וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תימן: עסקת חילופי שבויים בצל הפסקת האש העדינה

הדיווחים על הפרת הפסקת האש בתימן רק גוברים, ולמרות זאת שחרור מאות שבויים צפוי להיות מושלם כמתוכנן. בכיר חות'י: "לא ניתן יהיה להמשיך" במגעים עם הממשל אם הפסקת האש לא תישמר. ערב הסעודית: "הפסקת האש עלולה להתמוטט בכל רגע"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

לפחות 42 בני אדם נהרגו אתמול (רביעי) בעימותים בכמה חזיתות בתימן, חרף הפסקת האש שנכנסה לתוקפה בלילה האחרון, לאחר החתימה על הסכם הפסקת האש בין כוחות המשטר למורדים החות'ים בשיחות השלום בשווייץ. המגעים נועדו לאפשר לצדדים הנלחמים זה כתשעה חודשים להגיע לפתרון מתמשך ללחימה.

הפסקת האש נועדה להימשך שבוע, אולם במהרה נשמעו טענות משני הצדדים על הפרתה. בכיר חות'י בבירה צנעא הזהיר היום כי "לא ניתן יהיה להמשיך" את השיחות בין הצדדים, אם הפסקת האש לא תישמר. במקביל, דווח בטלוויזיה הממלכתית בערב הסעודית, המובילה קואליציה בינלאומית נגד החות'ים, כי המורדים השיעים הפרו את הפסקת האש כ-150 פעמים.

עוד בוואלה! NEWS:
"הזדמנות משמעותית לסיום המלחמה": הכוחות בתימן נצרו את האש
פצועים בהפצצה אווירית של מרכז "רופאים ללא גבולות" בתימן
טעות בזיהוי: עשרות מנאמני נשיא תימן נהרגו בהפצצה סעודית

כוחות המורדים החות'ים בתימן. רויטרס
"מספר ההפרות לא מייצג כוונות אמיתיות לנצור את האש". כוחות המורדים החות'ים/רויטרס

"מספר ההפרות לא מייצג כוונות אמיתיות לנצור את האש", טען אחמד אל-אסירי, בכיר הצבא הסעודי בריאיון לרשת "אל-אחבאריה". לדבריו, "אנו קוראים לאו"ם להבהיר לחות'ים כי לא תהיה כל סובלנות כלפי מעשים כאלה, וכי הפסקת האש עלולה להתמוטט בכל רגע". על פי הדיווחים בכלי התקשורת השונים, פרצו עימותים במחוזות ביידא, מאריב, ג'ווף, תעז ואיב.

במקביל, הצדדים הסכימו לשחרר מאות שבויים. כ-360 לוחמים חות'ים המוחזקים בעיר עדן, מושבה הזמני של הממשלה שנמלטה מצנעא, ישוחררו תמורת 265 לוחמים הנאמנים לכוחות הממשל. עסקת השבויים צפויה להסתיים בזמן הקרוב, במיקום שנקבע במרכז המדינה.

זו הפעם השלישית שבה נערכות שיחות בין הצדדים, ולמרות שבפעמים הקודמות הן נחלו כישלון צורם, הפעם מקווים כי יגיעו לתוצאות חיוביות שיסיימו את המאבק. "כעת ישנה הזדמנות משמעותית יותר מבעבר לסיום המלחמה", אמר דובר החות'ים, מוחמד עבד א-סלאם.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
לוחמים הנאמנים לממשלת תימן, מחוז מאריב, תימן, אוקטובר 2015. רויטרס
כוחות הנאמנים לממשל במחוז מאריב/רויטרס

במהלך השיחות הקודמות דרש הממשל ליישם את החלטות האו"ם הקוראות לחות'ים לסגת מהשטחים שכבשו, בהם הבירה צנעא. החות'ים מנגד ביקשו משא ומתן רחב בנוגע לעתידה של המדינה, שבו יהיה להם חלק משמעותי. לפי גורמים רשמיים מהממשל בתימן, מדינות המערב כעת לוחצות על הממשל יותר מתמיד כדי שיסכים לוויתורים. "בשבועות האחרונים, וושינגטון ולונדון הפעילו לחץ על הממשל כדי שיסכים לוויתורים במהלך המו"מ", אמר גורם בכיר בממשל בתימן. "ישנה נטייה בעולם לשמור על הנוכחות של החות'ים לתת להם כוח פוליטי", הדגיש.

הגברת הלחץ המערבי קשורה ברצון להגביר את המתקפות על דאעש בסוריה ובעיראק, שכן המעורבות של הקואליציה בראשות ערב הסעודית במצב במדינה מסיתה את תשומת לבם מחלקם בקואליציה למאבק בארגון הקיצוני. כמו כן, המערב חושש מריק פוליטי שייווצר בתימן, אשר יהווה כר נוח לארגונים קיצוניים. דאעש כבר החל לנצל את המצב כדי לתקוף מסגדים שיעיים ומרכזים של כוחות הממשל במדינה.

על פי נתוני האו"ם, לפחות 5,800 בני אדם, כמעט מחציתם אזרחים, נהרגו מאז שהחלו המתקפות של הקואליציה במרץ האחרון. כמו כן, יותר מ-21 מיליון מאזרחי תימן נדרשים לסיוע הומניטרי – 80% מהאוכלוסייה. מאז החלו המתקפות הסעודיות, נרשמה כמות לא גדולה של הצלחות בשדה הקרב לטובת הממשל, אם כי הישג משמעותי נרשם עם כיבוש העיר עדן, שם יושב הממשל באופן זמני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully