וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימון מוצרים: ישראל תשהה שיחות עם האיחוד, השגריר זומן לנזיפה

בתגובה להחלטה השנויה במחלוקת של הנציבות האירופית, משרד החוץ החליט להשהות את הדיאלוג המדיני עם האיחוד. "לאירופים חשוב מאוד להיות מעורבים בסכסוך הישראלי-פלסטיני ולקיים אתנו דיאלוג בנושא"

צילום: לע"מ

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי מסרה היום (רביעי) כי משרד החוץ בירושלים החליט להשהות את הדיאלוג המדיני מול האיחוד האירופי. זאת לאחר שנציבות האיחוד האירופי אישרה מוקדם יותר היום את ההנחיות בדבר סימון מוצרים המגיעים מההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית. כמו כן, שגריר האיחוד האירופי בישראל, לארס פאובורג-אנדרסן, הוזמן הערב לשיחת נזיפה במשרד החוץ עם ראש המערך המדיני אלון אושפיז וסמנכ"ל אירופה במשרד החוץ, אביב שיר-און.

אושפיז אמר בשיחה: "צר לנו כי האיחוד האירופי בחר לנקוט בצעד זה דווקא בימים בהם מתמודדת ישראל עם שרשרת פיגועים פלסטיניים כנגד אזרחים ישראלים, אשר אינה מבחינה בין אריאל, ירושלים ורעננה". נציגי משרד החוץ הודיעו לשגריר על השהיית השיחות המדיניות בפורומים השונים שנקבעו לשבועות הקרובים.

גורמים בסביבתה של סגנית השר חוטובלי הבהירו כי מדובר בשיחות השוטפות שמתקיימות בין ישראל לאיחוד האירופי בנושא תהליך השלום הישראלי-פלסטיני. "לאירופים חשוב מאוד להיות מעורבים בסכסוך הישראלי-פלסטיני ולקיים אתנו דיאלוג בנושא, אבל לאור ההתנהלות שלהם הוחלט להשהות את כל השיחות מולם בנושא", מסר אחד הגורמים.

עוד בוואלה! NEWS:
המסמך האירופי: "לא מדובר בחרם, לא רוצים להטעות את הצרכן"
נתניהו על ההחלטה לסמן מוצרי התנחלויות: "אירופה צריכה להתבייש"
האיחוד האירופי אימץ הנחיות לסימון מוצרים מההתנחלויות

סגנית השר ציפי חוטובלי, ישיבת סיעת הליכוד, הכנסת, 20 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
"לאור ההתנהלות שלהם הוחלט להשהות את כל השיחות מולם". חוטובלי/נועם מושקוביץ

להחלטה הישראלית אין השפעה רבה בפועל מכיוון שכעת לא מתנהלים מגעים בין ישראל לרשות הפלסטינית – בתיווך אירופי או אחר. במשרד החוץ הבהירו כי הדיאלוג מול אירופה בנושאי כלכלה, מדע, ונושאים נוספים, יימשך כסדרו. "ההשהיה נוגעת רק לשיחות בנושא הפלסטיני ובנושא ארגוני זכויות אדם", נמסר.

לפני כשבועיים מסרה שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני, לאחר פגישות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן כי "בשבועות הקרובים שליחי הקוורטט המדיני" יעבדו עם הצדדים באופן ישיר. אולם לא ידוע אם ההחלטה תשפיע על המשך העבודה של ירושלים מול הקוורטט, שהאיחוד האירופי הוא אחד מארבע חבריו.

"כעת, זה תלוי בהנהגה הישראלית והפלסטינית להפגין במעשים כי התחייבותם לפתרון שתי המדינות היא אמיתית, ולא רק מזויפת, לא רק סיסמה", הוסיפה מוגריני, בהצהרה שגרתית למדי, שרחוקה מלשקף את המבוי הסתום במגעים המדיניים. "אם ראש הממשלה נתניהו והיו"ר אבו מאזן לא יצליחו לפעול יחד עכשיו, אם הם לא ישתפו פעולה כדי להפסיק את האלימות, אם הם לא יבנו מחדש תהליך מדיני יציב – המצב רק יחריף".

מוקדם יותר, תקף נתניהו את ההחלטה על סימון המוצרים הישראליים המיוצרים בגדה המערבית וברמת הגולן. "החלטת האיחוד האירופי היא צביעות ומוסר כפול ומתייחסת רק לישראל ולא ל-200 סכסוכים אחרים ברחבי העולם", אמר. לדבריו, ישראל היא לא זו שתיפגע מהצעד, אלא תושבי הגדה. "האיחוד האירופי החליט לסמן רק את ישראל, ואיננו מוכנים לקבל את העובדה שאירופה מסמנת את הצד המותקף במעשי טרור. כלכלת ישראל חזקה ותעמוד בכך, מי שייפגעו יהיו דווקא הפלסטינים שעובדים במפעלים הישראליים. האיחוד האירופי צריך להתבייש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"האיחוד האירופי אינו תומך בחרם"

במסמך רשמי של נציבות האיחוד האירופי, הובהר כי מטרתן של התקנות החדשות היא פשוטה: "לספק את המידע הנחוץ בנוגע למקור המוצרים ולא להטעות את הצרכן". לשון ההודעה הרשמית, "התווית 'מיוצר בישראל' עבור מוצרים שמגיעים מההתנחלויות הישראליות מטעה את הצרכן, ולכן אינה דרה בכפיפה אחת עם החקיקה הנוכחית באיחוד האירופי".

"האיחוד האירופי, בהתאם לחוק הבינלאומי, אינו מכיר בריבונותה של ישראל בשטחים שנכבשו על ידה בחודש יוני 1967 - רמת הגולן, רצועת עזה והגדה המערבית, כולל מזרח ירושלים, ואינו מחשיב אותם לחלק משטחה של ישראל, ללא כל קשר למעמד החוקי תחת החוק הישראלי", נמסר. "האיחוד הבהיר כי לא יכיר בשינויים שייעשו לגבולות 67', מלבד אלה שיוסכמו על ידי הצדדים בתהליך השלום".

נציבות האיחוד הבהירה כי לא מדובר בחקיקה חדשה, אלא בהבהרה של החקיקה הקיימת. "האיחוד האירופי אינו תומך בכל צורה של חרם או סנקציות נגד ישראל", הובהר. "האיחוד האירופי אינו מתכוון להחרים ייצוא ישראלי מההתנחלויות, והנציבות רק תסייע למדינות החברות ליישם את החקיקה הקיימת". הסחר בין ישראל לאיחוד האירופי עמד בשנת 2014 על 30 מיליארד אירו, ועל פי ההערכות, מוצרים מההתנחלויות מהווים פחות מאחוז בודד מהיקף הסחר הכולל.

(עדכון ראשון: 18:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully