וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כל בניין שיקום - יישרף": תושבי עפולה שמתנגדים לגור ליד ערבים

7.12.2015 / 15:15

תושבים יהודים בבירת העמק מסרבים להירגע לנוכח זכייתם של עשרות משפחות ערביות במכרז בנייה. השכנים מאיימים להחריף את המאבק, לאחר שאמש מנעו מראש העיר לצאת מלשכתו. תושבת השכונה: "אנחנו לא רוצים אותם פה. זו לא גזענות - פשוט פחד"

צילום: שלומי גבאי, רדיו כל רגע עריכה: שניר דבוש

הרוחות בעפולה מסרבות להירגע, בעקבות רכישת עשרות מגרשים לבנייה בעיר בידי ערבים-ישראלים. התושבים היהודים מתעקשים לומר שהם לא מתקוממים ממניעים גזעניים, אלא "מתוך פחד שמניע אותם". הבוקר (שני) המתוח ממילא בעיר הצפונית התחיל בחשד לאירוע לאומני, בשכונה שבה אמורות להיבנות 45 יחידות דיור לערבים. גם כשהתברר כעבור דקות שהרקע לחטיפת הנשק ממאבטח בית ספר עירוני הוא פלילי – הנזק כבר נעשה ורף החששות רק עלה. "אנחנו חוששים לביטחון ילדינו", אמרה יערית אהרוני, תושבת "עפולה הצעירה" בעפולה עילית ואם לילד בבית הספר "נופים" שבו אירעה התקרית.

בהתייחסה לתושבים הערבים שיגורו בשכנות אליה בעתיד אמרה: "הם יכולים להיות משכילים ונורמטיבים. גם במזרח ירושלים יש משכילים ונורמטיבים – אבל אחרי דרשה במסגדים הם יוצאים לדקור. מי יודע שגם פה זה לא יהיה כך? כשזה מגיע לתוך הבית שלך, זה כבר עניין אחר מבחינתי. אנחנו חיים בשלום עם שכנינו מהיישובים הסמוכים, אך הם לא רצויים פה. זו לא גזענות. עפולה שבעה מפיגועים".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS
אבסורד: ועדות רפואיות של הביטוח הלאומי - במבנה לא נגיש לנכים
"אמרו לי 'זרוק כמה אלפים ותקבל רישיון'": השיטה של ד"ר קנאביס
"קיבל צ'ופר": אחד האשמים במחדל מצעד הגאווה קיבל תפקיד יוקרתי

שטח בעפולה עילית עליו אמורות להבנות 45 יחידות דיור שיאוכלסו בידי אזרחים ערבים מישובים סמוכים, דצמבר 2015. שלומי גבאי
הגבעה שעליה אמורים להיבנות בתי השכונה/שלומי גבאי

המאבק החל לפני כשבוע בעקבת פרסום תוצאות מכרז שבו שווקו 27 מגרשים, ובהן זכו משפחות ערביות. המבקרים היהודים אמרו כי המכרז נעשה "בדרכים לא כשרות" ו"עם יד מכוונת", משום שמרבית המציעים שזכו הציעו מחיר דומה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"לא רוצים לאבד את צביון העיר"

אתמול הפגינו 200 מתושבי העיר מול בניין העירייה ואף מנעו מראש העיר, יצחק מירון, לצאת מלשכתו. ועד פעולה שהקימו מנסה להביא לביטול המכרז. לדברי עדיאל אילוז, אחד ממובילי המחאה, המאבק נעשה במישור הציבורי, המשפטי והפוליטי. לדברי הפעילים, הם לא רוצים לראות את עפולה הופכת לעיר מעורבת כפי שקורה בעיר השכנה נצרת עילית. "אנחנו לא רוצים לאבד את צביון העיר", אמר אילוז. "היהודים יוצאים מנצרת עילית בגלל זה, ורבים מגיעים לעפולה. אנחנו לא ערוכים לספק בתי ספר ובתי תפילה לאוכלוסייה אחרת".

בשכונה יש כאלה שהזהירו גם מתגובה קיצוניות יותר מאשר מה שנראה עד כה. "כל בניין שיקום, יישרף", איים אחד התושבים. "יש בשכונה כנופיות שגם המשטרה לא יכולה עליהן. אף קבלן לא יתקרב הנה כי יהיה כאן בלגן. שיחשבו טוב לפני שיגיעו הנה". ששון פסקרוב, תושב אחר בשכונה, אמר: "שיתנו קודם דירות לילדים שלנו, אנחנו לא רוצים שערבים יגורו כאן. הערבים יביאו לנו בעיות. מספיק רצחו את שלי דדון, בת השכונה. אם הם יגיעו בכל זאת תהיה פה מלחמה".

תיעוד: ראש עיריית עפולה מותקף בקריאות גנאי בעקבות מכירת מגרשים לערבים. ספק 500
"תהיה פה מלחמה". התושבים כועסים על ההחלטה/ספק 500
"זו רק ההתחלה וזו מלחמה על הבית שלנו"

את מטה המאבק מוביל יחד עם אילוז גם איתי כהן, שהסביר כי מבחינתו הוא נמצא כעת "באבל" על תוצאות המכרז. לדבריו, הזעקה היא מעומק הלב ולא מהווה ביטוי פוליטי. "אנחנו נחושים להמשיך במאבק. נעשה עוד הפגנות, נקים מאהל מחאה. זו רק ההתחלה וזו מלחמה על הבית שלנו". גם הוא הסביר כי השכונה הערבית תציב "בעיות כמו התבוללות, נטישת יהודים ועוד". לדבריו, "זו הדרך שלהם לדחוק אותנו מפה. עוד ועוד משפחות ערביות יגיעו והסוף ידוע". בשונה מאחרים הוא הדגיש כי הוא נגד אלימות: "זו גזירה משמיים ולא נעבור על החוק".

לטענתו, יש קנוניה מאחורי המכרז. "תמוה שעיקר המציעים היו ערבים, ושהם הציעו סכומים גבוהים וזהים. אני גר כאן 29 שנה. למה לא להציב קריטריונים שנותנים לנו עדיפות?".

שניים מהזוכים: "אין כל סיבה לחשוש מאתנו"

אימאן וריאד שרארי מיפיע הם שניים מהזוכים במגרש לבנייה בשטח המדובר בעפולה הצעירה. "עושים מהומה מכלום", אמרה אימאן, מנהלת חשבונות. "בחיפה ובערים נוספות גרים יהודים וערבים ביחד. לא מדובר בהפיכת עפולה לעיר מעורבת. מדובר בבתים שייבנו בקצה הצפוני של עפולה".

שטח בעפולה עילית עליו אמורות להבנות 45 יחידות דיור שיאוכלסו בידי אזרחים ערבים מישובים סמוכים, דצמבר 2015. שלומי גבאי
"לא רוצים ערבים". עפולה עילית/שלומי גבאי

לדבריה, "תמיד יש כאלה שלא אוהבים את השונה, אבל זה עניין שלהם. כשהם יכירו אותנו ויבינו איזה אנשים אנחנו, הם יבינו שאין כל סיבה לחשוש מאתנו וישנו את דעתם. הפחד שלהם לא יתממש".

אימאן מעידה כי היא עצמה לא חוששת לנוכח הדברים שנאמרו ביממה האחרונה. "כל אחד יחיה את חייו בחלקתו ובביתו ולאט, לאט יתרגלו אלינו ויראו שאנחנו אנשים שאפשר לגור לידם". היא ציינה עוד כי "רוכשי המגרשים באים מיישובי הסביבה, שבהם יש מצוקה קשה של אדמות לבנייה. אולי זה צריך לעורר נקודה למחשבה על מצוקת הדיור בישובים הערביים. זו בעיה מאוד רצינית. אם היה היכן לבנות ביפיע, היינו בונים ביפיע. כל אחד מעדיף לגור קרוב למשפחתו, חבריו ומכריו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully