וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עינויים במרתפי השב"כ? מיצג להמחזת חקירת עצורי דומא בתל אביב

24.12.2015 / 0:39

חברי הנערים החשודים בפיגוע ההצתה המחיזו את השיטות האכזריות שבהן משתמש לטענתם השב"כ. במיצג בכיכר הבימה נראו חוקרים מוציאים מ"עצור" הקשור למיטה הודאה בכוח. אחד המוחים: "יש הבדל בין עינוי יהודים לערבים"

צילום: אבי כהן, עריכה: מתן חדד

בעוד החשודים בפיגוע ההצתה בבית משפחת דוואבשה שבכפר דומא ממשיכים להיחקר בשב"כ, נמשכת המחאה נגד שיטות החקירה והאלימות לכאורה שמופעלת נגד הנערים. במפגן נוסף של מחאה, כ-15 חברים של העצורים הגיעו אתמול (רביעי) לכיכר הבימה בתל אביב והעמידו מיצג המנסה להמחיש את מה שעובר על חבריהם. במיצג, נראה אחד הצעירים כעצור כביכול, שנקשר למיטה בעת שמושכים את איברי גופו. לאחר מכן, ה"חשוד" מודה במעשה שעליו הוא נחקר. כמו כן, החזיקו המוחים שלטים עם הכתובות "יהודי לא מענה יהודי" ו"לא תעמוד על דם רעיך". בתוך כך, הערב התקיימה הפגנה נוספת בירושלים נגד חקירתם של החשודים.

לדברי המפגינים בכיכר הבימה, העצורים הנמצאים כעת בידי השב"כ נחקרים ומעונים בגין מעשה שלא ביצעו. לטענתם, המיצג הוא "המחשה קלה ממה שאותם עצורים עוברים ברגעים אלו במרתפי השב"כ". הם סיפרו כי עוברי אורח רבים עברו והתבוננו במיצג, וחלקם אף אמרו שקשה לראות את המעשים המומחזים בו.

צבי סוכות, אחד מחבריהם של החשודים, סיפר כי החבורה הגיעה כדי להמחיש מה באמת עובר על "אחיהם" במרתפי השב"כ. "מה שקורה זה דבר שאף אחד לא יכול להישאר אדיש מולו", אמר סוכות. "אף אחד לא יכול להישאר בבית שלו ולהמשיך להיות באותה נחת שהוא היה נמצא בה עד היום מכל הקשת הפוליטית, זה לא משנה אם אתה ימני או שמאלני. אף אחד לא יכול להיות אדיש מתי שמתנהגים ככה ליהודים ואנחנו באנו להראות לאנשים איך זה קורה. אולי יש הבדל ממה שרואים בתקשורת לבין מה שרואים בעיניים", הוסיף.

לקריאה נוספת:
"חרדים ממקרה עדי אזר 2": חשש במערכת המשפט מהסתה נגד שופטים
בנט: "שיטות החקירה של שב"כ ימנעו את דומא 2"
נתניהו יוצא להגנת שב"כ: "המתקפות נגדו אינן מקובלות עליי"

פעילי מטה "יהודי לא מענה יהודי" במיצג עינויים שעוברים הנערים העצורים בידי השב"כ, כיכר הבימה, תל אביב. דצמבר 2015. אבי כהן
"חשוב לנו שגם אנשי תל אביב ירגישו את מה שקורה". המיצג בכיכר הבימה/אבי כהן

סוכות הסביר כי המיצג הוקם דווקא בסמוך לתיאטרון הבימה בתל אביב משום שלדעת החברים, מדובר במקום שתושביו אדישים ולא שמים לב שמה שמתרחש. "באמת חשוב לנו מאוד החיבור הזה לאנשי תל אביב", הסביר. "חשוב לנו מאוד שגם אנשי תל אביב ירגישו שהם חלק מעם ישראל, שמה שקורה פה לא יכול להמשיך. לא יכול להיות שהגענו למצב שיהודים מענים את אחים שלהם בצורה כזאת זוועתית. מי שקרא את העדויות של העצורים יכול ישר לקלוט שדבר כזה לא היה פה אף פעם, וגם אסור שיקרה פה עוד פעם". עוד אמר סוכות כי לדעתו, צריך להיות הבדל בין עצורים ערבים ליהודים בכל הנוגע לעינויים בזמן חקירה.

מהשב"כ נמסר בתגובה להאשמות כי "שירות הביטחון הכללי הוא ארגון ממלכתי וכל פעולותיו מבוצעות על פי דין. חקירות השב"כ מתנהלות בהתאם להוראות החוק והפסיקה, ונתונות לפיקוח היועץ המשלתי לממשלה לממשלה, פרקליטות המדינה ובתי המשפט".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

משפחות העצורים: "איבדנו אמוננו בכוחות הביטחון"

אתמול פרסמו הורי ומשפחות הנערים העצורים הודעה שבה דרשו הקמת ועדת חקירה בנוגע לפעולות השב"כ. בהודעתם, כתבו המשפחות כי מכתבן נכתב בשם "אזרחים שומרי חוק אשר מאמינים ברשויות המדינה הפועלות למען ביטחוננו, וכדי להבטיח את קיומנו ועתידנו במדינת ישראל". בהודעה צוין שהמשפחות אינן מאמינות בלקיחת החוק לידיים, אך עם זאת, המחלקה היהודית בשב"כ גורמת לאבדן אמונן בכוחות הביטחון.

"ליקוי מאורות כבד מאפיל על אמון זה כעת, עקב מסכת העינויים הקשה שאותה עברו ועוברים ילדינו בתקופה האחרונה על ידי חוקרי המחלקה היהודית בשב"כ, תוך הפרה ברגל גסה של כל זכויות האזרח היסודיות", נכתב בהודעה. "אנו דורשים מראש הממשלה, משר הביטחון, משרת המשפטים ומכל חברי הממשלה ונבחרי הציבור, להקים ועדת חקירה שתבדוק את העדויות והטענות".

פעילי מטה "יהודי לא מענה יהודי" במיצג עינויים שעוברים הנערים העצורים בידי השב"כ, כיכר הבימה, תל אביב. דצמבר 2015. אבי כהן
"התעללות קשה אינה גילוי האמת - אלא מעשה עברייני". המיצג בתל אביב/אבי כהן

המשפחות ציינו כי הן מאמינות בחפותם של ילדיהן, אך הבהירו כי לשב"כ "אין היתר להתנהג כעבריין בחסות החוק ולהתעלל בנערים צעירים במסווה של חקירה לגילוי האמת". לדבריהן, "הודאה תחת התעללות קשה אינה גילוי האמת, אלא מעשה עברייני". המשפחות אף הרחיקו לכת ותיארו את הפעולות נגד ילדיהן כ"סדיסטיות", וטענו כי הסיבה להן היא "הסלידה המופגנת של חלק מחוקרי השב"כ כלפי הילדים". הם הדגישו שוב את ניסיונו של אחד הנערים לשים קץ לחייו, והזהירו מפני היווצרותן של צלקות נפשיות קשות מהחקירה, ואף מגרימת השב"כ להודאה בפשע שלא ביצעו.

(עדכון ראשון: 19:53)

פעילי מטה "יהודי לא מענה יהודי" במיצג עינויים שעוברים הנערים העצורים בידי השב"כ, כיכר הבימה, תל אביב. דצמבר 2015. אבי כהן
המשפחות הזהירו מפני השפעות החקירה על נפש הנערים. ה"עצור" במיצג/אבי כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully