וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המתיחות, ביידן יפציר בנתניהו "לרדת מהעץ" ולהתפשר בנושא הסיוע

8.3.2016 / 6:30

סגן נשיא ארה"ב ינחת היום בישראל, והדיווח על התכנית של אובמה להניע את תהליך השלום תגדיל את העניין בביקור. הוא יתמקד בהסכם הסיוע הביטחוני שיוענק לישראל, אך ייתכן כי מטרתו האמיתית היא הכנת הקרקע להצטרפות למרוץ לנשיאות. דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

(שר הביטחון יעלון על הסיוע הביטחוני, לפני כשבועיים)

סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, ינחת היום (שלישי) בישראל, לביקור שיהיה ככל הנראה האחרון מסוגו של בכיר בממשל הנשיא ברק אובמה בארצנו. עשרה חודשים לפני שאובמה יסיים את תפקידו, הביקור של ביידן עשוי להיות גם האחרון שלו עצמו בירושלים, לאחר קריירה פוליטית בת עשרות שנים שבמהלכה נחשב לאחד מידידיה הגדולים של ישראל במערכת הפוליטית האמריקנית. זה היה אמור להיות ביקור חגיגי ונעים, אבל הוא נפתח ברגל שמאל, כאשר אמש הודיע הבית הלבן כי לשכת נתניהו לא טרחה להודיע על סירובו של ראש הממשלה להיפגש עם אובמה בעוד שבועיים.

אמש פורסם כי נתניהו לא ישתתף השנה בוועידה השנתית של אירגון איפא"ק, אירוע שאותו הקפיד לפקוד מדי שנה בתקופת כהונתו הנוכחית. בלשכתו הסבירו כי נתניהו החליט שלא להגיע משום שאינו רוצה להפוך לחלק ממערכת הבחירות הנוכחית בארצות הברית. כשעה לאחר התדרוך בנושא, אמר דובר רשמי מטעם הבית הלבן כי אובמה הציע לנתניהו להיפגש בוושינגטון יממה לפני ועידת איפא"ק, וכי בבית הלבן גילו רק דרך התקשורת שנתניהו השיב בשלילה. מדובר בהתנהלות חריגה מבחינה דיפלומטית, שמתווספת לשורת התקלות והמתיחויות הארוכה בין שני האישים לאורך השנים האחרונות.

אם כל זה לא מספיק, הגיע הדיווח הבוקר בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" על כך שממשל אובמה מעוניין להשקיע מאמץ אחד אחרון בקידום התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים. הדיווח הזה, שאינו כולל פרטים רבים לגבי אופי היוזמה שהממשל מעוניין לקדם, אבל כן מזכיר פנייה אפשרית למועצת הביטחון של האו"ם, הופך את פגישת נתניהו-ביידן בהמשך היום למעניינת עוד יותר.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
נתניהו תקף את בל"ד וחד"ש: לתמוך בחיזבאללה? נפלתם על השכל?
חרף הדיווחים בגרמניה, מקורבי מרקל מבהירים: "קשר אמיץ בין מרקל לנתניהו"
שגריר ישראל במצרים: המדינות שומרות על קשריהן לטובת אתגרים משותפים

ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, דאבוס. 21 בינואר 2016. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
מורגל בביקורים בישראל המלווים במתיחות. ביידן עם נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

ביידן מצדו כבר מורגל בביקורים המלווים במתיחות. הפעם הראשונה שבה הגיע לישראל כסגן נשיא, במרץ 2010, הפכה לאחת מנקודות השפל הקשות ביותר ביחסי שתי המדינות, כשתוך כדי ביקורו התפרסם מכרז להקמת 1,500 יחידות דיור מעבר לקו הירוק בירושלים. הממשל האמריקני הגיב בזעם, ביידן איחר בכשעה וחצי לארוחת ערב עם ראש הממשלה נתניהו ורעייתו, וכמה ימים לאחר הביקור קיבל נתניהו שיחת טלפון זועמת מהילרי קלינטון, אז שרת החוץ, שכללה צעקות ואיומים ונמשכה 43 דקות. הפעם בהחלט לא צפוי משבר בסדר גודל כזה, אבל נראה שביידן פשוט לא יכול להגיע לישראל בלי שתתעורר איזו שערורייה קטנה.

סגן הנשיא יגיע לישראל כחלק מביקור בן חמישה ימים במזרח התיכון, הכולל עצירות גם באיחוד האמירויות, בירדן וברשות הפלסטינית. באופן רשמי, הסוגיות שעומדות במרכז הביקור הן המאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), קידום יוזמות כלכליות חיוביות באזור, ובהקשר הישראלי - הסכם הסיוע הביטחוני החדש.

ואולם, כפי שדווח בוואלה! NEWS לפני כשבועיים, ברקע הביקור נמצאת גם מערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית. ביידן אמנם הודיע כי אין בכוונתו להתמודד, אבל במפלגה הדמוקרטית שומרים אותו על אש קטנה, כחלופה למקרה שהחקירה נגד קלינטון בנושא שרת האימייל שלה תוביל להסתבכות.

מחזק את "אלבום הקמפיין"

זו הסיבה שבגללה ביידן הפציע בשבוע שעבר בטקס האוסקר ונשא נאום על המאבק באלימות נגד נשים, וזו גם הסיבה שבגללה הוא צפוי לבקר בחודשים הקרובים במדינות חשובות נוספות ברחבי העולם. הביקור בישראל, שאליו תצטרף משפחתו, מהווה חלק מהמאמץ לשמור את סגן הנשיא במוקד תשומת הלב התקשורתית, ולחזק את "אלבום הקמפיין" הפוטנציאלי שלו בתמונות "נשיאותיות", כמו למשל פגישה לבבית עם חברו הוותיק, ראש הממשלה בנימין נתניהו. ביידן הרי אמר פעם על נתניהו: "אני לא מסכים עם אף מילה ארורה שביבי אומר, אבל בכל זאת אוהב אותו".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה, וושינגטון. פברואר 2016. רויטרס
מאמץ אחד אחרון. אובמה/רויטרס

מצד שני, אם הוא כבר כאן, ביידן לא צפוי להסתפק במילות אהבה. הוא יפציר בנתניהו "לרדת מהעץ" ולהשלים את הדיונים על חבילת הסיוע הביטחוני החדשה. הממשל האמריקני מעוניין מאוד לסיים את המגעים בנושא, כדי שלקלינטון – או לכל אדם אחר שיהיה המועמד הדמוקרטי לנשיאות – יהיה טיעון טוב להדיפת האשמות מצד הרפובליקנים על הפקרת ישראל. "אנחנו הפקרנו את ישראל?", תוכל קלינטון לשאול, או שמא יהיה זה בכלל ביידן שישאל, והתשובה מיד תגיע – "הנשיא אובמה חתם עם ישראל על חבילת הסיוע הביטחוני הגדולה ביותר בתולדות מערכת היחסים הישראלית-אמריקנית!".

הבעיה של הממשל האמריקני ושל הדמוקרטים היא שבינתיים נתניהו לא ממהר לשתף פעולה, כי ההסכם שהממשל מציע אמנם כולל הטבות רבות לישראל, אבל יש בו גם מגבלה אחת משמעותית: אחרי שארצות הברית תגדיל את חבילת הסיוע, ישראל לא תוכל לבקש הטבות נוספות מהקונגרס.

ממשל אובמה מנסה לשנות את השיטה

ישראל התרגלה לאורך השנים לקבל תקציבים ביטחוניים מארצות הברית בשני מסלולים מקבילים – אחד דרך הבית הלבן, ואחד דרך המחוקקים בגבעת הקפיטול. ממשל אובמה מציע כעת לשנות את השיטה, ולתת לישראל חבילה נדיבה במיוחד, תמורת הגבלת היכולת הישראלית לקבל "בונוסים" מהקונגרס. זהו אחד הסעיפים המרכזיים שנמצאים במחלוקת בין הצדדים.

נתניהו רמז בחודש שעבר שאם המגעים לא יושלמו עד תום כהונתו של הנשיא אובמה, אזי לישראל לא תהיה בעיה להשלימם מול הנשיא או הנשיאה הבאים, אחרי ינואר 2017. היו מי שפירשו את דבריו כאיתות לוושינגטון שאם הממשל לא יתגמש לכיוונו עוד יותר ויפצה את ישראל על סגירת מסלול הקונגרס, הוא ימתין, בתקווה שהרפובליקנים ינצחו בבחירות.

הילרי קלינטון בנאום ניצחון במהלך הסופר טיוזדיי, מרץ 2016. רויטרס
החיוך יימחק אם לא יושג הסכם על הסיוע הביטחוני? קלינטון/רויטרס

ביידן יפציר בנתניהו לקחת את כל זה בחשבון ולפעול בהתאם להיגיון, כלומר, לקחת עכשיו את מה שמציעים לו בממשל אובמה ולא להמר על הנשיא או הנשיאה הבאים. בנוסף, הוא צפוי לדון עם נתניהו גם בנושא הפלסטיני. בממשל אובמה כבר מזמן הרימו ידיים מהאפשרות להגיע להסכם שלום בין הצדדים, אבל ביידן בכל זאת ישאל את נתניהו אם יש משהו שישראל יכולה לעשות כדי לשפר את המצב מול הפלסטינים, לחזק את אבו מאזן ההולך ונחלש ולאפשר התקדמות עתידית. נתניהו ירצה להתמקד במחוות כלכליות שונות כלפי הפלסטינים, שלא בטוח שיספקו את אבו מאזן, אשר גם אותו צפוי ביידן לפגוש במהלך ביקורו באזורנו.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully