וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צו מניעה נגד פונדקאות בנפאל; עשרות ישראלים הפסיקו הליכים

בית המשפט בנפאל הורה להקפיא זמנית את כל הליכי הפונדקאות המסחרית במדינה, לאחר שבשנה שעברה התירה הממשלה רק לנשים זרות לבצע אותם. בסוכנויות הפונדקאות רגועים: "הם רק רוצים לוודא שהזכויות שלהן נשמרות"

אישה בהיריון. ShutterStock
במדינה בוחנים מחדש את הליך הפונדקאות/ShutterStock

בית המשפט העליון בנפאל הורה השבוע על צו מניעה זמני לכל הליכי הפונדקאות המסחרית במדינה, כלומר, הליכי הפונדקאות שמגיעים מזוגות זרים מחוץ למדינה, ומתבצעים בה. צו המניעה יהיה בתוקף עד שיוחלט המעמד החוקי של אמהות פונדקאות בסוגיית ההורות. המשמעות היא שעשרות זוגות ישראלים שנמצאים כעת בהליכי הכנה לפונדקאות במדינה נאלצו להקפיא את ההליכים. עם זאת, צו המניעה אינו תקף לנשים שכבר נכנסו להריון כחלק מהליך פונדקאי בנפאל.

על פי כלי תקשורת מקומיים, צו המניעה יהיה תקף למשך שבועיים לפחות, או עד שהמדינה תכריע בסוגיית החוקיות של התהליך. העותרים, שלושה עורכי דין מקומיים, טענו כי תעשיית הפונדקאות במדינה גורמת לניצול נשות המעמד החברתי הנמוך וכי חלק ניכר מכספי העסקה מנותבים לצדדים נוספים בעסקת הפונדקאות, כמו בתי חולים וסוכנויות שונות.

לקריאה נוספת:
"המדינה אמרה לי: את רווקה - אז סעי לחו"ל להביא ילד"
82% מהישראלים: יש לאפשר להומואים ולסביות להביא ילדים
חודש אחרי הרעש בנפאל: 11 ילדי פונדקאות מחכים לעזוב

בדצמבר 2014 אישר הקבינט בנפאל את קיום הליכי הפונדקאות במדינה בתנאי שאלו יהיו כפופים לקריטריונים שקבע משרד הבריאות המקומי - לרבות העובדה ההליך מאושר רק לילידות הודו ולא לנשים המקומיות – אך על פי סוכנויות הפונדקאות בנפאל, ההליך בוצע במישרין ובתמיכת משרד החוץ המקומי בשנה וחצי האחרונות, שאף שלח במרץ 2013 אישור לקביעת קריטריונים לפונדקאות על ידי משרד הבריאות בנפאל.

דנה מגדסי, מחברת "פונדקאות לוטוס", אשר פועלת בעיקר בנפאל, הודו, אוקראינה וארצות הברית, טוענת שאין סיבה לחשוש. "אני לא חושבת שבסוף הבדיקה יתעוררו בעיות", אמרה. "בית המשפט בנפאל רוצה לבדוק שלא פוגעים בפונדקאיות ושהן מקבלות יחס נאות ושזכויותיהן – לרבות הזכויות ההוריות - נשמרות".

מגדסי סיפרה כי מתחילת עבודה בנפאל נולדו כ-70 תינוקות לישראלים בהליכי פונדקאות שונים, וכרגע ישנם כ-30 משפחות ישראליות שממתינות לילד בנפאל. עקב ההחלטה, היא נאלצה להודיע ל-15 זוגות שכבר החלו בהכנות לפונדקאות כי ההליך מוקפא למשך שבועיים.

החלפת חיתול לתינוק. ShutterStock
עלות הליך הפונדקאות בנפאל עומד על כ-40 אלף שקלים/ShutterStock

נפאל היא יעד פופולארי לפונדקאות במזרח, לא רק בשל המחיר שמסתכם בכ-40 אלף דולר להליך פונדקאות שלם – לעומת יותר ממאה אלף דולרים בארצות הברית וכ-240 אלף שקלים להליך בארץ - אלא גם בשל כך שנפאל מעניקה מענה רחב יותר למבקשי ההליך, בין היתר לזוגות חד מיניים. "בנפאל יש פתרונות לזוגות הומוסקסואליים, ליחידניים ולזוגות לא נשואים", מסבירה מגדסי את המצב בנפאל לזה שבשכנה הדרומית. "גם כששינו את הקריטריונים בהודו בשנת 2012 – הפונדקאות לא נעצרה ובמשך שנה וחצי התירו לזוגות חד מיניים לבצע את ההליך בשטחי המדינה, אי אפשר להפסיק את הפונדקאות בבת אחת".

דורון מגד-ממט, בעלי סוכנות "תמוז" לפונדקאות בינלאומית, הפועלת באופן נרחב בנפאל, העיד כי עשרות ישראלים עצרו את ההליך הרגיש וכי לפי שעה יש כ-80 הריונות פעילים במדינה. "אני אומר לזוגות המודאגים שצריך להמתין לתשובת המדינה לעתירה ולקוות שנוכל להמשיך בהליכים", אמר מגד-ממט והוסיף כי "במידה ולא יתאפשר להמשיך עם ההליכים בנפאל, האפשרויות לפונדקאות בעולם יצטמצמו מאוד – בעיקר לזוגות חד מיניים". האפשרות היחידה שתישאר על הפרק לאותם זוגות היא רק ארצות הברית, שם המחיר יקר פי כמה.

מגד-ממט הזכיר גם את המצב במדינת ישראל: "לפני כמה חודשים הונחה על שולחן הכנסת הצעה מצומצמת לחוק פונדקאות של מפלגת יש עתיד, שעברה בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת, לפיה יש לאפשר ליחידניים בישראל ודה פקטו לחד מיניים לעבור הליכי פונדקאות בארץ. ועדת השרים לחקיקה החליטה לדחות את הדיון בשלושה חודשים ובכך לא הוסדרה המדיניות המפלה שמתקיימת היום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully