וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עומדים בפני רגע האמת": חודשו השיחות בין הממשל הסורי למורדים

שליח האו"ם המגשר בין הצדדים אמר כי "החלופה היחידה לשיחות היא המשך הקרבות", והדגיש כי בתום הסבב הנוכחי הם מצפים לחגיע למפת דרכים ברורה. זוהי הפעם הראשונה שבה נערכות השיחות בז'נבה במהלך הפסקת האש, שעדיין מחזיקה מעמד

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

לאחר הפסקה של חודשיים, חודשו היום (שני) בז'נבה שיחות השלום בין הממשל הסורי לארגוני המורדים. שליח האו"ם לסוריה סטפן דה מיסטורה, המשמש כמגשר בין הצדדים, אמר כי הם עומדים "בפני רגע האמת". "למיטב ידיעתי, החלופה היחידה לשיחות היא המשך הקרבות", אמר דה מיסטורה והוסיף: "ייתכן אף שיהיה מדובר במלחמה קטלנית יותר משראינו בעבר".

דה מיסטורה הדגיש כי במהלך השיחות הצדדים יהיו חייבים לדון בתקופת מעבר – "אם כל הסוגיות", לדבריו. כמו כן, הוא ציין כי כוח משימה נפרד יפעל במקביל להכנסת סיוע הומניטרי נוסף למדינה וקיום הפסקת האש. כל הצדדים התחייבו לתקופת מעבר פוליטית שתחל עם סיום המלחמה, אך הממשל והמורדים חלוקים בנוגע לפירוש המונח, בעיקר בשאלה אם הנשיא אסד ייאלץ לפרוש מתפקידו. כמו כן, שלשום אמר שר החוץ הסורי ממשלו לא ידון בעניין בחירות עתידיות לנשיאות - דבר שזכה לגינויים מצד הקהילה הבינלאומית.

עוד כתבות בנושא:
ארה"ב וצרפת מאשימות: "סוריה מנסה להכשיל את שיחות השלום"
סוריה במסרים סותרים: הנשיאות היא קו אדום, אך נתייצב לשיחות השלום
"דור קטלני חדש": האימונים הצבאיים של הילדים בבתי היתומים של דאעש

שליח האו"ם לסוריה, סטפן דה מיסטורה, במהלך השיחות בין המורדים לממשל בז'נבה, מרץ 2016. רויטרס
הועלו כמה רעיונות במהלך פגישה עם נציג הממשל". דה מיסטורה/רויטרס

הבוקר נפגש דה מיסטורה עם ראש המשלחת של הממשל הסורי, בשאר אל-ג'עפרי, ולאחריה הוא ציין כי הועלו כמה רעיונות במהלך השיחות. לדבריו, מדובר היה בפגישה ראשונית בלבד, ופגישה נוספת תיערך ברביעי, שם יתמקדו בנושאי הליבה. אל-ג'עפרי אמר כי הגיש לדה מיסטורה מסמך שכותרתו היא "יסודות לפתרון פוליטי". הוא ציין כי השניים ניהלו פגישה "חיובית ובונה"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שגריר סוריה באו"ם בשאר אל-ג'עפרי במהלך שיחות השלום בז'נבה, מרץ 2016. רויטרס
"הפגישה היתה חיובית ובונה". אל-ג'עפרי/רויטרס

סבב השיחות הנוכחי הוא הפעם הראשונה שבה נערכות שיחות במהלך הפסקת האש, שהחלה לפני כשבועיים ועדיין מחזיקה מעמד, על אף הפרות חוזרות ונשנות. השיחות ייערכו בצורה עקיפה – שני הצדדים ייפגשו בנפרד עם דה מיסטורה, שיעביר מסרים מקבוצה אחת לאחרת. המו"מ ייערך בשלושה סבבים. הראשון, שהחל היום, יסתיים בעוד עשרה ימים. לאחר מכן יופסקו השיחות ל-10-7 ימים ואז ייערך סבב נוסף שיימשך שבועיים לפחות לפני הפסקה נוספת וסבב שלישי.

"אחרי הסבב האחרון, אנו מאמינים שתהיה לנו מפת דרכים ברורה", ציין דה מיסטוריה. "אני לא אומר שנגיע להסכם, אך תושבי סוריה מצפים מכולנו להגיע לפחות למפת דרכים".

מורדים סורים נחים במהלך הפסקת האש במחוז חמאת, מרץ 2016. רויטרס
הפסקת האש נשמרת. חייל סורי נח בשדה הקרב/רויטרס

מול נציגי הממשל משתתפת בשיחות "הוועדה העליונה למו"מ" – ארגון גג המאגד את ארגוני האופוזוציה. עד כה המורדים הכורדים אינם שותפים בשיחות, על אף ההתעקשות הרוסית. זאת, בשל ההתנגדות החריפה של טורקיה הרואה בהם כארגון טרור. דה מיסטורה לא ציין אם מנהיגי הארגונים הכורדים יהיו מעורבים בסבב הנוכחי, אך אמר כי הדרך העקיפה שבה מתנהל המו"מ מאפשרת לו לשמוע כמה שיותר קולות. "לכל הסורים מגיעה הזדמנות שווה להשתתף", אמר. בנוסף הוא ציין כי הוא מקווה שרשימת הארגונים המשתתפים במו"מ תתעדכן באופן תמידי.

דוח: שליש מהילדים הסורים נולדו בזמן המלחמה

בעבר היו ניסיונות לקיים מו"מ לסיום המשבר בסוריה וכולם העלו חרס כעבור זמן קצר. עם זאת, העובדה שהפעם נערכות השיחות במהלך הפסקת אש מגבירה את התקווה בקרב הגורמים הבינלאומיים כי ליוזמה הנוכחית יש סיכוי אמיתי להצליח. במהלך הפסקת האש, הראשונה מסוגה בחמש השנים האחרונות, הופחת באופן משמעותי מספר הקורבנות והקרבות.

במקביל, נתונים חדשים נחשפו היום על המלחמה העקובה מדם, שבה נהרגו כ-270 אלף איש. בדוח של הארגון למען ילדים של האו"ם (יוניצ"ף) נכתב כי שליש מכל הילדים הסורים נולדו בזמן המלחמה. כמו כן נמסר כי 300 אלף מתוך אותם ילדים, שמספרם עומד על 3.7 מיליון, נולדו כפליטים. "חייהם עוצבו על ידי האלימות, הפחד והנדידה", נמסר מהארגון. כמו כן נמסר בדוח כי 80% מכל הילדים בסוריה זקוקים בדחיפות לסיוע הומניטרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully