וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים במערכת הביטחון: "פעילות סודית של מל"טים? אין פה דרמה"

29.1.2016 / 18:00

לטענת מקורות רשמיים, אין בפרסום תנועת המטוסים הבלתי מאוישים של חיל האוויר בקפריסין שום חידוש. "מה בדיוק חדש כאן? בין זה לבין לחדור לליבת הסוד שלנו או לפגוע בפעילות שלנו, המרחק רב"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילום מתוך תא טייס של מטוס ישראלי לכאורה במהלך מבצע עופרת יצוקה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בישראל לא מתרגשים מהפרסומים הבוקר (שישי)באתר "אינטרספט" ובעיתון הגרמני "דר שפיגל" כי גופי המודיעין האמריקניים והבריטיים שפועלים בקפריסין הצליחו לעקוב אחרי תנועת המטוסים הבלתי מאוישים של חיל האוויר הישראלי מעל שמי עזה, ואף לפרוץ את ערוצי הקשר והווידאו של המל"טים ומטוסי הקרב מדגם F-16. גורמים רשמיים בישראל אמרו בשיחה עם וואלה! NEWS: "אין הרבה מה להגיב כי אין פה דרמה גדולה".

לטענתם, הדיווח בחו"ל לא מחדש דבר. "שום פעילות ביטחונית שלנו לא נפגעה, והעובדה שגורמי ביון של מדינות הפועלים במזרח התיכון מזהים פעילות שלנו היא מובנית מאליה, בדיוק כפי שאנחנו מזהים פעילות של מדינות אחרות באזור. מה בדיוק חדש כאן? בין זה לבין להפריע לנו או לחבל בפעילות שלנו או לחדור לליבת הסוד שלנו, המרחק רב".

לקריאה נוספת:
חמאס מאיץ את ההכנות למלחמה הבאה עם ישראל
אלוף מרדכי: חמאס מנצל הקלות שניתנו לרצועת עזה - והתושבים ישלמו
תחקיר האסון בצאלים: החלטות הרמטכ"ל נועדו לזעזע את צה"ל

מל"ט "איתן" ישראלי מתוך תשדירים שיירטו לכאורה סוכנויות הביות של ארצות הברית ובריטניה, ינואר 2016. צילום מסך מתוך האינטרספט, צילום מסך
המל"ט מסוג "הרון" שתועד בתשדורות שיורטו/צילום מסך, צילום מסך מתוך האינטרספט

גורמים במערכת הביטחון לא התרגשו יתר על המידה מהפרסומים וטענו כי התמונה שפורסמה היא לא תמונה מוצפנת ולכן אין בה כדי להראות שפוצחה ההצפנה של המל"ט. עוד טענו מומחים ישראלים כי היכולת לאתגר את קווי התקשורת של כלי הטיס הישראלים באזור היא מעבר לטווח המדובר מהמקום שבו מפעילים אמצעי מעקב ואיסוף. להערכתם, מבחינה פיזיקלית יש קושי רב לבסס טענות לחדירה, לכן יש להפריד בין היכולת לעקוב אחרי כלי טיס ליכולת לפרוץ את הצופן הישראלי של תקשורת כלי הטיס, שידוע באיכותו בקנה מידה עולמית.

גורמים נוספים לא פסלו על הסף את האפשרות שמדובר בניסיון זר על רקע עסקי למנוע את מכירת המטוס הלא מאויש מסוג "איתן" מהתעשייה האווירית (התמונה שפורסמה היא של מל"ט איתן, שידוע גם כ"הרון", א"ב) לידי הגרמנים. זאת, בטענה שניתן להאזין לתקשורת שלו. לא בכדי הפרסום כלל כאמור את הדר שפיגל. לפי מערכת הביטחון, מל"ט "איתן מסוגל לשהות באוויר 24 שעות רצופות ובעתיד מתוכנן כי הכטב"ם יוכל לשהות באוויר זמן רב יותר. הוא יכול לטוס בגובה של 40 אלף רגל ויכול לשאת עד מאות קילוגרמים של מטען כמו מצלמות, אמצעי גילוי למודיעין ואמצעים נוספים. מהירותו המרבית היא 130 קשר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מפה המציגה מסלול של מל"ט ישראלי, כפי שתיעדו לכאורה סוכנויות הביון של ארצות הברית ובריטניה. אתר האינטרספט, צילום מסך
מפה המציגה לכאורה את מיקומו של המל"ט הישראלי/צילום מסך, אתר האינטרספט

גופי הביון האמריקניים מפעילים זרועות תמנון עבות וארוכות ברחבי העולם. בעשור האחרון התברר כי הם עוקבים גם אחרי ראשי מדינות, בין היתר בעלות בריתה של וושינגטון, ונשיא ארצות הברית ברק אובמה התנצל על כך. מומחי מודיעין בישראל הגיבו לממצאים המדהימים שחשף אדוארד סנודן והעריכו כי לעתים רבות עוקבים האמריקנים מבלי דעת אחרי כל כך הרבה גורמים, בין היתר אחרי ישראל, כשבחלק מהתחומים הם אינם מודעים לכך עקב האגרסיביות של אמצעי האיסוף והיכולת לאגור מידע בקנה מידה בינלאומי ללא מתחרים.

אך מנגד מנהלים ארגוני הביון האמריקניים קשרים הדוקים מאוד עם קהילת המודיעין הישראלית, שמהווה מגדלור למקצועיות וחדות בתחום לא רק במזרח התיכון. הצצה לשיתוף הפעולה בין הגופים נחשף על ידי עיתון הגרדיאן כבר בספטמבר 2013. בדיונים שהתקיימו בין בכירי מערכת הביטחון מישראל לבכירי משרד ההגנה האמריקני לקראת החתימה על הסכם שמירת העליונות של צה"ל במזרח התיכון, עלו בקשות ישראליות להרחבת שיתופי פעולה נוספים בתחום המודיעיני.

מהבית הלבן סירבו להתייחס לפעולות איסוף מודיעין ספציפיות שמתבצעות על ידי ארצות הברית, אך גורמים רשמיים מסרו כי וושינגטון אינה מרגלת מעבר לים אלא אם יש לה סיבה מוצדקת לעשות כן, בשל סיכון לביטחון הלאומי. כמו כן, הודגש כי עיקרון זה תקף גם לגבי מנהיגי מדינות וגם לגבי אזרחים רגילים.

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully