וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת בריטניה: "הזדעזעתי מהמצב במזרח ירושלים הכבושה"

דייוויד קמרון נשאל במהלך דיון בפרלמנט לגבי עמדתו בנוגע לבנייה בהתנחלויות, ואמר כי הוא אמנם "חבר טוב של ישראל", אך "הממשלה לא תומכת בהתנחלויות הבלתי-חוקיות". ברקת: "מצב מזרח העיר טוב בהרבה משהיה בזמן המנדט הבריטי"

צילום: מתוך ערוץ היוטיוב הרשמי של הפרלמנט הבריטי, עריכה: גדי וינסטוק

ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון, מרבה להתבטא בעד ישראל, אך אתמול (רביעי) יצא נגד הבנייה בהתנחלויות והמצב "במזרח ירושלים הכבושה" במהלך דיון בפרלמנט.

חבר מפלגת הלייבור אימרן חוסיין שאל את קמרון: "האם אתה מסכים איתי כי ההתנחלויות הבלתי-חוקיות מהוות מכשול רציני?". בתגובה, ענה ראש ממשלת בריטניה כי הוא אמנם "ידוע כחבר טוב של ישראל", אולם "כאשר ביקרתי בפעם הראשונה בירושלים וראיתי מה שמתרחש במזרח העיר הכבושה, זה היה מזעזע".

קמרון הוסיף כי על אף התמיכה בישראל, ממשלתו פעלה רבות ותמשיך לפעול נגד המשך הבנייה בהתנחלויות. "מה שהממשלה הזו עשתה באופן תדיר הוא להגיד: 'כן, אנו תומכים בישראל, אך אנו לא תומכים בהתנחלויות הבלתי-חוקיות. אנו לא תומכים במה שמתרחש במזרח ירושלים".

עוד כתבות בנושא:
בכיר בקהילה היהודית בלונדון על "שבוע האפרטהייד": "מצב הקהילה טוב"
"שבוע האפרטהייד הישראלי": כרזות בלונדון, הרצאות באוניברסיטאות
יוזמה חדשה בבריטניה תקשה על הטלת חרמות וסנקציות נגד ישראל

ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון. 22 בינואר 2016.. AP
"אנו לא תומכים במה שמתרחש במזרח ירושלים". קמרון/AP

ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, הגיב לדבריו של קמרון, ואמר כי הם אינם תואמים את העובדות בשטח. "בריטניה היא חברה טובה וחשובה של ישראל וירושלים, אך קמרון טועה בשל חוסר הכרות של העובדות והמציאות בשטח", אמר ותהה: "מאיזה בניה הוא מזועזע במזרח העיר - של בתי הספר הכי חדשים ומתקדמים שאנחנו בונים שם? מהכבישים החדשים שאנחנו סוללים שם? מטיפות החלב והמרכזים הקהילתיים שהקמנו?". לדבריו, "מצבם של תושבי מזרח העיר טוב היום בהרבה מכל המדינות הסובבות אותנו, ודאי מאשר בזמן המנדט הבריטי בארץ".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ברקת: ירידה משמעותית בהפרות הסדר בירושלים. עומר מירון
"קמרון טועה בשל חוסר הכרות של העובדות". ברקת/עומר מירון

דבריו של קמרון מגיעים לאחר שביום שני האחרון נפתח "שבוע האפרטהייד הישראלי" שיוזמת תנועת BDS, והוא יצוין ב-25 אוניברסיטאות ברחבי המדינה. במסגרת זו נתלו ברכבת התחתית של לונדון שלטים המפצירים בציבור הבריטי לתמוך בתנועת החרם והסנקציות נגד ישראל. אחת הכרזות מתארת את הריסות הבתים במזרח ירושלים, לצד הכיתוב: "זו לא עזה. זו ירושלים". כרזה אחרת תוהה "מדוע רשת BBC מדווחת לטובת ישראל באופן מוטה?", לצד ציטוט מפי כתב לשעבר במזרח התיכון מטעם הרשת הבריטית, טים לוולין, שאמר: "התרגלנו לעובדה שבמערכת ה-BBC, חיים ישראליים שווים אין ספור חיים פלסטיניים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה את פרסום הכרזות וציין בפתח ישיבת הליכוד השבוע כי הוא פועל להסרתן. "שוחחתי מוקדם יותר עם מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד שנמצא עכשיו בלונדון וביקשתי ממנו שיפנה לממשלת בריטניה וידרוש את הסרת העלונים והכתובות נגד מדינת ישראל שהופיעו ברכבת התחתית בלונדון", אמר נתניהו ביום שני האחרון. הוא אף הבהיר כי "מי שטוען שאנחנו לא פועלים – אינו דובר אמת". זמן קצר לאחר שנתלו הכרזות, הן הוסרו על ידי רשות התחבורה של לונדון בהוראת ראש העיר בוריס ג'ונסון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחת הכרזות שנתלתה ברכבת התחתית של לונדון/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנגד, ממשלת בריטניה יזמה בשבוע שעבר מהלך שבמסגרתו היא תטיל מגבלות על יכולתן של רשויות מקומיות בבריטניה להכריז על חרמות וסנקציות נגד מדינות זרות - כולל ישראל. מדובר בצעד שעשוי להקשות על פעילותם של ארגונים אנטי-ישראליים בממלכה, שהצליחו בשנים האחרונות לקדם כמה החלטות חרם ברמה המקומית, וכעת ימצאו עצמם תחת מגבלות חדשות.

על פי היוזמה, הממשלה מתכוונת לאסור על רשויות מקומיות בבריטניה להחליט באופן עצמאי על הטלת חרמות וסנקציות נגד מדינות, חברות בינלאומיות וגופים אחרים. היוזמה אינה עוסקת באופן בלעדי בישראל, אלא בתופעה רחבה יותר שמטרידה את הממשלה הבריטית: יוזמות של גופים מקומיים, שעשויות לפגוע באינטרסים וביחסי החוץ של בריטניה כמדינה בזירה הבינלאומית. עם זאת, ישראל בהחלט צפויה להרוויח ממנה.

שר הקבינט הבריטי מתיו הנקוק התייחס ליוזמה בעת ביקורו בישראל. "אנו מפרסמים הנחיות חדשות לרשויות ציבוריות בבריטניה שמבהירות שאפליה נגד חברות ארגון הסחר העולמי ובהן ישראל היא שגויה, היא בלתי חוקית והיא חייבת להיפסק", אמר במהלך פגישתו עם נתניהו. "אנו עושים זאת מכיוון שאנו מאמינם במסחר פתוח וחופשי, ואנו מאמינים שאפליה אינה ראויה ויש להתנגד לה".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully