וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כישלון רודף כישלון: כך חיזבאללה מנסה להחדיר סוכנים לישראל כבר 20 שנה

21.1.2016 / 0:03

גיוס החוליה בטול כרם הוא ניסיון נוסף של יחידה 133 לעשות פיגועים בישראל. הצפנות, הפעלת סוכנים וגיוס ברשת הם רק חלק מפעילותה של יחידת הביון שלא בוחלת באמצעים. כרוניקה של ניסיונות חדירה למעטפת המודיעין הישראלי

עריכה: ניר חן

חשיפת שב"כ מהבוקר, ולפיה יחידה 133 בארגון חיזבאללה גייסה תושבים מטול כרם כדי שיוציאו לפועל פיגועים נגד חיילים ואזרחים בישראל, מאפשרת הצצה לנבכי יחידת הביון של הארגון השיעי שפועל כבר שני עשורים כדי לחדור את חומות המודיעין הישראלי. ההתארגנות, שעל גיוסה היה אחראי בנו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, ג'וואד, הייתה צריכה לגייס פעילים נגד ישראל, חלקם פלסטינים מיהודה ושומרון וחלקם מהמגזר הערבי בישראל.

חלק מהפעילות של היחידה מתבצעת בשיטות ישנות: במפגשים פנים מול פנים בחו"ל או בשיחות טלפון עם קודים ואמצעי הצפנה. עם זאת, חלק מהפעילות, כמו זו שנחשפה היום, התאימה את עצמה לעידן המודרני, והיא נעשית דרך האינטרנט בדגש על הרשתות החברתיות, שהפכו לקרקע פורייה לגיוס סוכנים.

עוד בוואלה! NEWS:
חוקרים הציגו ראיות לקיומו של כוכב לכת תשיעי במערכת השמש
נתניהו על מידע רגיש שחשף אשכנזי בפני עיתונאים: "שערוריית השערוריות"
הקרן החדשה ליועמ"ש: אפשר תליית שלטי הקמפיין נגד "אם תרצו" בבירה

תמונות של ג'ואד נסראללה עם אביו. אתר "ג'נוביה", אתר רשמי
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ובנו ג'וואד, שהיה אחראי על גיוס הפלסטינים לפעילות נגד ישראל/אתר רשמי, אתר "ג'נוביה"

יחידה 133 משוייכת למעשה ליחידה הפועלת כבר מתחילת שנות ה-90 כדי להחדיר סוכנים זרים לישראל: יחידה 1800. היחידה פועלת בראש ובראשונה כדי להשיג מידע מודיעיני, ובנוסף עושה מאמצים כדי לגלגל פיגועים נגד אזרחי מדינת ישראל, חיילי צה"ל ובמקרה הקיצוני גם נגד אישים בכירים כנקמה על סדרת חיסולי בכירי הארגון השיעי.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

משנות ה-80' ועד היום: הכישלונות של יחידת הביון של חיזבאללה

בשל כישלונותיה העוקבים וחשיפת פעילותיה על ידי ישראל ושותפותיה בעולם, הוחלט להקים באמצע שנות ה-2000 את יחידה 133, בפיקודו של מוחמד עטייה, שתתמקד בהפעלת סוכנים המגיעים מתוך יהודה ושומרון ושטח ישראל. כדי להבין את יעודה של יחידה 133 ואת הנסיבות להקמתה, יש לחזור אחורה לפעולות הרבות והכושלות של יחידה 1800.

בשנת 1988 ניסה פאוזי איוב, פעיל חיזבאלה בכיר שנהרג במאי 2014 באופן מסתורי על אדמת סוריה, לחטוף מטוס נוסעים ברומניה כדי לשחרר אסירים שכלואים בעיראק, ונעצר. סוכני חיזבאללה הצליחו לשחרר אותו מהכלא תמורת כסף רב והוא עבר להתגורר בקנדה, התחתן וקיבל אזרחות קנדית. בהמשך הוא היגר לארצות הברית, התגרש ונישא לאישה ממוצא לבנוני.

חוליית טרור בטול כרם. תקשורת שב"כ, מערכת וואלה! NEWS
חמשת חברי החוליה מטול כרם שנחשפו היום/מערכת וואלה! NEWS, תקשורת שב"כ

עם שובו ללבנון, דרכונו הכפול צד את עיני מפקדי יחידה 1800 שהחליטו לצרף אותו לפעילות החשאית מחוץ לגבולות המדינה. במהלך שנת 2000 הוא טס לאירופה, שם קיבל דרכון אמריקני מזויף מסוכן חיזבאללה ושם חדש: פרנק בושי. תחת זהותו החדשה טס איוב ליוון, עלה על אונייה והפליג לישראל כתייר.

איוב שהה תקופה ארוכה בירושלים ולאחר מכן עבר להתגורר בחברון, שם פיתח קשרים עם פעילי טרור ופלסטינים בעלי פוטנציאל לגיוס כסוכנים. רק בקיץ 2002 הוא נעצר על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים ומסיבה בלתי-ידועה הוא נעצר זמן קצר לאחר מכן על ידי צה"ל והועבר לחקירת שב"כ. כעבור שנתיים שוחרר איוב מהכלא הישראלי במסגרת עסקת שבויים עם חיזבאללה.

הפיצוץ האדיר בירושלים שחשף את פעילות הארגון

במהלך שנות ה-90' גויס על ידי היחידה חוסיין מקדאד, רואה חשבון שיעי ממוצא לבנוני, והוכשר להקים תשתית טרור בישראל. בתום התהליך הוא יצא מלבנון לסוריה, משם המריא לאוסטריה, נסע לשוויץ ברכבת ונפגש עם מפעילו בציריך. הוא קיבל לידיו דרכון בריטי מזויף עם שם חדש: אנדרו ניומן.

בחודש אפריל 1996 הוא עבר את שלבי הבידוק הביטחוני, שהה כמה ימים בתל אביב ומשם נסע לירושלים ושכר חדר במלון "לורנס". בזמן שבחן חומר נפץ פלסטי שהוסלק בתוך טרנזיסטור, אירע פיצוץ אדיר. מקדאד איבד את שתי רגליו, את ידו והתעוור. בשנת 1998 הוא הוחזר ללבנון במסגרת חילופי שבויים להשבת חלקי גופתיו של לוחם שייטת 13 איתמר איליה שנהרג באסון השייטת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גייס פעילים ברשת. ג'וואד נסראללה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנת 1997 הגיע לישראל פעיל חיזבאללה מזן אחר: סטיבן סמירק, חייל משוחרר מצבא גרמניה שהתאסלם וחבר למפעיל סוכנים של חיזבאללה באירופה. מפעיליו ביחידה 1800 העבירו לו אימונים בנשק ובהפעלת מטעני חבלה, ובנו לו סיפור כיסוי של תייר שמעוניין לבקר בישראל.

ההנחיות של מפעיליו היו ברורות: לאסוף מודיעין על אתרים פוטנציאליים לפיגועי התאבדות. בהולנד, ששימשה עבור סמירק תחנת מעבר, הוא עורר את חשד אנשי הביטחון ונעצר. הוא נחקר, שוחרר וטס לרומא, אך עם נחיתתו נעצר שוב. גם הרשויות באיטליה שיחררו את סמירק, ולבסוף הוא טס לישראל ונעצר מיד עם הנחיתה. בשנת 2004 הוא שוחרר במסגרת עסקת שבויים.

בשנת 2001 הגיע לישראל ג'יהאד שומאן, פעיל חיזבאללה לבנוני שיעי בעל אזרחות בריטית. הוא שהה בירושלים כמה ימים במטרה להקים תשתית טרור ונעצר על ידי השב"כ. כמו כן, בשנת 2005 נעצר איאד חאלד אשואח, אזרח דנמרק ממוצא לבנוני, שגויס לחיזבאללה במהלך ביקור אצל בני משפחתו בלבנון. אשואח הגיע לישראל כתייר לביצוע משימות שכללו בין היתר איסוף מידע מודיעיני ואיתור מועמדים פוטנציאליים לגיוס לארגון השיעי, תוך התמקדות בערביי ישראל, עם זאת כעבור זמן מה נעצר גם הוא על ידי השב"כ.

השלב הראשון: גיוס פלסטינים מיהודה ושומרון

במהלך שנות ה-2000 עברה יחידה 1800 שינויים ארגוניים ושינוי בחלוקת הסמכויות, וכדי למקד את הפעילות נגד ישראל הוחלט להקים את יחידת 133, שתגייס סוכני מודיעין ופעילים מבצעיים מקרב האוכלוסייה הפלסטינית בגדה וערביי ישראל.

בשנת 2002, חשף שב"כ התארגנות של פעילי תנזים, תושבי יהודה ושומרון, שהודו במהלך חקירתם כי יצאו לאימונים בלבנון במתקני חיזבאללה וחזרו לגדה כדי להקים תאי טרור. ראש הממשלה דאז אריק שרון דיבר בגלוי באותן שנים על פעילות חיזבאללה וטען כי הארגון השיעי מעורב בפעולות טרור נגד ישראל מתוך הגדה המערבית.

בראש אחת הפרשיות החמורות שבה מעורבת היחידה עמד נאאל יאסין כבן 30, פעיל בכיר בגדודי חללי אל-אקצא, שהופעל ומומן על ידי חיזבאללה. יאסין, בעברו שוטר פלסטיני, רצח קצין מג"ב בשנת 2000 בעת סיור משותף בקלקיליה והיה אחראי ב-2006 לחטיפה בשכם של בנג'מין פישביין, סטודנט ממוצא אמריקני. במקביל הוא היה אחראי על איתור וגיוס פעילים לפיגועי התאבדות וביצוע פיגועים נגד כוחות צה"ל.

לוחמי חיזבאללה באזור הרי קלמון – סוריה, 15 במאי 2015. רויטרס
החלו לנקוט את שיטת "חבר מביא חבר". לוחמי חיזבאללה בגבול הצפון/רויטרס

במטרה לגייס את ערביי ישראל, חיזבאללה פעל לערוך מפגשים עם צעירים שנסעו ללמוד בחו"ל, שעלו לרגל העלייה למכה או שהשתתפו בפעילות במחנות נוער בחו"ל. בשלב מאוחר יותר החל הארגון לנקוט את שיטת "חבר מביא חבר" ובשנים האחרונות הפכו הרשתות החברתיות לקרקע פורייה לאיסוף פעילים.

אחד המקרים הבולטים של גיוס ערבים-ישראלים כלל את חטיפת אלחנן טננבאום בשנת 2000, שנערכה בסיוע של קייס עובד ערבי-ישראלי מטייבה. כמו כן, בשנת 2002 נחשפה רשת אזרחים מהגליל שהעבירה מידע רגיש לחיזבאללה. העצור המרכזי פרשה היה עומר הייב, סגן אלוף בצה"ל ותושב הכפר זרזיר שבעמק יזראעל, והוא הורשע בריגול חמור.

בשנת 2003 נחשפה התארגנות של ערביי ישראל שבמהלכה הוברחו ארבע טון סמים מלבנון לישראל, בתמורה לצילום פעילות צה"ל בצפון. בשנת 2004 נעצרו פעילים בכפר עראבה שבגליל התחתון, שגויסו לחיזבאללה והונחו לסייע להקים תשתיות טרור ביהודה ושומרון. בשנת 2005 גויס תושב נצרת לארגון על ידי קרוב משפחתו מדובאי שעמו נפגש באוגנדה, ובשנת 2006 נעצר תושב זרזיר שהעביר מידע לאיש חיזבאללה על תנועות צה"ל במלחמת לבנון השנייה.

מקרה בולט אירע בשנת 2007, במסגרתו עזב ח"כ עזמי בשארה את הארץ לאחר שנחשד במגע עם חיזבאללה והעברת מידע במהלך מלחמת לבנון השנייה תמורת סכומי כסף משמעותיים. בשנת 2008 גויס לארגון תושב קלנסווה שלמד רפואה בגרמניה, ובשנת 2009 גויס ערבי ישראלי מהכפר חג'אג'רה שבגליל בזמן שעלה לרגל למכה. באותה שנה נעצר צעיר מטירה שהעביר מידע לסוכן חיזבאללה על פעילותו של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי שנהג להתאמן בחדר כושר בכפר סבא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ב-2012 נחשפה חוליה שתכננה להעביר חומרי נפץ דרך הגבול. גבול לבנון/מערכת וואלה!, צילום מסך

קצב המאמצים לחדור את חומות ההגנה של ישראל לא פסק גם במהלך העשור הנוכחי. בחודש אפריל של שנת 2012 נחשפה התארגנות שכללה 14 אזרחים מהכפר רג'ר, נצרת ורמלה, מרביתם סוחרי סמים, שהופעלו על ידי חיזבאללה. חוליה אחת פעלה משטח לבנון, חוליה נוספת פעלה מנצרת וחוליה שלישית הייתה אחראית על שינוע הציוד ואמצעי התקשורת בין חברי הרשת. מטרת המבצע הייתה להחדיר ארבעה תיקים לשטח ישראל, שכללו 24 מטעני חבלה מסוג סי-4 המוגדר כחומר נפץ קטלני ביותר, ומערכות הפעלה משוכללות. רוב המעורבים בהברחה טענו כי חשבו שמדובר בתיקים המכילים סמים בלבד.

הפרשה נותרה בגדר תעלומה ולא ברור עד היום למי היו מיועדים מטעני החבלה. הפרשה לפני האחרונה, נחשפה בקיץ 2015. השב"כ והמשטרה חשפו סוכן של חיזבאללה בשם חסן חליל חיזראן, אזרח שבדי ממוצא לבנוני, שהיה צריך לאסוף מודיעין ולגייס סוכנים.

מחקירות חמשת חברי החוליה שנחשפו היום עלה כי ראש החוליה, מחמוד זרלול, גויס באמצעות הרשתות החברתיות. מהחקירה עלה עוד כי זרלול, הונחה על ידי מפעיל חיזבאללה בשם פאדי לפתוח כתובת דואר אלקטרוני, שדרכה קיבל הנחיות לגייס חברי חוליה נוספים בשטח ולבצע איסוף מידע מקדים למטרת ביצוע פיגועים. מדובר היה בעוד חוליה בשרשרת המאמץ של חיזבאללה להרחיב את בנק המטרות של הארגון השיעי בישראל.

(עדכון ראשון: 20:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully