וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אמא שלך לא צנועה": על מה לא מקבלים תלמידים למוסדות חרדיים?

19.8.2015 / 23:57

השנה פנו 43 תלמידים, מספר גבוה בהרבה מבעבר, לוועדת הערר של משרד החינוך, האחראית על בדיקת טענותיהם של תלמידים שנדחו ממוסדות המגזר, לכאורה מסיבות "רוחניות" או עדתיות. "הנתונים מוכיחים כמה אפליה יש"

פתיחת שנת הלימודים החרדית בתלמוד תורה "דיברות משה" בשכונת הר נוף בירושלים, אוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
חלה עלייה חדה בכמות הפונים לוועדת הערר, המטפלת בתלמידים שלכאורה נדחו ממוסדות חינוך עקב אפליה. תלמידי בית ספר חרדי בירושלים/נועם מושקוביץ

עלייה חדה נרשמה בשבועות האחרונים בכמות התלמידים בחינוך החרדי ברחבי הארץ שפנו לוועדת הערר של המחוז החרדי במשרד החינוך. הפניות לוועדה התבצעו לאחר שקיבלו התלמידים תשובה שלילית ממוסדות חינוך שאליהם ביקשו להתקבל, לכאורה בשל אפליה עדתית או טענות על חוסר התאמה. מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי השנה פנו 43 תלמידים לוועדה, לאחר שבשנים קודמות פנו אליה תלמידים ספורים בלבד. לשם השוואה, בשנת 2009 פנו לוועדה שני תלמידים וב-2010 פנו ארבעה תלמידים בלבד.

הוועדה נועדה לטפל בפניות של מי שחש נפגע מהליך הקבלה והרישום מסיבות שונות. הפונים הם תלמידים ותלמידות בגילאים שונים שצפויים לפתוח את שנת הלימודים הקרובה בגנים, בתי ספר יסודיים וסמינרים חרדים. משרד החינוך מזמין לוועדה את ההורים וילדיהם ובמקביל גם את מנהל המוסד, ולפי טענותיהם מקבל את ההחלטה בעניינם. לפי גורם המעורה בהתנהלותה של הוועדה, "נמצאו פתרונות ראויים עבור כל אלה שפנו לוועדה עד היום". הוועדה הנוכחית החלה את דיוניה רק בחודש אוגוסט, ומרבית הפונים טרם קיבלו תשובה בעניינם.

עוד בוואלה! NEWS:
כשלגוף נגמר הדלק: איך נראית הידרדרות במצב של שובת רעב?
לאחר הסתכלות פסיכיאטרית נוספת: שליסל נמצא כשיר לעמוד לדין
אשת ראש הממשלה מונתה לנשיאת כבוד של תכנית לחיילים בודדים

כמות הפניות מלמדת על הקיפוח והאפליה במגזר החרדי, על אף שגורם במשרד החינוך אומר כי בשנים האחרונות חלה ירידה מסוימת באפליה העדתית. עם זאת, האפליה לכאורה באה בשנתיים האחרונות לידי ביטוי מסיבות שלרוב מוגדרות "רוחניות" וקשורות להורי התלמידים – למשל היותם בעלי מנוי אינטרנט או סמארטפון שאינם מאושרים על ידי ועדת הרבנים לענייני תקשורת, או היותה של האם לא צנועה מספיק.

פתיחת שנת הלימודים החרדית בתלמוד תורה "דיברות משה" בשכונת הר נוף בירושלים, אוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
עשרות מקרי אפליה וקשיים ברישום מטופלים פרטנית על ידי הרשויות המקומיות ובתי הספר, מבלי לערב את הוועדה. תלמידים בבית ספר חרדי בירושלים/נועם מושקוביץ

כמות התלמידים שפנו לוועדות הערר, שנחשפה היום לראשונה, אינה כוללת עשרות מקרים של תלמידים שנתקלו באפליה ובקשיים ברישום ובקבלה למוסדות חינוך חרדיים, שהטיפול בהם הסתיים מבלי שהיה צורך לערב את הוועדה. הטיפול יכול להיעשות בפני בית הספר או הרשות המקומית, כשגם במשרד החינוך נוהגים לטפל בעשרות מקרי אפליה בחינוך החרדי מבלי לכנס את הוועדה. במגזר החרדי יש עדיין כאלו שחוששים לפנות לוועדה של משרד החינוך בשל האפשרות שיואשמו אחר כך ב"הלשנה ומסירה לרשויות".

"כמות הפניות מצערת כי היא מוכיחה כמה בעיות אפליה יש במגזר החרדי", אמר עו"ד יואב ללום מעמותת "נוער כהלכה". "הנתונים מוכיחים את ההצדקה בקיומה של ועדת הערר, ואין לי אלא לברך את מר מאיר שמעוני, מנהל המחוז החרדי, ואת צוותו במשרד החינוך על עבודת הקודש שהם עושים בבדיקת הדברים לעומק והעמדת מנהלי מוסדות גזעניים על מקומם", הוסיף.

ללום קרא לכל מי שנתקל בבעיה או תופעה של אפליה לגשת לוועדת הערר, היות וכמעט כל הפונים אליה מתקבלים לבסוף למוסדות אליהם רצו להתקבל. הוא הוסיף: "אני מקווה שימשיכו בדרך הטובה הזו וידאגו שהדיונים בוועדה יתקיימו בחודשים מוקדמים יותר, ולא רק בחודש אוגוסט, זמן כה קצר לפני פתיחת שנת הלימודים".

לפניות לכתב יקי אדמקר: yakiadamker@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully