וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן באו"ם: לא מחויבים להסכמים עם ישראל

אמיר תיבון, שליח וואלה! NEWS בעצרת האו"ם

30.9.2015 / 20:21

יו"ר הרשות הפלסטינית הטיל כמובטח את הפצצה: "ישראל לא מותירה לנו ברירה, לא נישאר היחידים שמחויבים להסכמים". הוא תקף את "מדיניות האפרטהייד בשטחים" ואת "כנופיות 'תג מחיר'" וקרא להגנה בינלאומית על הפלסטינים. אחרי הנאום, הדגל הפלסטיני הונף לראשונה במטה האו"ם

עריכה: מתן חדד

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן תקף הערב (רביעי) בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם את ישראל והאשים אותה בהפרת ההסכמים שעליה חתמה עם הרשות הפלסטינית. "אוסלו אמור היה להסתיים ב-1999 עם עצמאות מלאה של מדינת פלסטין, אך ישראל הגבירה את ההתנחלויות ולא ביצעה את ההסכם", אמר. לדבריו, "ישראל הפרה הסכמים נוספים. על כן, ישראל לא מותירה לנו ברירה, ולא נישאר היחידים שמחויבים להסכמים. אנחנו לא מחוייבים מצדנו כל עוד ישראל לא מחויבת מצדה". בתום הנאום נערך טקס להנפת דגל פלסטין במטה האו"ם במעמד מזכ"ל האו"ם באן קי מון, אבו מאזן וראש ממשלת טורקיה אחמט דבוטאולו.

"ניסינו לבקש מישראל להחיל את ההסכמים ולשאת ולתת בנושא פתרון שתי המדינות", טען אבו מאזן, "בתיווך האו"ם, ארצות הברית, רוסיה והאיחוד האירופי. אבל ישראל ממשיכה עם הריסת פתרון שתי המדינות. היא ממשיכה בפגיעה בתושבים הפלסטינים מצד אחד ובסיפוק הגנה מוגברת למתנחלים. בשטחים יש מערכת אפרטהייד שנותנת זכויות יתר לישראלים. האם זה קביל? זו השאלה שלנו לאו"ם".

אבו מאזן פתח את דבריו בסוגיה הפלסטינית והדגיש כי "הסטטוס קוו לא יכול להימשך". הוא הוסיף כי סוגיית העם הפלסטיני היא אחת הבעיות הראשונות שעמדו לפתחו של האו"ם לפני 70 שנה. "גבירותיי ורבותיי, אני מזמין אתכם לבחון שוב את היסטוריית פלסטין ובגזל ההיסטורי בזכויות העם". הוא תהה: "איך מדינה שמתיימרת להיות אי של דמוקרטיה יכולה לקבל את קיומן של כנופיות 'תג מחיר'?".

לקריאה נוספת:
מסמך רשמי חושף: ישראל מוכנה להקמת 2 ערים פלסטיניות נוספות בגדה
מצרים קראה להמשך התהליך המדיני; נתניהו: "אבו מאזן מוזמן לשולחן המו"מ"
אבו מאזן: אטיל פצצה בנאומי בעצרת האו"ם בספטמבר

אבו מאזן נואם באו"ם, ניו יורק. AP
"לא נהיה היחידים שמחויבים להסכמים". אבו מאזן בנאומו באו"ם, הערב/AP
"האם זה לא הזמן שהכיבוש הארוך בהיסטוריה, שחונק את עמנו, יסתיים? המצב הנוכחי לא יכול להימשך"

אבו מאזן פנה למליאה ושאל רטורית: "האם זה לא הזמן שהגזענות תיפסק? שהמחסומים של הישראלים בארצנו יוסרו? שהמצור על עזה יוסר כדי שעמנו יוכל לנוע בחופשיות במולדתם? האם זה לא הזמן להרוס את ההתנחלויות שהורסות את פתרון שתי המדינות? האם זה לא זמן שאסירים פלסטינים יראו חופש ויזכו לראות את משפחתם וקהילותיהם? האם זה לא הזמן שהכיבוש הארוך בהיסטוריה, שחונק את עמנו, יסתיים?".

לדבריו, "ישנו קונצנזוס עולמי לזכויות העם שלנו. המצב הנוכחי לא יכול להמשיך. נתחיל במה שאמרתי דרך הדרכים החוקיות ובדרכי שלום. אנו נצטרף לכל הארגונים הבינלאומיים. אני קורא לבית הדין הפלילי הבינלאומי, אני אומר לבני העם הישראלי - זה אינטרס שלנו ושלכם, ולדור שלנו ולדור שלכם".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
הדגל הפלסטיני מונף לראשונה במטה האו"ם בניו יורק, 30 בספטמבר 2015. AP
לראשונה: דגל פלסטין מונף באו"ם/AP

יו"ר הרשות הפלסטינית האשים את ישראל בהפרת החוק הבינלאומי בלי שום מגבלה שמוטלת עליה. "לנוכח קוצר הזמן לא אוכל לפרט כמה חוקים דכאניים חוקקו על ידי ממשלות ישראל, כמה הוראות ניתנו לירות במפגינים ומה נעשה בטריטוריות הפלסטיניות. למה זה קורה?", אמר.

"אנחנו לא מגיבים לכיבוש הישראלי והפראות הישראלית באותו האופן. אנחנו פועלים להפיץ שלום ודו-קיום בקרב עמנו. אנחנו מקווים לראות את היום שבו עמינו ושאר העמים באזור יהנו משלום ושגשוג. זה לא ניתן להשגה עם הכיבוש המתמשך, עם שריפתם של אנשים, של בתים, של מקומות קדושים, עם הריגת נערים וילדים, ועם מעצר אנשים ללא משפט או אישום. איך מדינה שטוענת להיות מעוז הדמוקרטיה יכולה לעשות את זה?", הוסיף.

שגריר ישראל באו"ם רון פרושאור עם השר סילבן שלום במהלך נאום אבו מאזן באו"ם, ניו יורק. ספטמבר 2015. רויטרס
סילבן שלום ורון פרושאור באו"ם, הערב/רויטרס

בשבועות האחרונים הבטיח יו"ר הרשות כי "יטיל פצצה" במהלך נאומו. בארצות הברית ובישראל עלה חשש כי יכריז על פירוק הרשות הפלסטינית ובכך יעביר את האחריות המלאה ליותר משני מיליון פלסטינים בשטחים לידי ישראל.

יו"ר הרשות הגיע לאו"ם מעודד מההישג הסמלי של הפלסטינים בתחילת החודש, כשמדינות העולם אישרו ברוב מוחץ להציב את דגל פלסטין מחוץ למטה האו"ם בניו יורק, לצד דגלי שאר המדינות החברות בארגון. טקס חגיגי להנפת הדגל ייערך הערב בניו יורק.

הבוקר פרסם אבו מאזן מאמר באתר החדשות "האפינגטון פוסט", שכותרתו "הנפת הדגל הפלסטיני באו"ם הוא רגע של תקווה עבורנו". לדבריו, "אני בטוח שביום שדגלנו יתנופף לצד קהילת המדינות האחרות יהיה יום אמוציונלי ומלא בגאווה. האו"ם חייב לתת לעמי יותר תקווה".

דף המסרים של אבו מאזן: הפרות ישראליות של הסכמי אוסלו

לקראת נאומו הפיץ היום אבו מאזן מסמך המפרט הפרות חמורות של הסכמי אוסלו והסכמים אחרים שלכאורה ביצעה ישראל. המסמך, שחובר בחודש יולי והגיע לידי "הגרדיאן", הועבר לגורמים בארצות הברית ובאירופה ועשוי כנראה להיות דף המסרים של נאום יו"ר הרשות. במסמך נמנים הפרות הקשורות בזכויות למים, גביית מסים, העברת כספים, בניין התנחלויות, הריסות בתים והמשך הכיבוש הישראלי הצבאי המעניק לישראל "שליטה בלעדית על 62% מהגדה המערבית". לפי המסמך, "ישראל נכשלה בכיבוד ההסכמים והפרה רבים מהם".

"אנשים ברשות הפלסטינית יראו את הנאום של אבו מאזן בשידור חי. הם סקרנים לדעת מה הוא יאמר אחרי שהכריז שיטיל פצצה", אמר היום שר האסירים לשעבר ברשות הפלסטינית אשרף אל-עג'רמי בריאיון לוואלה! NEWS, לקראת נאומו של יו"ר הרשות בפני באי העצרת הכללית של האו"ם הערב בניו יורק.

חרף הציפייה, הודה הבכיר לשעבר כי להערכתו, בסופו של דבר, "לא תהיה פצצה של ממש" וכי אבו מאזן ירמוז לכך שבכוונתו לסגת מהתהליך המדיני עם ישראל אם לא יתממש חלקה של ירושלים בסוגיה. "הוא לא יודיע על ביטול הסכמי אוסלו, אבל הוא אמור לומר שהרשות הייתה מחויבת ועשתה את חלקה, בעוד שהצד הישראלי לא מילא את חלקו", אמר. הוא הוסיף: "אנחנו מתקשים להמשיך למלא את ההתחייבויות שלנו כל עוד ישראל לא מקיימת את חלקה בהסכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully