וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב צותתה לשיחות נתניהו במהלך שיחות הגרעין עם איראן

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי סוכנות הביון NSA צותתה לשיחותיו של ראש הממשלה ומנהיגים ישראלים נוספים עם חברי קונגרס אמריקנים וחברי הקהילה היהודית בארה"ב. הציתותים חשפו כי נתניהו והבכירים הישראלים ניסו לגייס מתנגדים להסכם

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(פגישת אובמה ונתניהו בבית הלבן, 9 בנובמבר 2015)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ברק אובמה, הבית הלבן, 9 בנובמבר 2015. רויטרס
המעקב התקיים למרות ההבטחה לא לרגל אחר ידידים. אובמה ונתניהו בפגישה בבית הלבן, בחודש נובמבר/רויטרס

ממשלו של הנשיא ברק אובמה ריגל אחרי שיחותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בזמן שיחות הגרעין בין המעצמות לאיראן, וגם לאחר שהושג הסכם - כך דווח הלילה (רביעי) ב"וול סטריט ג'ורנל". לפי הדיווח, שהתבסס על גורמים בבית הלבן, המידע שעלה מהשיחות האלה הגביר את חוסר האמון ששרר בין שתי המדינות וערער את היחסים ביניהן, במיוחד בשלב מאוחר יותר כשנתניהו פתח בקמפיין נגד הסכם הגרעין.

מעקב נעשה גם אחר מנהיגים ישראלים נוספים, ששמם לא צוין. בין היתר יורטו שיחות שקיימו נתניהו ויתר מושאי הריגול עם עוזריהם, עם חברי קונגרס אמריקנים ועם מנהיגים של הקהילה היהודית בארצות הברית. ההאזנה לאזרחים אמריקנים חריגה במיוחד, משום שלסוכנות לביטחון לאומי אסור להאזין לאזרחי המדינה, למעט מקרים יוצאי דופן. האיסור תקף גם אם הדבר נעשה דרך ציתות לאזרחים של מדינה זרה. לכן, קיים חשש בסוכנות הביון כי תואשם בריגול אחר חברי קונגרס.

ההאזנה נעשתה גם אחרי שאובמה הבטיח כי יצמצם את היקף המעקב אחר מנהיגים של מדינות שבינן לבין ארצות הברית שוררת ידידות. הבטחה שהגיעה לאחר שהמסמכים שהדליף אדוארד סנודן בשנת 2013 חשפו את היקפה של רשת הריגול של סוכנות הביון. אף על פי כן, נראה כי הוחלט להמשיך לרגל באופן אדוק אחר בעלות ברית מסוימות, בראשן ישראל וראש הממשלה נתניהו.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
ניצחון בנקודות: נתניהו לא הזכיר את איראן, אבל הרוויח את ההתנחלויות
אובמה שוחח עם הולנד: מחויבים להפסיק לצותת לבעלות בריתנו
גרמניה סוגרת את תיק חקירת האזנות ה-NSA אחרי מרקל

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל נואמת בבית התחתון של הבונדסטאג בברלין, גרמניה, 9 בספטמבר 2015.. רויטרס
הוחלט שאחריה לא יתקיים מעקב. אנגלה מרקל/רויטרס

בבית הלבן האמינו כי תכני השיחות יסייעו לסכל את הקמפיין של נתניהו נגד הסכם הגרעין, ובגללם אף הבינו שלבקש ממנו להפסיקו בעצמו יהיה מסוכן מבחינה פוליטית. עוד צוין, כי הממשל ביקש להימנע מלהורות מפורשות ל-NSA לרגל אחר נתניהו, וגורם מוושינגטון ניסח זאת כך: "לא אמרנו להם 'עשו זאת', אך גם לא אמרנו 'אל תעשו זאת'".

הציתותים חשפו כי נתניהו ויועציו הדליפו פרטים מתוך שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן, שאותם גילו גם הם באמצעות ריגול. זאת - לפי דיווחים של גורמים המכהנים או כיהנו בעבר בבית הלבן - כדי לערער את הסיכויים לחתימת הסכם. נתניהו ויועציו אף שוחחו עם יהודים בעלי השפעה בארצות הברית כדי להסיתם נגד העסקה, ושאלו חברי קונגרס שלא היו בטוחים מהי עמדתם לגביה איך יוכלו לשכנע אותם להתנגד.

לפי הדוחות של ה-NSA, שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר היה שותף למאמצים לסיכול הסכם הגרעין. בעיתון דווח כי הוא העביר לארגון אמריקני, ככל הנראה יהודי, טיעונים שיוכלו להשמיע נגדו לחברי קונגרס. דובר מטעם השגרירות הכחיש את הטענות, ואמר כי "ההאשמות הן קשקוש מוחלט".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נואם בקונגרס. 3.3.2015. רויטרס
ההודעה על הנאום הפתיע את ממשל אובמה. נתניהו בקונגרס/רויטרס

בתחילת השנה הנוכחית הזמינו חברי קונגרס רפובליקנים, בראשם ג'ון ביינר, את נתניהו לנאום בקונגרס, שם הוא הזניק את הקמפיין נגד ההסכם המתגבש. למרות הפיקוח של ה-NSA, גורמים בממשל אובמה הודו כי הופתעו כשביינר הודיע על ההזמנה ב-21 בינואר. זמן קצר לפני שנתניהו הגיע לקונגרס, במרץ השנה, יירטה ה-NSA הודעה ישראלית שהדליקה נורה אדומה בבית הלבן: משרדו של נתניהו ביקש מידע מודיעיני עדכני על עמדותיה של ארצות הברית במשא ומתן עם האיראנים.

יום לפני הנאום, בצעד חריג, חשף שר החוץ ג'ון קרי בפני עיתונאים בשוויץ כי הוא מודאג מכך שנתניהו יחשוף "פרטים מוטים על המשא ומתן". מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה כי בדבריו הגיב קרי לדיווחים בתקשורת הישראלית, לפיהם נתניהו רצה להשתמש בנאום כדי להבטיח שחברי הקונגרס יבינו את המשמעות של העסקה המתגבשת, ולא אמרו שהסתמך על מידע מודיעיני. עם זאת, גורמי מודיעין מסרו כי קרי טען אז שידע על כך מתוך דיווחים מהתקשורת כדי לאפשר לעצמו להזהיר את נתניהו מבלי להסגיר את עניין הריגול.

בחודשים האחרונים לקמפיין הישראלי נגד הסכם הגרעין, המידע שדלתה ה-NSA היה מפתיע. ככל הנראה, הוא אישר את מה שהממשל שמע מגורמי אופוזיציה בישראל ומחברי קונגרס: נתניהו ניסה לגייס מתנגדים להסכם מקרב חברי הקונגרס הדמוקרטים, כדי להשיג רוב נגדו. עוד הופתעו לגלות, כי נתניהו היה בטוח כי יש ביכולתו לאסוף מספיק קולות כדי למנוע את הוצאתו לפועל של ההסכם.

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי באירוע באוניברסיטת הרווארד, 14 באוקטובר 2015. רויטרס
ניסה להזהיר את נתניהו בלי לחשוף את עניין הריגול. ג'ון קרי/רויטרס

לפני שסנודן חשף את היקף הריגול של ה-NSA, הריגול אחר מנהיגים שמדינותיהם מיודדות עם ארצות הברית התנהל ללא חשש, משום שנשמר בסוד. לאחר מכן, ממשל אובמה גיבש רשימה של ראשי מדינות שאחריהם לא יתנהל מעקב, בהם נשיא צרפת פרנסואה הולנד, קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ועוד מנהיגי מדינות שחברות בברית נאט"ו. עם זאת, הותר לערוך מעקב אחר יועציהם. הריגול אחר נתניהו נמשך, משום שהוא הוגדר בבית הלבן "נחוץ לשמירה על הביטחון הלאומי". את ההחרגה לגבי מנהיגים שארצות הברית תמשיך לרגל אחרים ציין אובמה בנאום שנשא בינואר 2014, לאחר שהתפוצצה פרשת הריגול, אך לא ציין לאילו מנהיגים הוא מתייחס.

טד קרוז, המועמד לראשות המפלגה הרפובליקנית במרוץ לנשיאות 2016, התייחס לדיווח ואמר כי הוא לא היה מופתע מכך שהממשל יירט את התשדורות של נתניהו, או את השיחות שערך עם חברי קונגרס, באמצעות ה-NSA. "הממשל רואה בקונגרס, ברפובליקנים ולעתים בדמוקרטים כאויב. לעתים, נראה כי הם רואים את העם האמריקני כאויבו", אמר בדרכו לאירוע בחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully