וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הפסיד בבחירות המקדימות באיווה; קלינטון ניצחה את סנדרס ברוב זעום

בניגוד לכל התחזיות, טד קרוז הצליח לגבור על המיליארדר שעד כה הוביל בסקרים. מספירת הקולות הדמוקרטים עולה כי קלינטון מובילה בהפרש מזערי של 0.2%. טראמפ: "חש כבוד מהמקום השני"

עריכה: ניר חן

דונלד טראמפ הגיע למקום השני בבחירות לראשות המפלגה הרפובליקנית במדינת איווה - כך עלה הלילה (שלישי) לאחר ספירת הקולות. זאת בניגוד לכל התחזיות והסקרים שקדמו ליום ההצבעה. למקום הראשון הגיע טד קרוז, שזכה ל-28% תמיכה, בעוד טראמפ, גרף 24% תמיכה. מרקו רוביו צבר 23% - נתון הגבוה בהרבה מהתחזיות. יתר המועמדים הרפובליקנים זכו בפחות מ-10% תמיכה.

בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית ניצחה הילרי קלינטון את ברני סנדרס בהפרש מזערי - שיעור התמיכה בקלינטון הוא 49.8% ושיעור התמיכה בסנדרס הוא 49.6%. המועמד השלישי מרטין אומאלי זכה בחצי אחוז תמיכה בלבד, והודיע על פרישתו.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
התחנה הראשונה בדרך לבית הלבן: במי יבחרו אזרחי איווה?
הדרך לבית הלבן נפתחת רשמית: הבחירות באיווה – הערב
האישה הראשונה, הפה הגדול והסוציאליסט היהודי: הקרב על הבית הלבן יוצא לדרך

טד קרוז לאחר זכייתו בפריימריז באיווה, 2 בפברואר 2016. רויטרס, רויטרס
"ניצחון לשמרנים". המועמד הרפובליקני טד קרוז/רויטרס, רויטרס

"אלוהים יברך את מדינת איווה", הצהיר קרוז לקול תשואות הקהל. "הלילה הוא ניצחון לשורשים, הלילה הוא ניצחון לשמרנים האמיצים ברחבי איווה וברחבי האומה הנהדרת הזו. הלילה מדינת איווה דיברה". הוא הוסיף כי הנשיא הבא לא ייבחר על ידי התקשורת, או על ידי "המוסדות בוושינגטון". בעמוד הטוויטר שלו כתב קרוז: "תודה איווה".

טראמפ אמר כי הוא "חש כבוד" מכך שהגיע למקום השני, והדגיש כי הוא סבור שינצח בסופו של דבר בבחירות המקדימות. "אני אוהב את האנשים באיווה", אמר טראמפ לאחר פרסום התוצאות, ובירך את המועמד המנצח קרוז.

המועמד מייק האקבי הודיע כי הוא משהה את התמודדותו לתפקיד בציוץ בטוויטר שלו. הוא אף הודה לתומכיו על נאמנותם. המהלך ננקט ככל הנראה עקב אחוזי התמיכה הנמוכים שלהם זכה בבחירות המקדימות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
דונלד טראמפ המועמד הרפובליקני בבחירות המקדימות לנשיאות ארצות הברית בדה מוין, איווה, פברואר 2016. רויטרס
"חש כבוד מלהגיע למקום שני". טראמפ בתום ספירת הקולות/רויטרס

למרות ההפרש הצמוד, הילרי קלינטון אמרה מול הקהל הרב שהגיע לעצרת ניצחון באוניברסיטת דרייק כי היא "נושמת לרווחה". "אני נרגשת מלהיכנס לעימות מול סנאטור סנדרס", הודתה קלינטון כשלצדה בעלה ביל ובתה צ'לסי. "בשבועות האחרונים התחלנו סוף סוף באחד בדיונים החשובים והמשמעותיים ביותר שיכולים להתרחש במפלגה הדמוקרטית". היא ביקשה להודות לתומכים ובירכה את יריביה. על מרטין אומאלי, שהודיע על פרישתו, אמרה כי "הוא משרת נהדר את הציבור".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סנדרס הכריז על תיקו עם קלינטון והודה לקהל הרב שהגיע לעצרת בדה מוין. "לפני תשעה חודשים, הגענו למדינה הזו, ונראה כי כעת השגנו כמחצית מנציגיה של איווה", אמר לקהל הנלהב. "תושביה של איווה שלחו מסר עמוק למוסדות". בעמוד הטוויטר שלו כתב סנדרס: "השגנו את מה שהמוסד הפוליטי אמר שהוא בלתי אפשרי - אל תמעיטו בערכנו".

הילרי קלינטון המועמדת הדמוקרטית לצד בעלה ביל ובתה צ'לסי בבחירות המקדימות לנשיאות ארצות הברית בדה מוין, איווה, פברואר 2016. רויטרס
חוגגת את הניצחון, על אף ההפרש המזערי. קלינטון/רויטרס

המתמודדים התמודדו למעשה על מספר הנציגים מטעם איווה שיתמכו בהם באסיפת הבחירות הלאומית בעוד כחמישה חודשים. מתוך 30 הנציגים הרפובליקנים של איווה, שמונה יתמכו בקרוז, שבעה בטראמפ ושבעה גם ברוביו. מתוך 44 הנציגים הדמוקרטים, 23 נציגים יתמכו בקלינטון ו-21 נציגים יתמכו בסנדרס - הבדל מזערי.

ההשפעה של הקולות באיווה היא מועטה יחסית, שכן בסך הכול ישנם 3,253 נציגים דמוקרטים ו-1,719 רפובליקנים. עם זאת, מדובר בקרב משמעותי, שכן המדינה הראשונה בדרך לבית הלבן מקבלת משקל סמלי בהתנעת מערכת הבחירות וקובעת במידה רבה את הטון להמשכה. כך למשל, במערכות הבחירות של 2008 ו-2012, ברק אובמה היה המועמד הדמוקרטי שהוביל באיווה, ב-2004 היו אלה ג'ורג' בוש הרפובליקני וג'ון קרי הדמוקרטי וב-2000, ג'ורג' בוש ואל גור..

ברני סנדרס, המועמד הדמוקרטי לנשיאות נושא נאום בעצרת הבחירות המקדימות בדה מוין, איווה, פברואר 2016.. רויטרס
הכריז על תיקו. סנדרס/רויטרס

אחרי איווה ימשיכו המועמדים לניו המפשייר, שם ייערכו הבחירות המקדימות ב-9 בפברואר. הרפובליקנים ימשיכו משם לקרוליינה הדרומית ב-20 בפברואר ולנבאדה ב-23, ואילו הדמוקרטים יתמודדו על קולות הנציגים בנבאדה ב-20 בפברואר ובקרוליינה הדרומית ב-27. ב-1 במרץ ייערך "סופר טיוזדיי", אז ייערכו בחירות מקדימות בלא פחות מ-13 מדינות.

הלילה, חרף מזג האוויר הקשה, הסתגרו חברי המפלגות בכנסיות, בבתי ספר, בבתים פרטיים ובמקומות נוספים, עד שהגיעו להכרעה בתום דיון שנמשך כמה שעות. הדמוקרטים הכריעו באמצעות התאספות בקבוצות בפינות האולם שבו נערכת האסיפה, והרפובליקנים השתמשו בשיטה המסורתית של הצבעה בתיבה שנודדת בין הנוכחים. שיטה דומה נהוגה בחלק מהמדינות הנוספות, ואילו בחלקן מתקיימת הצבעה ישירה בקלפי.

(עדכון ראשון: 5:06)

מרקו רוביו המועמד הרפובליקני בבחירות המקדימות לנשיאות ארצות הברית בדה מוין, איווה, פברואר 2016. רויטרס
הגיע למקום השלישי. רוביו/רויטרס
תומכים של דונלד טראמפ המועמד הרפובליקני בבחירות המקדימות לנשיאות ארצות הברית בדה מוין, איווה, פברואר 2016. רויטרס
תומכים בדונלד טראמפ ממתינים לבואו בדה מוין/רויטרס
שלט תמיכה בברני סנדרס בפריימריז באיווה. רויטרס
שלט תמיכה בברני סנדרס באיווה המושלגת/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully