וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב למשפחת חשוד בפיגוע בדומא: "נפנה לישראל בנוגע לתנאי מעצרו"

4.12.2015 / 11:45

הוריו של העצור, המחזיק באזרחות אמריקנית, כתבו לקונסוליה בישראל ולסנאטורים כי נמנעת ממנו זכותו לביקור עו"ד ושמצבו של בנם הסובל מאלרגיות ומהפרעת קשב וריכוז הורע. בתגובה, השיבו האמריקנים כי יתאמו ביקור קונסול ויעדכנו את המשפחה

צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

בני משפחה של אחד החשודים בפיגוע הטרור היהודי בכפר דומא, שבו הוצת בית משפחת דוואבשה על יושביו ונרצחו שלושה מבני המשפחה, פנו לקונסוליה של ארצות הברית בישראל ולסנאטורים בארה"ב בדרישה שיתערבו בפרשה לאור העובדה כי הוא מחזיק גם באזרחות אמריקנית. במכתבם ציינו הוריו, בין היתר, כי נמנע ממנו ביקור עורך דין וכי הוחזק על ידי שב"כ במיקום לא ידוע, וכי מצבו הרפואי של בנם - שסובל מכמה אלרגיות ומהפרעת קשב וריכוז – הידרדר במהלך חקירתו. "החשוד, אזרח אמריקני, צריך לקבל זכויות הוגנות", נכתב.

בתגובה, השיבה הקונסוליה בירושלים כי יתערבו על מנת להבטיח את זכויותיו החוקיות. "ניצור קשר עם הרשויות בישראל כדי לתאם ביקור קונסול. רשמנו לפנינו את מצבו הרפואי ואת הצורך בטיפול התרופתי לבעיות האלרגיות, ונדבר על כך עם הרשויות בישראל", נמסר.

לקריאה נוספת:
בכיר לשעבר בשב"כ על החקירות: "משתמשים באמצעים המותרים לפי חוק"
לא לומדים, מתגוררים במערות: כך ניסה הימין הקיצוני להתל בשב"כ
שכני החשודים בפיגוע בכפר דומא: "מזועזעים, אין לזה כל קשר ליהדות"

בית משפחת דאוובשה השרוף בדומא, לפני הלוויתה של האם ריהאם. ספטמבר 2015. יותם רונן
"זכאי לזכויות מלאות". בית משפחת דוואבשה שהוצת ביולי השנה/יותם רונן

בתשובה של הקונסוליה נכתב עוד כי לאחר שייפגשו עמו, הם ידאגו להעביר מידע להוריו לגבי מצבו. "תודה לכם שעדכנתם אותנו במצבו של העצור", נכתב.

לדברי עורכי הדין חי הבר ועדי קידר, שמייצגים חלק מהחשודים מטעם "חוננו", שב"כ פועל בכוחניות. "נעשתה כאן חקירה דורסנית אלימה תוך העלמת אנשים ללא הבאתם למשפט, בלי שניתן למשפחות או לעורכי הדין לראות אותם. רק כדי להוציא הודאות בכוח מהחשודים", אמרו. "נפל דבר בישראל ולאחר שהפרוטוקולים יתפרסמו אזרחי ישראל יהיו מזועזעים ולא יזכרו בכלל את אירוע ההצתה לאור התנהלות החקירה".

גם האגודה לזכויות האזרח מתחה ביקורת על המדיניות שבה נוקטים בנוגע לעצורים. "השימוש בכלים אלו פסול והוא מונע לקבל ייעוץ משפטי עבור חשוד ולהיות בקשר עם העולם מחוץ לכותלי חדר החקירות. האגודה מתנגדת לכך", אמרה עורכת הדין רוני פלי.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שלושה נרצחו, האח בן הארבע נפצע קשה. משפחת דוואבשה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פלי מתייחסת לטענות באי כוחם של החשודים, ובהן איסור מפגש עם עורך דין ואי הבאת חלק מהחשודים לדיון בעניינם. לדבריה, "התנאים שמאפשרים שימוש בכלים אלו הם מאוד כלליים ונתונים לפרשנות רחבה מאוד ומשתמשים בהם כדי להפעיל לחץ על החשוד שיודה בחשדות. יש לכוחות הביטחון המון כלים לחקור חשדות כאלו, אך להפר זכויות אדם בצורה כזו דרקונית זה פסול מבחינת זכויות אדם בהליך פלילי. אחת המטרות של חקירה פלילית היא להגיע לחקר האמת, ויודעים שככל שמופעל יותר לחץ, כך גובר החשש שתצא הודאת שווא".

"יש מחיר שדמוקרטיה צריכה לשלם. זאת גם כדי להימנע מפגיעה בזכויות והוצאת הודאות שווא"

פלי מתנגדת לתנאי החקירה על אף שמדובר בפעילים מנוסים בחקירות מאין אלו - חלקם נחקרו בעבר והם מתודרכים לשמור על זכות השתיקה ולא לשתף פעולה בשום צורה עם החוקרים. מקרים רבים של פעולות "תג מחיר" לא פוענחו בגלל התנהלות זו של החשודים.

"בוודאי שצריך לפענח את הרצח הזה, אך צריך לעשות פעולות חקירה חוקיות כדי למצות את הדין עם האשמים. אם רוצים להגיע לחקר האמת הדרך היא בוודאי לא במהלך שיכול ליצור סיטואציה של הודאת שווא בגלל הלחץ שמופעל על הנחקרים והפרת זכויותיהם", אמרה פלי. "כדי לשמור על זכויות אדם, גם של חשודים בעבירות חמורות, יש מחיר שדמוקרטיה צריכה לשלם. זאת גם כדי להימנע מפגיעה בזכויות והוצאת הודאות שווא".

שב"כ: "החקירות מתנהלות בהתאם להוראות"

משירות הביטחון הכללי נמסר בתגובה לטענות שהעלו המשפחה: "שב"כ הוא ארגון ממלכתי וכל פעולותיו מבוצעות על פי דין. חקירות שב"כ מתנהלות בהתאם להוראות החוק והפסיקה, ונתונות לפיקוח היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה ובתי המשפט".

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "הפרקליטות מלווה את חקירת הפרשה החל משלביה הראשונים ועד היום, ובמסגרת זו אף התקיימו ישיבות אצל היועץ המשפטי ופרקליט המדינה. כל הצעדים שננקטו, לרבות המעצרים והחלטות על מניעת פגישה עם עורכי דין, התקבלו כחוק וכולם כפופים לביקורת משפטית".

אתמול הותר לפרסום כי נעצרו כמה חשודים בביצוע הפיגוע שבו נרצחו הפעוט עלי, האב סעד והאם ריאהם, ונפצע באורח קשה האח אחמד בן הארבע. זאת לאחר יומיים שבהם ניתן היה לפרסם רק כי חלה התפתחות בחקירה, ללא מסירת פרטים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully