וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר התחבורה הסכים להיפגש עם ועד בוחני הנהיגה והשביתה הוקפאה

רועי שרוני

5.11.2015 / 13:00

ועד הבוחנים הודיע כי החליט להקפיא את השביתה בעקבות היענות השר, ישראל כץ, להיפגש עמם בתחילת השבוע הבא. אמש הודיעו הוועד וההסתדרות על שביתה כללית של מבחני הנהיגה בארץ, במחאה על הכוונה להפריט את מערך הטסטים

מבחן נהיגה, משרד הרישוי פתח תקווה, נובמבר 2015. ראובן קסטרו
"הרישיון הוא צורך קיומי לעבודה". משרד הרישוי בפתח תקווה, הבוקר/ראובן קסטרו

ועד בוחני הנהיגה הודיע היום (חמישי) כי הוא מקפיא את השביתה שתוכננה החל מהיום, בעקבות היענות שר התחבורה, ישראל כץ, להיפגש עימם ביום ראשון הקרוב. אמש הודיעו הוועד וההסתדרות על שביתה כללית של מבחני הנהיגה בארץ במחאה על ניסיונותיו של שר התחבורה להפריט את מערך הטסטים בישראל.

עם ההודעה על הכוונה להשבית את מבחני הנהיגה אמר אמש יו"ר הוועד, ברנרד גרוסמן, לוואלה! NEWS: "הגיעו מים עד נפש. אנו רואים בחומרה רבה את רצון השר להפריט את מערך הטסטים בשנתיים האחרונות. מדובר במהלך מסוכן ובכיה לדורות שהוא לרעת הציבור ולא לטובתו. מזה שנתיים שאנו מנסים ליצור קשר עם השר, להציע פתרונות ולדון בבעיה ואנו נותרים ללא כל תגובה מצדו ומצד משרד התחבורה, צר לנו שאנו נאלצים לשבות".

עוד בוואלה! NEWS:
אלנבי פינת אריאל: רקדניות חשופות במסיבת אגודת הסטודנטים
גורמים בארה"ב מעריכים: "דאעש הטמין פצצה על המטוס הרוסי"
בג"ץ והמתנחלים מחכים בדריכות לפינוי פתע מגבעת זאב

רכב 'במבחן', נובמבר 2015. ראובן קסטרו
"בממוצע תלמיד מחכה כשלושה חודשים למבחן מעשי"/ראובן קסטרו

הנפגעים העיקריים מהשביתה, אם תתקיים, יהיו בני הנוער והמתגייסים לצה"ל שמבקשים להוציא רישיון לאחר שלקחו עשרות שיעורי נהיגה. יו"ר האיגוד המקצועי של מורי הנהיגה, אירית זינגר, אמרה כי "בממוצע תלמיד מחכה כשלושה חודשים למבחן מעשי". לדבריה, אם השביתה תצא לפועל היא תפגע בתלמידים בצורה קשה ותחריף את המצוקה הקיימת.

"ישנם תלמידים שמתגייסים לצבא ללא רישיון וזה פוגע בקליטה שלהם כחיילים", הוסיפה. "כמו כן, זה פוגע באוכלוסיית התלמידים הבוגרים שמבקשים להוציא רישיון לצורך עבודה. עבור חלק מהתלמידים הרישיון הוא צורך קיומי לעבודה. ובנוסף לכל, ישנה פגיעה כלכלית, מאחר שאם תלמיד לא עבר בטסט הראשון, בין מבחן למבחן ובמשך כשלושה חודשים הוא נאלץ לקחת שיעורי נהיגה נוספים בתשלום, לפעמים שלא לצורך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מבחן נהיגה, משרד הרישוי פתח תקווה, נובמבר 2015. ראובן קסטרו
מבחן נהיגה, משרד הרישוי פתח תקווה, נובמבר 2015/ראובן קסטרו

אדיר בן-דיין, צעיר בן 18 שסיים את לימודי התיכון ועתיד להתגייס לצה"ל בחודש הקרוב, עשה הכול על מנת להגשים את חלומו ולהתגייס לצבא כאשר רישיון נהיגה בידו, אלא שזמני ההמתנה הארוכים למבחנים מעשיים ושביתות מצד בוחני הנהיגה מונעים זאת ממנו. "במהלך חצי השנה האחרונה אני משקיע את רוב המאמצים והמשאבים שלי בהוצאת רישיון נהיגה. אחרי שעברתי את מינימום שיעורי הנהיגה ניגשתי לטסט פנימי בתוך כמה ימים, ואז החלה ההמתנה הארוכה לטסט חיצוני, המתנה של חודשיים", הסביר את תסכולו.

לפני כחודש וחצי ניגש בן-דיין למבחן מעשי ראשון שאותו לא צלח בשל תחושת לחץ שבה היה שרוי, כך הוא תאר, ואז ביקש ממורה הנהיגה שלו לקבוע מועד למבחן שני. "חודש וחצי אני מחכה לטסט ובזמן הזה מבזבז המון כסף על שיעורי נהיגה שאין לי ברירה אלא לקחת. זה מרגיז שעשיתי את כל מה שצריך, למדתי כמו שצריך, השקעתי מהכסף שלי והכול יורד לטמיון".

"כל הכסף והזמן שהשקעתי לא שווים כלום"

תלמיד נהיגה נוסף, מאי ליבוביץ', בן 18 מהצפון, אמור להתגייס בסוף החודש לצה"ל ובסמוך לגיוס הוא אמור לבצע את הטסט הרביעי שנקבע לו לפני כמה חודשים. "אם לא אבצע את הטסט במועד שנקבע אני אשאר בלי רישיון, וכל הכסף והזמן שהשקעתי לא שווים כלום", אמר בכעס. עוד לפני שנדחתה השביתה, התקשר אליו מורה הנהיגה שלו ועדכן אותו בשביתה הצפויה. "כשהמורה שלי התקשר מאוד התבאסתי, כי התחושה היא שאף אחד לא חושב עלינו, על המצב שלנו ועל הכספים הרבים שאנחנו משלמים לטובת הרישיון ובסוף לא מקבלים אותו".

גרוסמן אשר משמש בוחן נהיגה זה 12 שנה מבין את מצוקת התלמידים ובני הנוער. "המדינה באופן מכוון מקטינה את כמות בוחני הנהיגה, במקביל ציבור מבקשי הרישיון גדל, אך איתו גם זמן ההמתנה ובסופו של דבר, בצורה מתוחכמת, מפנים את האש והביקורת כלפינו", אמר.

ישראל כץ, שר התחבורה, בתחילת החפירות של הרכבת הקלה בגוש דן. אוגוסט 2015. ניב אהרונסון
"לא יעזרו לבוחני הנהיגה השביתות והאיומים". השר כץ/ניב אהרונסון

אתמול כתב כץ בדף הפייסבוק שלו כי "לא יעזרו לבוחני הנהיגה השביתות והאיומים. הרפורמה במבחני הנהיגה המעשיים תצא לדרך. מאות אלפי צעירים, רובם לפני גיוס לצה"ל, לא יהיו בני ערובה בידי קומץ בעלי עניין. כל אחד יוכל לגשת ל"טסט" בתוך שלושה ימים במקום להמתין שלושה, או ארבעה חודשים. במקום לסייע בפתרון, הם אוחזים בשאלטר ולא מרפים. כמו שכבר הוכחתי בתעופה, ברכבת ובנמלים: אם זה טובת האזרח מול אינטרסים צרים - אני בעד האזרחים".

גרוסמן נחוש בדעתו ומסביר, כי רפורמת ההפרטה שאותה מבקש להחיל שר התחבורה מסוכנת מחשש לאינטרסים כלכליים שיכריעו אם להעניק רישיון נהיגה או לא. "אין ספק שכאשר מערך הטסטים יופרט ויעבור לידיים פרטיות, השיקולים הכלכליים והאינטרסים ישחקו תפקיד משמעותי תחת השאלה אם להעניק רישיון או לא להעביר טסט".

לדבריו, "כיום, בוחן נהיגה לא מונע מאינטרסים או שיקולים כלכליים אלא אך ורק על פי שיקול דעתו, ומתוך מחשבה על שלום ציבור הולכי הרגל, הנהגים והנבחן. הסכנה שיעלו על הכביש נהגים שהם עדיין לא מוכנים. כמו כן, המדינה מרוויחה המון כסף מאגרות הטסט ולכן אין כל סיבה הגיונות להפריט את מערך המבחנים מידי המדינה".

"לגשת לטסט רק שלוש פעמים בשנה"

במאבק נוטלת חלק גם מועצת התלמידים והנוער הארצית אשר פועלת למציאת פתרון מידי לבעיית בוחני הנהיגה. יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, אליאב בטיטו, אמר כי "לנו, התלמידים, אין אינטרס כלכלי בדבר. אנחנו באים בדרישה פשוטה ביותר - לגשת לטסט. אנו מברכים על צעדיו של שר התחבורה, ח"כ ישראל כץ, לקצר את זמן ההמתנה לטסט ומקווים כי הבעיה תיפתר בקרוב. אין שום הצדקה לכך שבמדינת ישראל יוכלו תלמידים לגשת לטסט רק שלוש פעמים בשנה בעוד שבמדינות אחרות ניתן לגשת שלוש פעמים בחודש".

לדבריו, "בהמשך לוועדה לפניות הציבור בכנסת שם העלנו את הנושא, אנו חוזרים ומתריעים כי במידה ולא ימצא פתרון הולם ומהיר לבעיה עד היום הראשון בשנת 2016, ננקוט צעדים משמעותיים בנושא".

(עדכון ראשון: 7:41)

לפניות לכתב רועי שרוני: Roi.sharon@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully