וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסם של דאעש נמכר גם בישראל: 50 שקלים לכדור

18.11.2015 / 20:24

קפטגון, החומר שממריץ טרוריסטים ב"מדינה האיסלאמית" ובחיזבאללה לפעול ללא פחד ועייפות, מוברח לארץ דרך ירדן וצובר פופולריות בעיקר במזרח ירושלים. גורם במשטרה: "זה האקסטות של העניים". ריאיון לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

(בווידאו: ריאיון עם ד"ר שאולי לב רן, מומחה להתמכרויות וסמים)

בחודש אוקטובר נתפס פלסטיני בן 40 במעבר הגבול אלנבי לאחר שניסה להבריח 1,500 כדורי קפטגון שהוטמנו על רגליו ובתחתוניו. הסמים נתפסו במהלך חיפוש גופני, בעקבות מידע מודיעיני שהתבל בקרב חוקרי מחלק הסמים של מחוז ש"י. אין מדובר במקרה בודד. מאז שנת 2008, מזהה המשטרה עליה בשכיחות השימוש בקפטגון, בעיקר במגזר הערבי.

לקריאה נוספת
מסוריה עד פריז: קפטגון - הסם שמתדלק את לוחמי דאעש
מזרקים, מחטים ומגשי פיצה: תיעוד מחדר המלון של המחבלים

מצבור של קפטגון, הסם של דאעש, שנתפס בסוריה. הטלוויזיה הסורית, צילום מסך
קפטגון/צילום מסך, הטלוויזיה הסורית

קפטגון, או בשמו הרפואי פנטילין, הוא סם ממריץ סינטטי, נגזרת של אמפטמין אשר פותחה לראשונה בגרמניה ב-1961. בשנות ה-80 שווק הסם כתרופה בעלת השפעה מתונה לטיפול בהפרעות קשב, אך הפך לא חוקי ברוב המדינות ב-1986. על פי דיווחים שונים, לוחמים מכל הפלגים בסוריה נעזרים בסם כדי לנסות ולהגביר את יכולתם להילחם במשך פרקי זמן ארוכים, להתגבר על כאבים ופחדים ולהישאר ממוקדים.

הפסיכיאטר הלבנוני רמזי חדאד ציין כי לקפטגון "השפעות טיפוסיות של חומר ממריץ, בהן אופוריה, דברנות, עירנות, אנרגיה וחוסר תאבון". על פי כמה מהדיווחים, יתכן שגם המחבלים בפריז היו תחת השפעת הסם.

מצבור של קפטגון, הסם של דאעש, שנתפס בסוריה. הטלוויזיה הסורית, צילום מסך
"מדובר בסם זול, אקסטזי לעניים"/צילום מסך, הטלוויזיה הסורית

בישראל נכלל הקפטגון בפקודת הסמים, אך למרות זאת צבר פופולריות במגזר הערבי. חוקרי היחידה המרכזית של מחוז ש"י זיהו את הסם בעיקר בקרב תושבי השטחים ותושבי מזרח ירושלים. "מדובר בסם זול, אקסטזי לעניים" מספר גורם במשטרה. למעשה, עלותו של הסם היא 50 שקלים לכדור, זול בהרבה מכדור אקסטזי, מה שקנה לו את שם הרחוב "זבלה".

מצבור של קפטגון, הסם של דאעש, שנתפס בסוריה. הטלוויזיה הסורית, צילום מסך
מצבור של קפטגון, הסם של דאעש, שנתפס בסוריה/צילום מסך, הטלוויזיה הסורית

כאן בישראל משמש הסם נהגי מוניות ועובדי בניין, שנדרשים להישאר ערניים ונמרצים במשך פרקי זמן ארוכים. במשטרה לא זיהו עד כה שימוש בסם זה על ידי מחבלים או ארגוני טרור פלסטינים ומציינים כי עדיין לא מדובר בתופעה רחבת היקף.

בשנה האחרונה נתפסו מספר משלוחים של הסם, שהגיעו בדרך כלל מירדן ומלבנון. לאחר אחת ההברחות, בחודש פברואר, הסבירו גורמים במחוז כי מדובר במשלוחים שמיוצרים בידי חיזבאללה.

מחטים וצינורות הזרקה שנמצאו בחדר המלון של אחד המחבלים. LE POINT, אתר רשמי
כדורי קפטגון יחד עם מזרקים, שנמצאו בחדרים ששימשו לפי החשד את המחבלים בפריז/אתר רשמי, LE POINT
  • עוד באותו נושא:
  • קפטגון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully