וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: "האזור כולו צריך את נרמול היחסים עם ישראל"

בריאיון לעיתון "האברטורק", קרא נשיא טורקיה להפשרת היחסים בין אנקרה לירושלים, אולם הבהיר כי שתיים משלוש דרישותיו טרם נענו: פיצוי כספי על ה"מאווי מרמרה" והסרת המצור מעל רצועת עזה. "לתהליך הנורמליזציה יש הרבה להציע לנו, לישראל ולפלסטין"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(תיעוד מ-2005: ארדואן מבקר בישראל)

עקבו אחרי וואלה! חדשות בפייסבוק

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בכנס באיסטנבול, 25 בנובמבר 2015. רויטרס
ארדואן/רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן קרא היום (שני) לנורמליזציה של היחסים בין אנקרה לישראל. בדברים שאמר לעיתון הטורקי "האברטורק", קרא: "לתהליך הנורמליזציה יש הרבה להציע לנו, לישראל, לפלסטין ולאזור כולו. האזור צריך את זה".

לדבריו, יש שלושה מכשולים להפשרת היחסים עם ירושלים, שהיו במשבר מאז השתלטות חיל הים הישראלי על הספינה "מאווי מרמרה" שהייתה בדרכה לרצועת עזה, ב-31 במאי 2010, שהביאה למותם של עשרה בני אדם, בהם אזרחי טורקיה. המכשול הראשון, לטענת ארדואן, כבר הוסר, והוא התנצלות רשמית מישראל.

"שתי הדרישות הנוספות לא הושלמו", הבהיר ארדואן, בהתייחסות לפיצוי למשפחות ההרוגים והסרת המצור מעל רצועת עזה. הנשיא הטורקי הוסיף כי "שלום באזור נחוץ בהקדם האפשרי", אולם הבהיר כי יש להבטיח את האינטרסים של "כל המדינות המעורבות בסכסוך".

עוד בוואלה! NEWS:
עיתון טורקי: מינוי יוסי כהן לראש המוסד ישפר יחסי ישראל-טורקיה
רוסיה: נוכחות החיילים הטורקים בעיראק - "פלישה בלתי-חוקית"
טורקיה "מוכנה לעבוד" עם רוסיה – אך מאשימה אותה ב"טיהור אתני"

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
הדלקת חנוכייה באורטקוי, איסטנבול, 13 בדצמבר ב-2015. טוויטר, צילום מסך
טקס הדלקת החנוכייה הפומבי הראשון בהיסטוריה של טורקיה, אמש/צילום מסך, טוויטר

לאחרונה עומלים הטורקים לא רק על הפשרת היחסים עם ירושלים, אלא גם עם האיחוד האירופי. סגן ראש הממשלה מחמט סימסק התייחס היום לפתיחה מחודשת של הדיונים על הצטרפות טורקית לאיחוד, והבהיר: "ההשקעות הכלכליות והשגשוג חשובים, אולם המפתח הוא חידוש היחסים עם האיחוד האירופי".

אתמול נערך ברובע אורטקוי של איסטנבול טקס הדלקת חנוכייה – האירוע הפומבי הראשון מסוגו מאז ייסודה של הרפובליקה הטורקית המודרנית. הטקס אורגן על ידי עיריית בשיקטש, שבתחומה נמצא רובע אורטקוי, והעומד בראשה מוראט האזינדאר הוביל את הטקס לצדו של הרב הראשי יצחק חלווה. ראש העירייה קרא לאורות החנוכייה "להאיר את העולם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ראש המוסד החדש יסייע לשיפור היחסים?/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבוע שעבר דווח בעיתון הטורקי "דיילי סבאח" - המזוהה עם מפלגת השלטון - כי מינויו של יוסי כהן לראש המוסד יסייע לשיפור היחסים בין ישראל וטורקיה. עורך חדשות החוץ של העיתון הסביר כי יש כיום שני מניעים בולטים להתקרבות ישראלית-טורקית: האחד הוא האיבה המשותפת שרוכשות שתי המדינות כלפי איראן, משטר אסד בסוריה וחיזבאללה; והאחר - אינטרסים משותפים בתחום האנרגיה, בדגש על ייצוא גז טבעי מישראל לטורקיה.

בעיתון הטורקי ציטטו כמה משפטים מהופעתו של כהן בפני ועדת הכלכלה של הכנסת בשבוע שעבר, שבמסגרתה הסביר את חשיבותו הביטחונית והמדינית של מתווה הגז. בעיתון הטורקי דווח כי כהן התייחס בין היתר לאפשרות שיירקם שיתוף פעולה עם טורקיה ואמר שכבר התקיימו שיחות בין המדינות בנושא.

בכיר טורקי אמר לעיתון כי היחסים בין המדינות אכן צפויים להשתפר משמעותית בקרוב - אמירה שכבר נשמעה כמה פעמים בשנה האחרונה מפי גורמי ממשל בטורקיה, אך טרם התגשמה. אולם לדברי אותו בכיר טורקי, השילוב בין המגעים שכבר נערכים בין המדינות בנושא הגז לבין הסלמת המצב הביטחוני בסוריה והמשבר החמור ביחסי טורקיה-רוסיה - יאיצו את התהליך.

טורקיה ערכה בשנים האחרונות מגעים אינטנסיביים מול רוסיה להקמת צינור גז שיעבור דרך הקווקז, אולם המגעים הללו נתקלו כעת במכשול אדיר בעקבות המתיחות הביטחונית בין שתי המדינות סביב סוריה. מצב זה מגדיל את הסבירות שטורקיה תחפש שיתופי פעולה עם ישראל בתחום הגז הטבעי, וזאת בהנחה שהנשיא ארדואן וראש הממשלה בנימין נתניהו מצאו דרך להשאיר מאחור את המשבר הדיפלומטי ביניהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully