וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת הזיהום בחיפה: לראשונה - מפעל של בז"ן בסכנת סגירה

23.2.2016 / 12:00

על רקע נתוני דוח זיהום האוויר במפרץ והמחאה הציבורית נגד מפעלי הקבוצה, זימן המשרד להגנת הסביבה את מנכ"ל בז"ן לשימוע בשל עלייה בהיקף הזיהום שפלט מפעל "כרמל אולפינים" בשנה החולפת. זאת, בניגוד דווקא למגמה החיובית בשנים האחרונות. בז"ן: פועלים לפי חוק

צילום: ערן גילווארג, עריכה: מתן חדד

המשרד להגנת הסביבה זימן הבוקר (שלישי) את מנכ"ל בז"ן, אבנר מימון, לשימוע טרם נקיטת צעדים נגד מפעל "כרמל אולפינים" - אחד מארבעת המפעלים שנמצאים בבעלות ובמתחם הקבוצה. זאת על רקע הסערה סביב מחקר זיהום האוויר, שנערך בימים אלו באוניברסיטת חיפה ולפיו קיים קשר אפשרי בין תחלואה בעיר למפעלים הפועלים בה, ובעקבות עלייה חריגה בזיהום המפעל: לפי המשרד להגנת הסביבה, הנתונים מצביעים על הכפלה בפליטות הלא מוקדיות של מזהמים כאורגנים נדיפים בשנת 2015.

השימוע צפוי להתקיים ביום ראשון הקרוב. לאחריו תתקבל החלטה אם להוציא למפעל צו למניעה ולצמצום זיהום אוויר במסגרת סעיף 45 לחוק אוויר נקי, ובו הוראה על תיקון הדליפות באופן מידי, שככל הנראה ידרוש את השבתת מתקני הייצור במפעל והטלת הגבלות בהיתר הרעלים של החברה. צעד זה הוא חלק מהמדיניות התקיפה שמוביל השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, הכוללת הרחבת הפיקוח במפעלים באזור מפרץ חיפה, ובכלל זה עלייה בפיקוחי הפתע ובדיגומי הפתע בדליפות הלא מוקדיות ובארובות המפעלים והגברת צעדי האכיפה בתעשייה.

כרמל אולפינים הוא מפעל פטרוכימי העושה שימוש במוצרי נפט לייצור חומרי גלם לתעשיית הפלסטיק, שנחשב לאחד הגורמים הגדולים ביותר לפליטת מזהמים אורגנים נדיפים במפרץ חיפה. מכתב השימוע שנשלח הוא תוצאה של מדיניות המשרד, במסגרת התכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה, הקובעת כי לא תאושר תוספת פליטות מהתעשייה באזור. המפעל נמצא תחת תהליך החמרה בתקני הפליטה ובתחזוקת המפעל מתוקף חוק אוויר נקי.

לקריאה נוספת:
ליצמן על הדוח: "נשקיע מה שצריך, לא יכול להיות שחיפה תהיה מזוהמת"
אישום: בז"ן לא טיפלה בפסולת מסוכנת והפרה צווים לפינוי רעלים
"מהמרים על חיינו": פעילים התפרצו לדיון בהרחבת מפעלי בז"ן

הפגנה בחיפה נגד הרחבת המפעלים המזהמים במפרץ העיר. אדריאן הרבשטיין
הפגנה בחיפה נגד זיהום האוויר בעיר, בשנה שעברה/אדריאן הרבשטיין

המשרד להגנת הסביבה חייב את מפעל כרמל אולפינים לבצע תכנית לאיתור ותיקון של דליפות מזהמים אורגניים נדיפים מכלל מתקני החברה, ובכלל זה שימוש בטכניקה המיטבית הזמינה להפחתה ולמניעה של פליטות אלו. כתוצאה מכך נרשמה במפעל הפחתה מתמשכת בפליטות בין השנים 2014-2009. ואולם, הדיווח מהשנה החולפת מצביע על עלייה חמורה וחריגה ממגמת ההפחתה שאותה דרש המשרד.

עוד באותו נושא

"יש כאן יותר חולי סרטן, למה מחכים?": דיון סוער על הזיהום בחיפה

לכתבה המלאה

זינוק של יותר מ-2 טון בפליטות חומר "מסוכן ומסרטן"

במכתב הזימון לשימוע כתבו בכירי המשרד להגנת הסביבה כי מתוצאות דוחות הניטור והשוואתם לקודמים, ניתן ללמוד על עלייה של יותר מפי שניים בפליטות הבנזן. "הבנזן הוא חומר מסוכן, מסרטן וגורם לפגמים גנטיים. הכמות הנפלטת עלתה מ-1.9 טון בשנת 2014 ליותר מ-4.1 טון בשנת 2015. כמות הבנזן שנפלטה בשנת 2015 היא כמות הבנזן הגבוהה ביותר שנפלטה מכרמל אולפינים מאז החל הצו האישי ב-2010, לצד עלייה של כ-220% בפליטות משנת 2014", נכתב למימון.

על פי מכתב השימוע, המפעל חרג בכ-400% בפליטות החומר המסוכן אתילן. "אתילן הוא חומר מסוכן אשר מתפרק באטמוספרה בתוך מספר שעות בודדות לפורמלדהיד, שהוא חומר מסוכן, מסרטן וחשוד כגורם לפגמים גנטיים. הכמות הנפלטת עלתה מכ-50 טון בשנת 2014 לכ-200 טון בשנת 2015".

אנשי המשרד להגנת הסביבה פירטו במכתב על חריגות משמעותיות נוספות גם בחומר המסוכן פרופילן, שגורם למפגעים בריאותיים הדומים לאלו הנגרמים מהאתילן. "הכמות הנפלטת עלתה מ-96 טון בשנת 2014 לכ-168 טון בשנת 2015", קבעו אנשי המשרד.

בתי זיקוק נפט חיפה. ערן גילווארג
"פליטות חומרים הגורמים לפגמים גנטיים". מפעלי בז"ן בחיפה/ערן גילווארג

מבז"ן נמסר בתגובה: "קבוצת בז"ן השקיעה בשנים האחרונות מעל מיליארד שקל בשיפור מתמיד בתחום איכות הסביבה, עם דגש על הפחתת פליטות לאוויר. החברה מקפידה על קיום הוראות החוק. הקבוצה תמשיך לבצע את הנדרש להפחתת הפליטות ממתקניה. היא קיבלה את ההזמנה לשימוע הבוקר, לומדת את פרטיה ותתייחס לדברים בשימוע עצמו".

מעמותת אזרחים למען הסביבה (אל"ס) נמסר בתגובה: "טוב שנזכרו במשרד להגנת הסביבה לפעול נגד אחד המזהמים הבולטים במפרץ על דליפה של פי שניים מהחומרים האורגניים הנדיפים בפליטות לא מוקדיות ב-2015, שגם אינה חד-פעמית, אלא מתמשכת. רק כעת מבצעים שימוע? מדוע אין אנו שומעים מהמשרד דרישה לתיקון מידי של הדליפות, גם אם מדובר בהשבתת מתקנים? ומתי בדיוק תתבצע האכיפה?

"זה ממחיש את הבעיה: בכל פעם שעולה סערה ציבורית כגון זו שמתרחשת בחודש האחרון, אנחנו רואים פעולה יותר נמרצת בתחום האכיפה מצד המשרד להגנת הסביבה - אם כי מינורית, שכן מדובר בשימוע בסך הכול, שלא מהווה אכיפה של ממש. רק לחץ ציבורי מאוד גדול משפיע על תפקוד המשרד, שבשגרה פועל לטובת האינטרסים של המזהמים. בכל דיון טוענים נציגי המשרד שהמפעלים לא עוברים על החוק, ורק כאשר הביקורת הציבורית כל כך גוברת, המשרד סוף סוף מגלה אחריות ומממש את תפקידו כרגולטור ומבצע פעולות אכיפה. כך קרה גם לפני שנה בעקבות הסערה הציבורית באפריל 2015, כשהוגשו כתבי האישום נגד בתי הזיקוק. מה שמוכיח את הטענה שלנו שאין מי שמגן על תושבי המפרץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully