וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המחסל מספר אחת" בבבית המשפט: "אני אדם עם רגישות"

15.9.2015 / 18:37

העבריין אבנר הררי שריצה יותר ממחצית חייו בכלא זוכה מרצח ותבע את המדינה על הנזק שנגרם לו. לבית המשפט הגיעו להעיד שוטרים ופרקליטים שטיפלו בתיק וגם הררי עצמו שהגיע מהכלא וטען: "עברתי טראומה, זה מפחיד נורא"

אבנר הררי בבית המשפט פברואר 2010. אורי לנץ
"בניתם תיק בגלל שקוראים לי אבנר הררי". הררי בבית המשפט, פברואר 2010/אורי לנץ

העבריין אבנר הררי נחשב ל"מחסל מספר אחת" של עולם הפשע, המוציא לפועל של ארגון אברג'יל. כ-40 שנה, יותר ממחיצת חייו, העביר בבתי הכלא, וכיום הוא נושא את עונשו בגין קשירת קשר לרצח העבריין אייל בליסה, במסגרתו נגזרו עליו ב-2011 שש שנות מאסר.

אלא שבאותו זמן, בבית משפט השלום בתל אביב, מתקיים כבר כמה שנים תיק אחר שבו תובע הררי פיצויים מהמדינה, עקב זיכויו המוחלט ב-2008 מרצח ליאון אזולאי בטענת "אין להשיב לאשמה". כלומר, לאחר שהתביעה לא הצליחה, אחרי שש שנים שבה התנהל התיק, להציג ראיות מספקות - וסנגוריו כלל לא נדרשו להשיב לאשמה. הרכב השופטים, בראשות השופט שלי טימן, שפרש מאז לגמלאות, מתח בזמנו ביקורת חריפה על התנהלות רשויות האכיפה בתיק.

הפסיקה התקדימית הייתה לא פחות מרעידת אדמה, והררי קיבל פיצוי של 120 אלף שקלים מהמדינה. לטענתו, זה ממש לא מספיק בשביל לפצות על הנזק שנגרם לו. כעת הוא תובע סכום נוסף, של עד מיליון שקלים. הררי נלחם על הנזק שנגרם לשמו הטוב ועל המעצר שריצה. השאלה היא האם אכן נפגע שמו הטוב, אם יש לו בכלל אחד כזה, ומה דינה של תקופה שבה שהה גם כך במאסר על עבירות אחרות. הררי, מנגד טען בבית המשפט, בעודו לבוש מדי אסיר בגין נסיון אחר לרצח: "אני אדם שצמוד לאמת שלי כל חיי, ועמדתי בפני השופטים ואמרתי רבותי - אני הידיים שלי נקיות כמו משי, עושים לי עוול. כל הזמן זעקתי".

לקריאה נוספת:
נדחתה בקשת "המחסל מספר 1" לצאת לחתונת בנו הזמר
העבריין אבנר הררי בקמפיין ציבורי: "אני זכאי"
מחאה בין הסורגים: גם האסירים רוצים צדק חברתי

העבריין אבנר הררי בבדיקה הקולית: "יא מזדיינים בתחת". דניאל בוק
בילה יותר ממחצית מחייו מאחורי סורגים/דניאל בוק

מדובר במקרה שאירע לפני 15 שנה בלוד. אופנוע ועליו שני רוכבים חצה במהירות את הכביש בדרכו לכיכר העצמאות. שניות ספורות לאחר מכן הקיפה את הכיכר גם מאזדה כסופה ובה נהג ליאון אזולאי, תושב העיר. רוכבי האופנוע התנגשו קלות במכונית יונדאי לבנה והדביקו את המאזדה, והרוכב מאחור שלף את אקדחו. שתי יריות פילחו את שמשת הרכב. אזולאי המשיך בנסיעה סביב הכיכר, אולם הרוכבים דלקו אחריו. שש יריות נוספות הבהילו אותו לבית החולים, שם מת מפצעיו.

בעקבות הרצח הקימה המשטרה מחסומים ביציאה מלוד וכשהגיע אליהם הררי, שהיה רכוב על אופנוע, זגזג עד שעלה על המדרכה ונפל. השוטרים התנפלו עליו וריתקו אותו אל הכביש. אחד מהם ירה באוויר לאות אזהרה, ולאחר מכן הצמיד את האקדח לגופו של הררי.

לאחר 22 ימים במעצר שוחרר הררי והוגש נגדו כתב אישום על שימוש ברכב ללא רישיון. הוא נידון לשמונה חודשי מאסר. כעבור שנה וחצי הוגש נגדו בבית המשפט המחוזי בתל אביב כתב אישום נוסף, על רצח ליאון אזולאי, ועמו בקשה למעצר עד תום ההליכים. אלא שהשופט צבי גורפינקל, שידוע דווקא כשופט מחמיר, סירב ואף מתח ביקורת על הפרקליטות, שלא הגישה את כתב האישום בזמן אמת אלא רק לפני שהוא צפוי להשתחרר ממאסר קודם שאותו ריצה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

המדינה טענה להגנתה: האליבי של הררי הופרך

לאחר הזיכוי המהדהד, בחרה הפרקליטות שלא לערער. כתב התביעה לפיצוי, שמתנהלת בבית משפט השלום, מתאר כיצד ניסה עורך דינו של הררי, אבי עמירם, להיפגש עם התביעה ולשכנע אותם לסגת מכתב האישום בשל חולשת הראיות, אך ללא הועיל. עוד מתואר בו כיצד מתוך כמה ילדים שחזו במעשה ונכחו במקום, הובא רק אחד להעיד. זאת, כאשר עדויות הילדים כולם "זוהמו" בשל שיחה שנערכה עם יועצת בית הספר לאחר המקרה. גם חלק מהפרטים שנתן הילד, לפיהם מדובר היה באופנוע הונדה שחור שאחד מהרוכבים עליו היה אדם לבוש שחור עם כפפות - לא היו קוהרנטיים לגמרי. זאת ועוד, לילד לא נערך מסדר זיהוי בשל עדותו "המזוהמת" כביכול, לשון כתב התביעה.

עוד נטען כי בדיקת מחלקת זיהוי פלילי (מז"פ) העלתה ששרידי הירי על חולצתו של הררי לא נבעו בהכרח מירי שביצע, אלא מהאקדח שהצמיד לגופו השוטר ומכך שנכח במקום. כמו כן, נטען כי אחת הסיבות להגשת כתב האישום הייתה תרמיל אקדח הועבר לתביעה רק לאחר כשנה וחצי, ובבדיקה של מומחה מהתעשייה הצבאית נקבע כי ייתכן שהוא קשור למקרה.

כתב ההגנה של המדינה בהליך זה טען כי בזמן אמת עמדו בפני המשטרה והפרקליטות משימות והכרעות קשות. המשטרה ניהלה חקירה ממושכת והפעילה אמצעי חקירה מקובלים על מנת להביא לחשיפת האמת. עוד הסבירה המדינה כי לאחר שנתפס הררי, האליבי שלו לפיו נסע על מנת לפגוש אדם שממנו קנה רכב והרכב לא עבד, כמו גם טענתו שאשתו וגיסתו ראו אותו יוצא מהבית הופרכו - לאחר שהשתמש בטלפון סלולרי שהוכנס לתא המעצר כדי לתאם גרסאות. עוד נכתב כי בבגדיו נמצא אבק שריפה שתאם משמעותית את התרמילים שנמצאו בזירת הרצח.

"נתבקשתי לשים 4,000 שקל לאיזו פילגש של עבריין בכיר"

בדיונים שנערכים בבית משפט השלום, בו מסביר מי שבעולם הפשע מתייחסים אליו כרוצח קר מזג, כמה נפגע מאותה תביעה ואיזה נזק נגרם לחייו. מחזה שלעתים נראה כפרק משעשע הלקוח מסדרת טלוויזיה משפטית. בעדותו של הררי בבית משפט השלום, שאל אותו עו"ד אריאל אררט, מפרקליטות מחוז תל אביב, מתי יצא מהבית בבוקר שבו נרצח ליאון אזולאי.

הררי: "לפי מיטב זיכרוני זה היה שבע בבוקר. אם אני לא טועה".

אררט: "מי ראה אותך יוצא מהבית?".

הררי: "אשתי".

אררט: "לא היו בני משפחה אחרים שזכור לך שראו אותך יוצא מהבית?"

הררי: "אני ראיתי את גיסתי ואת חמותי בתחנת האוטובוס. יכול להיות שבאותו זמן חשבתי שהן ראו אותי. אני ראיתי אותן".

אבנר הררי בבית המשפט פברואר 2010. אורי לנץ
"חבל שלא אמרתי את זה. אבל זה לא נעים, זה בן אדם נשוי"/אורי לנץ

בניסיון להסביר מדוע בני משפחתו הכחישו כי ראו אותו יוצא מביתו באותו בוקר במשפט הרצח, אמר הררי: "מטבע הדברים בדרך כלל המשפחה מגינה על כל בן אדם (מהמשטרה, ג"ג). גם בתוכניות ריאליטי, בפספוסים במצלמה נסתרת באים משטרה עובדים על מישהו, איפה ציון ברוך? אם אומרים לאימא שלו (היא עונה) הוא לא (פה)'".

אררט: "מה היו התכניות שלך לאותו יום?"

בשלב זה החל הררי להסביר כי היה בדרכו לאותו חבר שמכר לו מכונית ביואיק, אולם באותו בוקר לא פעל השלט והמכונית לא נפתחה. ואז הפתיע: "נתבקשתי על ידי חבר לשים ארבע ומשהו אלף שקל לאיזו בחורה, פילגש של איזה מישהו. אמר לי: על הדרך אם אתה תעבור דרך לוד, שים כסף שם". מאוחר יותר בדיון חשף את שם החבר - אחד העבריינים הבכירים בישראל. כשנשאל האם סיפר את זה כל זה למשטרה, ענה: "חבל שלא אמרתי את זה. לא רציתי להגיד את זה אז כי זה לא נעים, זה בן אדם נשוי. היום כבר כולם יודעים שהייתה לו פילגש, זה כבר התפוצץ".

אררט: אם היית אומר את זה במשטרה, היה הולך למשל הקצין הרלוונטי לאותה בחורה (ושואל): 'תגידי לי, הוא היה אצלך, בא אצלך, דיבר?', ואז אולי לא היינו פה היום. אתה גרמת לזה שאנחנו פה היום" .

בתגובה לטענות אמר הררי: "אתם לא בניתם על זה את התיק. בניתם תיק בגלל שקוראים לי אבנר הררי, בזה נגמר הסיפור. אני לא רציתי להרוס את המשפחה, זו התשובה שלי. חבל, זה לא מכובד".

"הכתבת רצתה רייטינג, שיקרתי לה בתיאום איתה"

בהמשך הדיון, ניסה הררי, המכונה "המחסל מספר אחת", לשכנע כי הוא אדם מן היישוב, פחות או יותר, וכי הכינוי שזכה לו בתקשורת הוצמד לו לאחר שניסה להרשים עיתונאים. בין היתר סיפר כי הפעיל משרד אמרגנות בראשון לציון, בנוסף למספרה ואולפן הקלטות שהפעיל מהבית. "אני ספר נשים גם. יש לי רגישות. יש לי מוסר עבודה, בוא נאמר, בין לבין", אמר לעו"ד אררט מהפרקליטות.

אררט: "אם הייתי בא להסתפר אצלך-"

הררי: "כן בבית הייתי מספר, נכון".

אררט: "אם הייתי בא להקליט אצלך שיר היית מקליט לי, נכון? אני שר יפה".

הררי: "לא בטוח. היה מצב לא נעים".

אררט: "לא היית מקליט לי שיר אם הייתי מבקש?".

"גברתי, נותנים לו את הבמה. הוא אוהב את הבמה, מה נעשה?", אמר בייאוש פרקליטו של הררי

הררי: "אני לא בטוח. עברתי טראומה רצינית מאוד. אתה לא יכול לתאר לך מה שעברתי . זה תקשורת וזה כתבות וזה נורא מפחיד ואי אפשר לתאר את זה בכלל".

בשלב זה שלף אררט כתבות שלהן התראיין הררי, ובהן סיפר על "מאחורי הקלעים של עולם הפשע". גם לזה הררי מצא תשובה יצירתית, כאמור: "כל מיני דברים שהיא (הכתבת, ג"ג) רצתה שאני אצטט. רצתה רייטינג אז נתתי לה רייטינג".

בשלב הזה כבר השופטת יעל הניג התערבה. "אתה שיקרת לה?".

הררי: "70% אחוז כן. לצערי הרב כן. פנטזיה כזאת. אני שיקרתי לה בתיאום איתה. אנחנו עשינו איזה מהלך בשביל שיהיה עניין בטלוויזיה. אמרה שהיא רוצה שאביא קצת סיפורים מהעולם התחתון".

עו"ד אררט שלף אז ריאיון נוסף שנתן הררי. הררי נתן תשובה דומה: "מה נעשה. הוא (הכתב, ג"ג) כל כך נחמד, רציתי לעזור לו".

"גברתי, נותנים לו את הבמה. הוא אוהב את הבמה, מה נעשה?", אמר בייאוש פרקליטו של הררי, עו"ד אדרי, על לקוחו חובב התקשורת.

הררי: "לא אמרתי לאשתי לשקר בכלום"

מאוחר יותר נשאל הררי על ניסיונותיו לתאם גרסאות מהטלפון הנייד שהוכנס לתאו כתרגיל של מדובב שהיה עמו. אררט תיאר את השמחה שבה התקבלה הידיעה על המכשיר המוברח, לכאורה בשל הצורך האדיר שלו בו על מנת לטלפן לקרוביו ולהדריך אותם מה לומר.

אררט: "תאמר לי, יש לא פעם ולא פעמיים ששומעים אותך כל כך מודה לאיש שנתן לך את הפלאפון".

הררי: "הודיתי לו, בוא נתקדם".

אררט: "הודית לו מקרב הלב, ממש היית אסיר תודה. אמרת לו שכמו מלאך הוא בא אליך, נכון?"

הררי: "תכף תגיד לי שעוד רגע חתכתי ורידים שם. אני בן אדם שיש לו נתינה. יש לי גישה ונימה תרבותית כלפי אנשים ואני תמיד מודה לאנשים שעוזרים לי. זה האופי שלי, באתי מבטן אמי ככה".

על השאלה אם ידע שהשיחות שביצע בטלפון הנייד מוקלטות, ענה: "ודאי שידעתי שמקליטים".

עו"ד אררט מקריא דברים שאמר הררי למדובב: "אני פותח לו את התריס בלילה, שם לו שלושה קליעים בחזה ככה בום בום בום"

אררט ציטט את הדברים שאמר הררי לאשתו והוקלטו: "'כשהגעת לעבודה ראית אותי למטה. דיברת איתי ואמרת לי, את שומעת? כשהתקשרת אליי מהפלאפון שלנו תגידי שבעלך יצא מהבית ב-20 לשמונה. כל דקה משנה, את לא מבינה את המשמעות של זה' . "פשוט אמרת לאישה להגיד את האמת נכון?", שאל.

הררי: "רק את האמת".

אררט: "הבנתי".

הררי: "לא אמרתי לה לשקר בכלום".

אררט המשיך: אני רוצה להקריא לך עוד כמה דברים שאמרת (למדובב, והוקלטו, ג"ג) שהם רלוונטיים, בסדר? אתה למשל אומר: 'וואלה אני שם לו שלושה קליעים בחזה בלי קידומת, בלי קידומת בכלל. הוא לא יודע מאיפה זה בא לו. אני אכנס אצלו בלילה בשקט מתוך החלון ואני אכניס לו. ואז אני פותח לו את התריס בלילה, נכנס לו דרך התריס שם לו שלושה קליעים בחזה ככה בום בום בום, מה חשבת זה ילד טקסס, יבוא ירים עליי את האף שלו? אני מוריד לו את כל הילדים'". "אתה יכול להסביר לי את זה?", שאל אררט.

הררי לא התבלבל לשנייה: "אני סיפרתי לו סיפורים כאילו עשינו גבייה של צ'קים. אמרתי אעשה לו סתם בשביל פוזה, אתה יודע, זה כל העניין . וזה נבדק גם ביחידה החוקרת וראו שאני באמת סתם התלוצצתי איתו. בהמשך הקלטות שומעים עציר אחר, ואני מספר לו שהיה פה איזה מדובב שעבדתי עליו".

אררט: "הבנתי. אז זאת אומרת שכל מה שסיפרת על עצמך אתה טוען שזה התרברבות?"

הררי: "סתם , אני אומר לך בכנות שזה סתם בלוף. עבדתי עליו".

אררט: "אמרת למדובב שאתה אופנוען מספר אחת, למה התכוונת?".

הררי: "אני ממש לא מספר אחת. עצרתי כמו ילד טוב ודחפו אותי ונפלתי על המדרכה, זה הכול. השכיבו אותי על הבטן".

אררט: "האמירות האלה למעשה, יהיה מי שיגיד, סיבכו אותך?"

הררי: "לא, ממש לא. הבעיה הייתה בכלל מרגע שהם שמעו שמדובר באבנר הררי. מרגע זה הייתי יכול לדבר רק למנורה".

הפרקליטה בתיק הרצח: בית המשפט טעה כשזיכה את הררי

לדיון האחרון ביקש הררי לא להגיע. מי שכן הגיעה להעיד הייתה הפרקליטה בתיק שליוותה אותו משלב החקירה - רחל גודשמיט, שכבר פרשה מאז לגמלאות. גודשמיט ניסתה לשפוך אור, לא תמיד בהצלחה, על ההחלטה ללכת עד הסוף עם התיק עד לזיכוי, שהיווה מכה לפרקליטות. לשאלה של עו"ד אדרי, אם הכירה את אבנר הררי והדבר שיחק תפקיד בהחלטה להגיש נגדו כתב אישום על רצח, ענתה: "הוא לא היה דג רקק. האם שמכירים אותו בפרקליטות זה מאוד ערטילאי, כי לא כולם מכירים את אבנר הררי, עם כל הכבוד".

"בואי תראי , בתיק רצח כדאי שיהיה מניע", אמר אדרי. "זה אלף בית. לומדים את זה בבית ספר למשפטים".

גודשמיט: "המניע שלו הוא שהוא רוצח שכיר".

אדרי: "הוא הורשע פעם ברצח?"

גודשמיט: "אני יודעת שהוא התראיין והוא סיפר".

אדרי: "הריאיון בטלוויזיה היה חלק מראיות התיק?"

גודשמיט: "הוא התגאה בזה".

אדרי הקשה: "אני עד היום לא הצלחתי להבין מה ייחסת לאבנר הררי. מה הוא היה? הנהג או הרוכב מאחורה?"

גודשמיט: "אבנר היה אחד הרוצחים שישבו על האופנוע. אם הוא ירה בעצמו או שהשני ירה, אני לא ידעתי להגיד את זה בערב הגשת כתב אישום. אבל שריד הירי שהיה על חולצתו מעיד שהוא היה על האופנוע בעת הירי, וקרוב לוודאי שהוא גם היה אולי היורה , אבל אני לא רוצה להגיד דבר שאני לא בטוחה במאה אחוז".

אז הגיע אדרי לעניין עדויות הילדים שצפו במחזה האימים באמצע הרחוב, ורק אחד מהם זומן להעיד בבית המשפט. "הייתה ילדה שמסרה תיאור של האופנוע ושל הרוצחים, אבל זה לא התאים לקונספציה שבנתה התביעה" .

גודשמיט: "הילדים אחרי המקרה כונסו על ידי יועצת בית הספר. הייתה ישיבה והעדויות שלהם זוהמו בעדויות של ילדים אחרים. הקטין שזומן לא היה בישיבות האלה. המורה לא דיברה איתו, העדות היחידה שלא זוהמה זו הייתה העדות שלו. אנחנו לא הבאנו את העדויות של הילדים שזוהמו אלא רק אותו, כי הוא מסר שהוא לא זוכר כינוס כזה ולא דיבר עם המורה".

"הוא אומר בפלאפון לחבר שלו: 'אם אתה לא תמסור גרסה כמו שאני מוסר, אני אשב הרבה שנים'"

זה לא מדויק, טען עו"ד אדרי בבית המשפט. אותה טענה לפיה רק עדותו של הילד לא זוהמה נמסרה לה, לדבריה, לאחר שכבר החליטה לא להעיד את הילדה שהעדות שמסרה לא תאמה את הפרופיל של הררי. גודשמיט ניסתה להסביר: "היא הייתה ילדה בת תשע והילד בן 13. זה ילד שאפשר יותר לסמוך עליו. העדות שלה בתור ילדה בת תשע, שהיא ראתה פתאום ספרות של אופנוע שנוסע מהר, ממש לא נראה סביר".

"בית המשפט המחוזי טעה, ומותר לבית משפט לשגות", הוסיפה גודשמיט. "אני יכולה להפנות את בית המשפט לתמלילים של השיחות עם המדובבים. באחת השיחות הוא היה לבד בתא והמדובבים היו בתא אחר, אבל היה אפשר ליצור מגע בינם לבינו. לפני שהיה את הפלאפון הוא היה מאוד בלחץ, וכשהוא שמע שיש את הפלאפון הזה, 'ששו בני מעיו'".

"כשהוא נחקר על ידי המדובבים הוא מסביר שהוא לא הספיק לתאם אליבי כי הוא נפרד ממי שהיה איתו"

"הוא ביקש את הפלאפון ואז הוא התחיל בשיחות", הוסיפה. "שומעים את השידולים שלו לאנשים, הדברים שהוא אמר שם. ואז הם (המדובבים, ג"ג) שואלים אותו בין לבין, כשהוא כבר לא כל כך אולי שם לב, מה עם האליבי. אז הוא אומר שכל אחד הלך בדרך שלו, והוא חוזר על זה פעמיים. כשהוא נחקר על ידי המדובבים הוא מסביר שהוא לא הספיק לתאם אליבי כי הוא נפרד ממי שהיה איתו וכל אחד הלך לדרך אחרת".

לדברי גודשמידט, זוהי הוכחה לכך שהררי רכב עם אדם נוסף על האופנוע ששימש לביצוע הרצח. "זה הודאה, באלף", אמרה. "יש דברים שהוא אומר בפלאפון לחבר שלו: 'אם אתה לא תמסור גרסה כמו שאני מוסר, אני אשב הרבה שנים'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully