וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צומת מעריב נסגר לתנועה, הגשר יפוצץ בחמישי הבא

14.8.2015 / 0:39

לרגל תחילת העבודות על תחנת קרליבך של הרכבת הקלה, הגיעו כלי העבודה והטרקטורים לאזור הגשר המיתולוגי. מנכ"ל "דניה סיבוס": הוחלט לפוצץ את הגשר ב-20 באוגוסט אם המפרקים יעמדו בתנאי המשטרה. במשרד האוצר בודקים אפשרות מתן פיצויים לבעלי עסקים

צילום: יותם רונן עריכה: נועה לוי

נערכים לרגע ההיסטורי: צומת מעריב בתל אביב נסגר אמש (חמישי) בשעה 20:00 לקראת תחילת השלב השני של עבודות בניית תוואי המסלול האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. לרגל תחילת העבודות על תחנת קרליבך, התחנה הגדולה ביותר, הגיעו כ-200 עובדי החברות "דניה סיבוס" ו"תמר גרופ", שיהרסו את הגשר, והכניסו את כלי העבודה והטרקטורים למקום. במקביל, ממשרד האוצר נמסר כי התקבלה החלטה לבחון את האפשרות של מתן פיצויים לבעלי עסקים על תוואי הרכבת הקלה. בשעה 6:00 בבוקר ייפתח חדר מצב משולב בעיריית תל אביב, שממנו ינהלו את האירוע נציגי הרשויות השונות, המשטרה, משרד התחבורה ונת"ע.

מנכ"ל "דניה סיבוס", רונן גינזבורג, סיפר לוואלה! NEWS כי בתדרוך שהתקיים אמש במשטרת תל אביב, בהשתתפות סגן מפקד המחוז, תנ"צ יורם אוחיון, מנכ"ל נת"ע יהודה בראון, ונציגי החברות, הוחלט כי הגשר יפוצץ ביום חמישי הבא, ה-20 באוגוסט, אם המפרקים יעמדו בתנאים שהציבה המשטרה. "הכוונה של המשטרה לאפשר לנו לפוצץ את הגשר ב-20 בחודש", אמר. "זה בתנאי שמפקד המחוז או סגן מפקד המחוז יהיה בטוח שבאירוע של פיצוץ הגשר לא תיפול שערה מראשו של אזרח אחד". לדבריו, "נעבור משרד-משרד ובית-בית כדי לוודא שאף אחד לא יהיה כאן בשעת הפיצוץ ולא תיפול שערם אחת מראשם של אנשים".

עוד על הרכבת הקלה בגוש דן:
פקקים, תאונות ופיגועים: רגע לפני שייהרס - היסטוריית גשר מעריב
מאה בעלי עסקים הפגינו בגשר מעריב: "הרכבת דורסת אותנו"
יוזמת ראשי הערים תיושם: חניוני ענק יקלו על הנוסעים לתל אביב

פירוק גשר מעריב, אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
הגשר לאחר סגירתו, אמש/ראובן קסטרו

"אנחנו סוגרים את הצומת על מנת לבצע שינויים בהסדרי התנועה, פרישה של מעקות בטיחות, הצבת גדרות, שינויים בצבע על הכביש, התקנת רמזורים חדשים, ושינויים גיאומטרים", הסביר מנהל הפרויקט בחברת "דניה סיבוס", אמר מוקדם יותר מנהל הפרויקט בחברת "דניה סיבוס", מיקי פז. "אנחנו נערכים לשלוש חלופות - פיצוץ באמצעות חומר נפץ, פירוק עדין וחציבה והריסה. אנחנו רוצים לפוצץ את הגשר כי הדרך הזאת היא הבטוחה ביותר והמהירה ביותר. פירוק יימשך כחודש והפיצוץ עצמו יימשך חמש שניות ולאחריו יידרשו 48 שעות לפינוי ההריסות. אנחנו מקווים שהאזרחים שמסתובבים פה בשעות האלה יבינו את סדר הגודל של הפרויקט הלאומי הזה ויתרחקו מאזור העבודות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
פירוק גשר מעריב, אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
מתכוננים לפירוק/ראובן קסטרו

בחברת נת"ע נערכים להורדת הגשר באמצעות פיצוץ, אך לפי שעה לא ברור מתי בדיוק זה יקרה. לוואלה! NEWS נודע כי למרות ההערכות שהפיצוץ ייערך ב-20 באוגוסט, במשטרה ביקשו לבחון קודם כיצד הציבור מתמודד עם סגירת אזור תחבורה מרכזי. בשבוע הבא, יקיים סגן מפקד מחוז תל אביב תנ"צ אוחיון, דיון מסכם, ובו יימסרו הפרטים הסופיים בנוגע להריסת הגשר. משטרת תל אביב ביקשה ממהנדס עיריית תל אביב, עודד גבולי, להכין סקר סיכונים לקראת הריסת הגשר וההשלכות הנלוות לה. המשטרה דרשה להכין את הסקר טרם תאושר הריסת הגשר בפיצוץ.

החלה ההיערכות לפיצוץ

למרות שטרם ניתן אישור לפיצוץ הגשר על ידי המשטרה, החלה היערכות לביצוע הפיצוץ. בהתאם לכך, בכל אחד מהעמודים יצרו הפועלים שני חורים רחבים בחלק העליון ושני חורים נוספים. מיד אחר כך יוחדרו חומרי הנפץ כך שבפיצוץ של חלקיקי שניות כל העמודים יקרסו בזה אחר זה. כלומר, בתןך שניות כל הגשר ייפול ארצה וענן אבק גדול ימלא את האזור. אז יאספו כלי העבודה את השברים וישטחו את השטח מרמזורים, תמרורים ואיי תנועה.

מתן, רוכב האופניים האחרון על גשר מעריב, סיפר בהתרגשות: "לא התכוונתי בכלל שזה יצא, זה היה נראה לי ממש נחמד לרוכב בפעם האחרונה עלהגשר לכיוון המשרד, ממש לקחת חלק בהיסטוריה של תל אביב. חשבתי שעשיתי משהו לא בסדר, אבל פתאום באו כל הצלמים, זו המזכרת שלי מהרגע האחרון של הגשר. מקווה שהפיצוץ יהיה כמו שצריך, כי אני מתכוון גם להגיע לפיצוץ".

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי בעבודות הרכבת בצומת מעריב  13 באוגוסט 2015. ראובן קסטרו
מנכ"ל נת"ע יהודה בראון, ראש עיריית תל אביב רון חולדאי ומנכ"ל "דניה סיבוס", רונן גינזבורג/ראובן קסטרו

שלשום קיימה המשטרה דיון "הצגת פקודות" לקראת סגירת האזור ופיצוץ הגשר בצומת הרחובות קרליבך ובגין בעיר. על פי הערכות של גורמים במשטרה, רק בשבוע הבא יוחלט מתי ואיך יפורק הגשר, וזאת בעיקר בגלל עודף סקרנים שביקשו להגיע ולצפות בפיצוץ. לכשתושלם בניית התחנה, יוקם מעבר משוקע לכלי הרכב מרחוב יצחק שדה לרחובות לינקולן וקרליבך, מתחת לדרך מנחם בגין.

פירוק גשר מעריב, אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
אזור התחבורה המרכזי נחסם/ראובן קסטרו

בעקבות העבודות על תחנת קרליבך של הרכבת הקלה, צפויים השינויים הבאים בהסדרי התנועה:

* צומת מעריב ייסגר לתנועה לבאים מרחוב לינקולן. ניתן יהיה לבצע פניית פרסה.

* התנועה בין צומת מעריב לרחוב מזא"ה תותר לתחבורה ציבורית בלבד, בשני הכיוונים.

* רחוב התעשייה יהפוך לחד סיטרי. הכניסה תתאפשר מרחוב המסגר והיציאה תהיה לדרך מנחם בגין.

* רחוב המלאכה יהפוך לחד סיטרי. הכניסה תתאפשר מדרך מנחם בגין והיציאה תהיה לרחוב המסגר.

* תתאפשר פנייה שמאלה מרחוב המלאכה לרחוב המסגר. תתאפשר פנייה לרחוב נחמני מדרך מנחם בגין.

* רחוב החשמונאים יהפוך לנתיב תחבורה ציבורית בלבד (ממזרח למערב בלבד).

* ייפתח מעבר לכלי רכב ברחוב הארבעה, מדרך מנחם בגין.

משרד התחבורה הודיע שלשום כי שני חניוני "חנה וסע" יחלו לפעול מיום ראשון בראשון לציון ובהרצליה, עם סגירת גשר מעריב לטובת עבודות הרכבת הקלה - זאת, כחודשיים לאחר שפורסמה יוזמת ראשי הערים בוואלה! NEWS, לפיה יש להקים את החניונים בתחומן על מנת להסדיר מקומות חניה ליוצאים והנכנסים לתל אביב. עוד הודיעו במשרד כי בעוד שלושה שבועות יחלו לפעול שני חניונים נוספים, בכפר סבא ובנתניה. החניונים הוקמו בניסיון להקל על אופני ההגעה והתנועה בתל אביב בעקבות חסימת הרחוב המרכזי, קרליבך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

החניונים מתווספים לארבעה הקיימים בשכונת תל ברוך ובגני התערוכה שבצפון תל אביב, במצפה מודיעין ובאצטדיון המושבה בפתח תקווה, שמונים כולם כ-4,000 מקומות חניה. עם פתיחתם של החניונים החדשים, יגדל מספר המקומות בחניוני "חנה וסע" ליותר מעשרת אלפים. שר התחבורה ישראל כץ, קורא לנהגים המבקשים להגיע למרכז תל אביב, להחנות את רכבם באחד מהחניונים שמשרד התחבורה מעמיד לרשות הציבור, ולעלות על השאטלים שיסיעו אותם למרכזי העסקים של לתל אביב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, משרד התחבורה תגבר גם את מערך התחבורה הציבורית בניסיון להקל על הנוסעים לתל אביב. מיום שישי, יחלו לפעול שני קווי אוטובוסים מעגליים חדשים, קו 20 וקו 21, שיקשרו את תחנות הרכבת סבידור-מרכז, השלום וההגנה אל מוקדי התעסוקה ומרכזי המסחר השונים בתל אביב. שני הקווים יפעלו בתדירות של עשר דקות בשעות השיא ובתדירות של 15 דקות, בשאר היום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קו חדש נוסף שייחנך ביום שישי הוא קו 8, שנועד עבור העובדים באזור התעסוקה שברמת החייל בשעות הבוקר ובשעות אחר הצהריים. הקו ייצא מתחנת רכבת האוניברסיטה ויסע בדרך הקצרה ביותר למסוף עתידים. קו 189 מחולון דרך רחוב אבן גבירול ישודרג, וייפתחו במסלולו מטרוניות שיצאו בתדירות של שמונה דקות בשעות השיא ו-12 דקות בשאר היום.

"איזו אחריות יש למדינה בלי להודיע?"

בעלי העסקים באזור גשר מעריב, שהפגינו שלשום במחאה על הפגיעה בהם בעקבות העבודות, ממשיכים להביע את תסכולם מהמצב. סולי מחדד, בעל עסק ברחוב יצחק שדה, זכיין של חברת "איתוראן" אמר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS: "סגרו אותנו ואנחנו הולכים להיות ממש בתוך אי. אין מצב שאף רכב יגיע אליי. בדרך כלל מגיעות אליי 150-100 מכוניות ביום, היום המוסך שלי ריק, בקושי נכנסה מכונית וחצי. מחר כבר סוגרים את הכניסה היחידה אליי ופשוט אי אפשר יהיה להיכנס".

הפגנת בעלי העסקים שנפגעים מבניית הרכבת הקלה, תל אביב, 12 באוגוסט 2015. ניב אהרונסון
הפגנת בעלי העסקים, אמש/ניב אהרונסון

לדבריו, "לפני שלושה שבועות ראיתי בתקשורת על העבודות, אף אחד לא דיבר איתנו, אף אחד לא אמר לנו. לא תעזרו, לא תתכוננו, כלום". מחדד סיפר כי הוא רק בימים אלה מסיים שיפוץ בהשקעה של 350 אלף שקלים ואם הוא היה יודע על העבודות, הוא בכלל לא היה מבצע את השיפוץ. "איך יכול להיות שבין לילה הורסים עסק של 30 שנה? איזו אחריות יש לממשלה בלי להודיע? עד היום אף אחד לא בא לדבר איתנו".

מחדד ציין שהדרך היחידה שלו לשרוד כלכלית היא לקבל פיצוי כספי מהמדינה. הוא דרש קבלת שלושה בעלי עסקים למנהלת הרכבת הקלה וביטול המסים לכל בעלי העסקים. "אני יכול להחזיק 30 יום מקסימום, כבר פיטרתי שני עובדים. היום באו לשאול מה שלומי כי התעלפתי אתמול, מה שלומי זה מה ששואלים אותי. ביום של הפיצוץ אנחנו נתלה את עצמנו על הגשר, זה מה שהמדינה רוצה".

(עדכון ראשון: 19:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully