וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלב היישוב, ללא גדר: הפיגועים שחושפים את החששות של צה"ל והמתנחלים

19.1.2016 / 0:40

הפיגועים בעתניאל ובתקוע בוצעו על ידי זאבים בודדים ומהלכים אימים על המתנחלים וכוחות הצבא, שחוששים ממחבלים נוספים שילכו בעקבותיהם ונזכרים בדאגה בטבח משפחת פוגל. מסתמן כי אין קשר בין שני אירועי הדמים, אולם פיגועים נוספים בגזרה ובחברון ישנו את כללי המשחק

עריכה: ניר חן

צה"ל אמנם תגבר את האבטחה סביב עתניאל ותקוע, שני היישובים שבהם בוצעו ביממה האחרונה פיגועי דקירה על ידי "זאבים בודדים", שבהם נרצחה דפנה מאיר ונפצעה בינוני מיכל פרומן, אולם ברחבי יהודה ושומרון יש עוד עשרות יישובים שחלקם מאובטחים ללא גדר והכוחות שפועלים סביבם דלילים. הפיגועים הללו מתרחשים בדיוק שבוע אחרי שגורמים בכירים בצה"ל ציינו שקיימת ירידה בהיקף הפיגועים ביהודה שומרון, והצביעו על ירידה באלימות וההסתה בכלי התקשורת הפלסטינים.

מבדיקת הנתונים עולה כי אכן קיימת ירידה בהיקף הפצועים וההרוגים. אולם בפועל, היקף הפיגועים בגזרת חברון לא פחת דרמטית והנתונים יצרו לכאורה אווירה של שקט יחסי. כך, למשל, פיגועי הירי משכונת אבו סנינה לעבר הכניסה למערת המכפלה - דוגמאות קלאסיות לטרור ממוקד, שגובה רק פצועים בשלב זה. חטיבת יהודה, בפיקודו של אלוף משנה יריב בן עזרא, לא מצליחה לאתר את היורה שמשוטט חופשי זה כמה חודשים.

לקריאה נוספת:
עדות מהפיגוע בתקוע: "צעקתי להן שייזהרו, מיכל ברחה, ואז הוא שלף סכין"
שכני הנרצחת טוענים: "פועל שעבד בסמוך המתין - ורצח אותה"
"היית אחת ממיליון": הנרצחת בפיגוע בעתניאל הובאה למנוחות

עתניאל היום בבוקר 18 ינואר 2016. שי מכלוף
עשרות יישובים בגדה - ללא גדר ועם נוכחות צבאית דלילה. עתניאל/שי מכלוף

צה"ל מפעיל מאמצים גדולים לאתר את המחבל הבודד, על אף הקשיים הכרוכים בדבר. בהתאם לכך, הצבא מתמקד בעיקר בהגברת הנוכחות וההרתעה, בדגש על הצירים המרכזיים, מוקדי החיכוך והיישובים.

הנהלים של החטיבה המרחבית יהודה בכל מה שקשור לאבטחת היישובים הם ברורים, מחמירים ומתורגלים מספר רב של פעמים על ידי הכוחות הסדירים בגזרה ועל ידי כיתת הכוננות ביישוב. גם לעובדה שאין גדר ביישוב שבו עובדים פועלים פלסטינים יש פתרון. לדברי גורמים בצה"ל, בחטיבת יהודה אמורים גורמי הביטחון ביישוב לרכז בתום כל יום עבודה את הפועלים הפלסטינים ולבדוק אם כל מי שהגיע לעבודה עוזב לביתו ולא נכנס אל לב היישוב כדי לבצע פיגוע חדירה. זאת, כפי שאירע בהתנחלות איתמר ב-2011, אז נכנסו שני צעירים מהכפר עוורתא ליישוב וטבחו בחמישה מבני משפחת פוגל – זוג הורים ושלושת ילדיהם. הפלסטינים כבר מכנים את הרוצח בעתניאל כנשאת מלחם 2, וקוראים לציבור ללכת בעקבותיהם.

עוד באותו נושא

עקב הפיגועים: פועלים פלסטינים לא יורשו להיכנס מחר להתנחלויות בגדה

לכתבה המלאה
חיילים בחברון. ראובן קסטרו
היקף הפיגועים בעיר לא פחת דרמטי. חיילים בחברון/ראובן קסטרו

בסמוך לבית משפחת מאיר בעתניאל מתקיימים שיפוצים. לעתים הסמיכות של פועלים פלסטינים היא במרחק של עשרות מטרים מבתים מאוכלסים במתיישבים, ולכן אבטחתם נראית משימה בלתי אפשרית.

איך מונעים פיגועים דומים בתוך היישובים?

אלוף פיקוד המרכז רוני נומה כינס בשבוע שעבר את ראשי היישובים ביו"ש ונאלץ להסביר בפומבי כי הוא עומד מאחורי החזרת גופות המחבלים לידי משפחותיהם. זאת, מאחר שהוא הבין כי מדובר בפעולה שמרתיחה את השטח. תכלית הפעולות שצה"ל מקדם נועדו להרגיע את השטח ולעקור את ההסתה, שבין תוצאותיה נמצאת תופעת החקיינות – פלסטינים מנסים להוציא לפועל פיגועים הדומים לכאלו שהצליחו בעבר. כרגע נראה שאין קשר בין הפיגוע בעתניאל לפיגוע בתקוע, אך אם יהיה רצף של פיגועים בלב היישובים, כללי המשחק של צה"ל עשויים להשתנות בשטח.

זה בדיוק הציר עליו נע צה"ל: הרצון לסכל את תשתיות הטרור, ומנגד לבודד את האוכלוסייה שלא מעורבת בטרור. אם המצב הביטחוני בגזרת חברון יימשך, ולמחבל מעתניאל יהיו חקיינים בגזרה, יידרש הצבא לעבור מפעילות הגנה בקו השער לפעילות אקטיבית ואגרסיבית בהיקפים גדולים בתוך הערים והכפרים הפלסטינים, תוך נטילת סיכון שהשטח יבער.

(עדכון ראשון: 22:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully