר: "עוד באוגוסט, כשראש הממשלה הטיל עליי את התפקיד בברזיל, אני ביקשתי את התפקיד בניו יורק. אני מאמין ביכולתי לבצע מהפכה בהסברה הישראלית בצפון אמריקה, שניו יורק היא הלב הפועם שלה ."אדע לנהל דו-שיח מכיל ומכבד עם כל רבדי היהדות האמריקאית, אורתודוקסים כרפורמים, ליברלים כשמרנים ועם תומכי שתי המפלגות. כל זאת, תוך ייצוג נאמן ומאמין בעמדות ישראל".

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי בירכה על המינוי החדש. "מינויו של דני לאחד היעדים האסטרטגיים בארה"ב הוא אמירה חשובה לעולם. מדינת ישראל תתברך בנציג ראוי שגר בהתיישבות ביהודה ושומרון, ויישא מסר חשוב לפיו ממשלת ישראל עומדת מאחורי דני כנציג נאמן וראוי של המדינה", אמרה.


עוד בנושא:
מבוכה למשרד החוץ: המכרז לשגריר בברזיל פורסם כשדיין עדיין המועמד
המחלוקת על מינוי דני דיין לשגריר: 40 דיפלומטים ברזילאים מתנגדים
ברקע משבר מינויו לשגריר בברזיל: נתניהו נפגש עם דני דיין

IFB דני דיין, על מינויו לשגריר ישראל בברזיל. מערכת וואלה!
יפסיק להמתין. דני דיין/מערכת וואלה!

הפרשה החלה בקיץ כשנתניהו הכריז על מינוי דיין, ראש מועצת יש"ע לשעבר, לשגריר ישראל בברזיל. "אני סמוך ובטוח שדיין יביא איתו לתפקיד את ניסיונו הרב ויעמיק את היחסים בין ישראל לבין ברזיל", אמר אז בתקווה. עם זאת, המינוי לא יצא לפועל.

בחודש דצמבר פורסם כי העיכוב הממושך של הברזילאים הוא תוצאה של מדיניות מכוונת ולא של עומס ביורוקרטי. פקיד ממשל ברזילאי בכיר הסביר כי המדינה לא מתכוונת לאשר את מינויו של דיין, אבל גם לא לדחות אותו באופן רשמי, אלא פשוט "לייבש אותו" בהמתנה אין-סופית עד שישראל "תבין את הרמז לבד" ותמשוך את המינוי. זאת בשל פעילותו ארוכת השנים של דיין למען ההתנחלויות בגדה המערבית, והעובדה שהוא עצמו מתגורר במעלה שומרון, הנמצאת מעבר לקו הירוק.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה. מרץ 2016. AP
החליט לשנות את המינוי. נתניהו/AP

באותו חודש, לאחר שלושה חודשים של סחבת מכוונת מצד ברזיל, הוחלט בדיון שנערך בלשכת ראש הממשלה כי ישראל תתחיל להגיב לעיכוב במינויו. בדיון הוחלט על שורת צעדי תגובה ישראליים אל מול ההתנהלות הברזילאית. ישראל תכננה להתחיל מצעדים קלים יחסית ולהחריף את תגובתה לאורך זמן, אלא אם הברזילאים ישנו את עמדתם ויסכימו לאשר את המינוי של דיין. לאחר מכן, נפגש נתניהו נפגש עם דיין, שאמר כי "הם רואים עין בעין" את הצעדים הבאים שעל ישראל לנקוט בנושא.

לפני כשבועיים פרסם משרד החוץ מכרז פומבי לתפקיד השגריר בברזיל. מהפרסום השתמע כי ישראל ויתרה באופן רשמי על מינוי דיין, אך זמן קצר לאחר מכן מיהר המשרד לחזור בו וטען כי הדבר נבע נתקלה טכנית. עוד נמסר כי דיין ממשיך להיות השגריר המועמד מטעם ממשלת ישראל לכהן בברזיליה, והודגש כי המשרה אינה מתפנה.

עם מסירת ההודעה על הטעות, כתב דיין בחשבון הטוויטר שלו: "במשך כשעה שמחתי אישית שהשתחררתי מהמצב הדי מביך שבו אני נמצא, והצטערתי מדינית שישראל נכנעת לחרם. עכשיו זה חזר להיות להיפך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully