וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלוף מרדכי מכחיש: "אין מו"מ עם אף גורם על הקמת נמל בעזה"

חרף הדיווחים על תנאי הסכם הפיוס המתגבש בין ישראל לטורקיה, מתאם פעולות הממשלה בשטחים הבהיר: "הקמת נמל ימי בעתיד תהיה תוצאה של הסכמות עם הרשות הפלסטינית". ראש השב"כ לשעבר דיכטר: "אולי בכלל עדיף שנבנה להם מנהרות במקום נמל"

עריכה: ניר חן

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, טען כי "אין משא ומתן או דיאלוג עם אף גורם בנושא הקמת נמל ימי בעזה". בדבריו, שפורסמו היום (שבת) באתר הסעודי "אילאף", הבהיר מרדכי כי "החלטה בדבר הקמת נמל ימי ברצועת עזה בעתיד תהיה תוצאה של הסכמות מדיניות עם הרשות הפלסטינית".

מרדכי אמר את הדברים על רקע הדיווחים על הסכם הפיוס המתגבש בין ישראל לטורקיה, הצפוי לכלול הסכמות בנוגע להקמת נמל ימי ברצועה, או נמל ימי אחר שישרת את הרשויות בעזה. על פי הדיווח של כתב "אילאף" בתל אביב, המשלחת הישראלית לשיחות הביעה לאחרונה את התנגדותה להקמת נמל ימי ברצועה, ודרשה הסרה חלקית בלבד של המצור וסילוק משרדי חמאס מטורקיה.

עוד בוואלה! NEWS:
מתרחבת ההסכמה בצה"ל להקמת נמל בעזה: "נדע להתגונן"
"שהפלסטינים יעבירו סחורות דרך אשדוד": יעלון ושב"כ מתנגדים לנמל בעזה
אבטלה, התאבדויות וסמים: המצוקה ב"כלא עזה" מקרבת את המבצע הבא

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי, בתדרוך כתבים וכלי התקשורת בעולם הערבי. אוקטובר 2015. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
ישראל דרשה הסרה חלקית בלבד של המצור ברצועת עזה. מרדכי/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

בתוך כך, ראש השב"כ לשעבר ח"כ אבי דיכטר התייחס היום באירוע "שבתרבות" שנערך ביהוד-מונוסון לסוגיה, וטען כי "כל אלה שעוסקים בנמל בעזה או בכל פטנט אחר כיחידה נפרדת, מחזירים אותנו פעם נוספת לטעויות הסכם אוסלו". לדבריו, "אסור למדינת ישראל לחזור על הטעות הבסיסית בהסכם אוסלו. הטעות הייתה שחתמנו על הסכם שאין לו שלבים המשכיים ברורים במונחים של מה אנחנו מקבלים ומה נותנים".

דיכטר אף טען כי "דחיפה למתן נמל לחמאס בעזה כמוה כתמיכה בחפירת מנהרות להעברת מוצרים לעזה. ייתכן שאפילו מנהרות עדיף, שכן את הסחורות במנהרות ניתן לבדוק ברמה טובה יותר מאשר סחורות בנמל שיינתן להם". הוא הוסיף בעוקצנות: "אולי בכלל עדיף שנבנה להם מנהרות במקום נמל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אבי דיכטר בתרגיל חירום לאומי נקודת מפנה 6 בדרום, אוקטובר 2012. דייב בוימוביץ'
"אסור למדינת ישראל לחזור על הטעות הבסיסית בהסכם אוסלו". דיכטר/דייב בוימוביץ'

מוקדם יותר השבוע, הביעו קצינים בחיל הים תמיכה ביוזמה להקמת נמל בעזה. עם זאת, הם הזהירו כי ללא פיקוח הדוק ומתמשך על נמל עזה, שאפשרות הקמתו נבחנת בימים אלו במועצה לביטחון לאומי (המל"ל), המקום עלול להפוך למוקד טרור. "נדע להתגונן מפני נמל ימי למרות מיקום האסדות ומתקנים אסטרטגיים", אמרו בשיחות מקצועיות.

בצה"ל חוששים בעיקר ממנגנון פיקוח חסר שיניים למניעת כניסת אמצעי לחימה וחומרים שעלולים לשמש למטרות טרור, כפי שמתרחש כיום ברצועת עזה. כך, למשל, הבטון שמיובא למטרות בנייה אזרחית משמש בין היתר לבניית מנהרות ומוצבי חמאס. לוואלה! NEWS נודע כי במל"ל נבחנו בשנים האחרונות כמה מנגנוני פיקוח על נמל עזה העתידי. מפקד חיל הים, אלוף רם רוטברג, שימש בעבר קצין מושאל במל"ל בעת שזו עסקה בנושא.

אי מלאכותי בים מול עזה במרחק 4.5 ק?מ מהחוף, מודל שהוכן ע?י חברת נמלי ישראל, ינואר 2016. עמוד הפייסבוק של ישראל כץ, אתר רשמי
שב"כ מתנגד. הצעה לנמל ימי על אי מלאכותי לחופי עזה/אתר רשמי, עמוד הפייסבוק של ישראל כץ

שר הביטחון משה יעלון, הביע מצדו התנגדות נחרצת להקמת נמל פלסטיני. כך גם בשב"כ, שמזהיר כי מהלך שכזה עלול לפגוע במעמדו של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ובשיטת הבידול בין עזה ליהודה ושומרון. גורמים במערכת הביטחון טוענים כי מי שייתכן שתכשיל את המהלך היא מצרים, שמתמודדת עם טרור פלסטיני וסיוע מצד אנשי חמאס ל"מדינה האסלאמית" (דאעש). לטענתם, לנמל ימי פלסטיני יש השפעות דרמטיות על חצי האי סיני.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ושר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בפגישה ברמאללה, 21 בפברואר 2016. רויטרס
פגיעה במעמדו. יו"ר הרשות אבו מאזן בפגישה עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי/רויטרס

לפני כחודש שב והאשים אלוף מרדכי את חמאס בניצול ההקלות שהעניקה ישראל לתושבי רצועת עזה, בטענה כי הן אפשרו לפעילי הארגון להיכנס לגדה ולישראל לצורך נקיטת פעולות טרור, והזהיר כי התושבים הם שיישאו בתוצאות. "אין ברצוננו להקשות על התושבים, אבל חמאס מנצל את המצב והתושבים ישלמו מחיר כבד. זה יאלץ את ישראל לשקול מחדש את מדיניותה", אמר. מרדכי הדגיש כי ישראל עצרה במעבר ארז כמה מתושבי הרצועה שניסו להבריח אמצעי לחימה לשימוש הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, וכן חומרים שעשויים לשמש לבנייה - אך גם לייצור אמצעי טרור.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים מנה חלק מההקלות שהוענקו לתושבי הרצועה, ואמר כי מאז מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014, הכניסה ישראל לרצועת עזה 3,300 מיליון טון תשומות בנייה, והנפיקה מאה אלף היתרי מעבר מרצועת עזה לישראל. לדבריו, ישראל הקלה על הכנסת תשומות בנייה לרצועה לשם שיקום ובנייה של 330 מיזמי דיור וכבישים במימון בינלאומי, שיקום 106,300 בתים ובנייה מחדש של 4,180 בתים שנהרסו כליל. עוד מסר כי ישראל מאפשרת ייצוא של ירקות, של דגים ושל ברזל מרצועת עזה ליהודה ושומרון, לישראל ולמדינות נוספות בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully