וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח בטורקיה: ישראל תקל את המצור על רצועת עזה

19.12.2015 / 10:00

על רקע המגעים להסכם הפיוס בין טורקיה לישראל, "דיילי סבאח", המזוהה עם השלטון באנקרה, דיווח כי ישראל התחייבה ל"הקלת המצור". עם זאת, לא נמסר מה יהיו הצעדים המעשיים שיינקטו. "יהיה קשה לקדם את היחסים בלי פתרון בנושא הפלסטיני"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(תיעוד: ארדואן בישראל, 2005)

ישראל תקל את המצור על רצועת עזה כחלק מהסכם הפיוס המתגבש עם טורקיה - כך דווח היום (שבת) בעיתון הטורקי "דיילי סבאח", המזוהה עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ולמפלגתו. עם זאת, גורמים רשמיים בישראל לא הזכירו את סוגיית עזה בתדרוכים שהעבירו עד כה לעיתונות בנוגע להסכם המסתמן, ובלשכת ראש הממשלה לא הגיבו לשאלה שהועברה על ידי וואלה! NEWS בנוגע לחלקה של הרצועה בהסכם.

הנשיא ארדואן הבהיר פעמים רבות בשנים האחרונות כי הסרת המצור מעל עזה היא תנאי בסיסי מבחינתו להשלמת הפיוס עם ישראל, וטען כי טורקיה לא תוותר בנושא הזה. על פי הדיווח, הסכם הפיוס יכלול מלבד ההקלה במצור, תשלום פיצויים למשפחות הרוגי תקרית ה"מרמרה" בסך 20 מיליון דולרים – כפי שהודו גם גורמים בכירים בישראל – חידוש היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות, והתחייבות טורקית שלא להגיש תביעות נגד ישראל או נגד חיילי צה"ל בנוגע ל"מרמרה".

עוד בוואלה! NEWS:
גורם באנקרה: חלה התקדמות בשיחות עם ישראל; היחסים יחודשו בקרוב
הקשר בין מתווה הגז וההסכם המתגבש עם טורקיה אינו מקרי בהחלט
ישראל וטורקיה הגיעו להבנות בדרך לחידוש היחסים הדיפלומטיים

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בכנס באיסטנבול, 25 בנובמבר 2015. רויטרס
טען פעמים רבות שטורקיה לא תוותר על הסרת המצור. ארדואן/רויטרס

הניסוח שפורסם בעיתון הטורקי מצביע על כך שבנושא עזה, ארדואן קיבל מענה חלקי ולא שלם לדרישתו. "הקלת המצור" יכולה להתבטא בצעדים מסוימים של ישראל לחיזוק הכלכלה בעזה, אולם אין פירושה הסרה מוחלטת של ההגבלות שאנקרה מגדירה כמצור, והידיעה אינה מפרטת מה יהיו הצעדים המעשיים שיינקטו.

אפשרות אחת שנידונה בשנה וחצי שחלפו מאז מבצע "צוק איתן" היא הקמת נמל צף בים התיכון שישמש את רצועת עזה. טורקיה הביעה בעבר נכונות לסייע לפרויקט כזה, וכך עשתה גם קפריסין. הרעיון נתמך בעבר על ידי שרים בממשלה ובכירים במערכת הביטחון, אולם לא ברור מה עמדתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין.

הופעתה של הידיעה על ההסכם המתגבש עם ישראל בכותרת הראשית של העיתון היא עדות לחשיבות שמיוחסת לנושא בשיח הציבורי בטורקיה. עם זאת, פרופ' מוזאפר סנל מאוניברסיטת איסטנבול שמצוטט בכתבה, העריך כי חידוש היחסים לא יוביל לקשר קרוב והדוק בין המדינות כפי שהתקיים בשנות ה-90, בשל מחויבותו של ארדואן לנושא הפלסטיני. "הממשלה תתקשה להתקדם ביחסים בלי שיהיו סימנים שמתקרבים לפתרון בנושא הפלסטיני", העריך סנל.

מפגינים ברצועת עזה מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל, סמוך לגדר המערכת, 17 באוקטובר 2015. רויטרס
צעירים ברצועת עזה, סמוך לגדר הגבול/רויטרס

אתמול מסר גורם רשמי בטורקיה כי ההסכם הסופי לחידוש היחסים הדיפלומטיים יושג בקרוב, לאחר שחלה התקדמות בשיחות. עוד נמסר כי השיחות בנוגע להסרת המצור על עזה נמשכות וגם בהן נרשמה התקדמות. ביום חמישי דווח לראשונה על פריצת דרך במגעים בין ירושלים לאנקרה, במסגרת פגישה שערכו אמש ראש המוסד הנכנס יוסי כהן ומנכ"ל משרד החוץ לשעבר יוסף צ'חנובר, עם תת-שר החוץ של טורקיה, פרידון סינירולו.

הפגישה, שדבר קיומה פורסם לראשונה בחדשות 10, נערכה ביום שלישי בשווייץ. במהלכה גובשו ההסכמות הבאות: ראשית, ישראל תקים קרן לפיצוי משפחות הרוגי תקרית המרמרה מ-2010 ובתמורה לכך, כל התביעות שהתנהלו בנושא זה נגד ישראל וחיילי בצה"ל, יבוטלו. כמו כן, המדינות יחדשו באופן מלא את היחסים הדיפלומטיים ביניהן, כולל מינוי שגרירים בתל אביב ובאנקרה. ישראל דרשה גם שטורקיה לא תאפשר לאיש חמאס סלאח ערורי, שהיה מעורב בתכנון והכוונה של פיגועים כנגד ישראלים, לפעול משטחה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יגורש מטורקיה. בכיר חמאס סלאח ערורי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתחילת השבוע אמר ארדואן כי שתי המדינות מעוניינות בשיפור היחסים ביניהן. אמירתו הצטרפה לשורה ארוכה של "רמזים" מהחודשים האחרונים בדבר התקרבות אפשרית בין טורקיה וישראל, אחרי יותר מחמש שנים של משבר קשה ביחסי שתי המדינות. אם נתניהו וארדואן אכן יאשרו בחתימתם את ההסכמות שהושגו בשווייץ בין צ'חנובר, כהן וסינירולו, המשבר שהחל עם תקרית המרמרה במאי 2010, יגיע סופית לקצו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully