וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב ניסתה לחסל את "ג'ון הג'יהאדיסט" בסוריה; הפנטגון: "מצבו לא ברור"

משרד ההגנה האמריקני אישר כי מל"ט ביצע תקיפה אווירית שהמטרה שלה היתה לוחם דאעש מוחמד אמווזי, שהופיע ברבים מסרטי הארגון הסוני כשהוא עורף את ראשיהם של שבויים. על פי כמה דיווחים בארה"ב הוא חוסל בתקיפה

צילום מסך

מטוס ללא טייס (מל"ט) של צבא ארצות הברית ביצע מתקפה אווירית באזור העיר א-רקה שבסוריה, שהיעד שלה היה לוחם "המדינה האיסלאמית" (דאעש) מוחמד אמווזי, הידוע בכינוי "ג'ון הג'יהאדיסט" - כך אישר הבוקר (שישי) משרד ההגנה האמריקני, הפנטגון. "אנו עדיין מבצעים הערכות לגבי הפעולה הלילה, ונספק מידע נוסף מתי שיהיה נכון לעשות זאת", מסר דובר הפנטגון, פיטר קוק.

בכלי התקשורת האמריקניים הופיעו דיווחים שונים אודות מצבו של "ג'ון הג'יהאדיסט" לאחר המתקפה. ברשת ABC, למשל, דווח כי אמווזי חוסל, וברשת "פוקס ניוז" פורסמו דבריו של גורם בכיר במשרד ההגנה שאמר כי "אנחנו בטוחים ב-99% שפגענו בו". מנגד, ברוב כלי התקשורת אמרו שעדיין מוקדם לקבוע אם אמווזי נהרג או נפגע. זאת ועוד: גורמים ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס אמרו כי לא ברור כמה זמן ייקח כדי לקבוע זאת.

לקריאה נוספת:
"מסתכל לשמיים באובססיביות": "ג'ון הג'יהאדיסט" חרד לחייו
"ג'ון הג'יהאדיסט הכריח אותי לרקוד": העדות המפתיעה של שבוי דאעש
ג'ון הג'יהאדיסט סיפר על רצונו להתאבד: "אני איש מת מהלך"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ג'ון הג'יהאדיסט" עם שני השבויים היפנים שהוצאו להורג/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמווזי, שהופיע בשנתיים האחרונות ברבים מסרטי הארגון הסוני כשהוא עורף את ראשיהם של שבויים, בהם אזרחי ארצות הברית, בריטניה ויפן, הוא אזרח בריטי בן 27, שנולד בכווית והתגורר במערב לונדון. בין קורבנותיו העיתונאי האמריקני ג'יימס פולי, העיתונאי היהודי-אמריקני סטיבן סוטלוף, עובד הסיוע הבריטי דיוויד היינס, עובד הסיוע הבריטי אלן הנינג, עובד הסיוע האמריקני פיטר קסיג' ושני האזרחים היפנים קנג'י גוטו והארונה יוקאווה.

בריאיון של "הדיילי מייל" הבריטי שהתפרסם בספטמבר, סיפרו שני בני אדם שהתלוו לאמווזי בעיר מוסול שבעיראק כי הוא נתון תחת פחד יומיומי להיהרג בתקיפת מל"ט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מוחמד אמווזי/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריהם, אמווזי חושש באופן תמידי מכך שהמערב יתנקש בחייו והם תיארו אותו כתוקפני וגס רוח. באחד המקרים, הם סיפרו, הוא שמע שריקת מטוס באוויר ומיד נמלט למגרש כדורגל שבו שהו אזרחים עיראקים כדי להסתתר מפני תקיפה אפשרית. "רוצו למגרש הכדורגל", הוא קרא, "הם לא יתקפו היכן שיש אזרחים שמשחקים כדורגל".

השניים סיפרו עוד כי אמווזי מסתכל לכיוון השמיים באובססיביות ומדווח על כל כלי אווירי חשוד. באחד המקרים, לדבריהם, הוא כיוון אקדח לשמיים וירה בלי הפסקה. השניים התלוו לאמווזי לנסיעה בת תשע שעות למוסול, שבמהלכה, כך הם טוענים, הוא הביט דרך החלונות וחיפש כלי טיס באוויר. יתרה מכך, נסיעתם למוסול נדחתה ביממה - לאחר שהבחין במל"טים החגים בשמי האזור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אמווזי עם השבוי הבריטי דייוויד היינס, שהוצא להורג בספטמבר 2014/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמווזי לא הופיע באף סרטון עריפת ראשים מחודש ינואר. "המעמד שלו ספג מהלומה בחודשים האחרונים, מאז שזהותו נחשפה. הוא ככל הנראה נמלט, וכבר לא בדיוק הדמות המפורסמת שמייצגת את דאעש, כפי שהיה בעבר", אמר ל-CNN בחודש שעבר מיכאל וייס, שסייע בחיבור הספר "דאעש: בתוך צבא הטרור"

אקי פריטז, איש CIA לשעבר, הוסיף כי הסבר אפשרי להיעלמותו של אמווזי היא החלטה של דאעש לשמור על פרופיל נמוך לגבי הרג שבויים ממדינות מערביות. עם זאת, הוא הזהיר כי יכול להיות עדיין מהווה איום. "אם עדיין יש שבוי מערבי בידי דאעש, ג'ון הג'יהאדיסט בוודאי יופיע בסרטון הוצאתו להורג", אמר בזמנו.

בחודש שעבר פורסמה עדות יוצאת דופן של אדם שהוחזק בשבי "המדינה האיסלאמית" בסוריה יותר משנה ושהה בחברת אמווזי. בעדותו, סיפר דניאל ריי, צלם עיתונות דני בן 26, כי הוכרח גם לשיר את השיר "מלון קליפורניה", בגרסת הטרור: המילים הוחלפו והיה עליו לשיר "ברוכים הבאים למלון המקסים של אוסמה".

"הוא הכריח אותי לרקוד איתו טנגו", סיפר ריי על אמווזי. "הורדתי את הראש למטה ופחדתי שהוא יכה אותי. הוא הוביל אותי ברחבי הכלא. לפתע, ההתנהגות שלו השתנתה והוא דחף אותי למטה. הוא הכה אותי ובעט בי יחד עם אנשים נוספים, ואז הם איימו עליי - אמרו שיחתכו לי את האף עם פלייר, ודברים דומים אחרים".

דאעש ערפו את ראשו של עיתונאי אמריקני שנחטף בסוריה. צילום מסך
אמווזי עם העיתונאי האמריקני ג'יימס פולי/צילום מסך

וייס תאר את ג'ון הג'יהאדיסט כ"בעל חוש הומור מרושע לגבי עינויים, כמעט בסגנון שמופיע בספר 'התפוז המכני', ופרשת הטנגו היא רק תוספת לדרך החולה והמעוותת שבה מתייחסים בדאעש לבני אדם".

עוד סיפר ריי כי התחייב לשמור את מכתבו האחרון של פולי, וכי העביר אותו למשפחתו זמן קצר לאחר ששוחרר. "זה היה נורא, המכתב היה מכתב מוות, פרידה ממשפחתו. אם הייתי חושב על המכתב בכל יום, הייתי נשבר לרסיסים", אמר. לפי הדיווחים, ריי שוחרר תמורת כופר גדול ששילמה משפחתו, חודשיים בלבד לפני שפורסם סרטון עריפת ראשו של פולי. הסרטון שבו הופיע פולי היה הראשון בסדרת סרטונים מבעיתים שפרסם דאעש.

(עדכון ראשון: 5:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully