וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני הכאוס: כל מה שצריך לדעת על עבודות הרכבת הקלה

2.8.2015 / 7:30

העבודות שיחלו היום בתחנת אלנבי-יהודה הלוי יהוו את יריית הפתיחה לשנים של שינויים בהסדרי הנסיעה באזור. איך זה ישפיע על הנהגים, איפה צפויות חסימות ומתי יתקדמו לתחנות הבאות? כל התשובות שיעשו לכם סדר

צילום: דוד קורן, עריכה: ניר חן

(צפו בדיון באולפן וואלה!NEWS על עבודות הרכבת הקלה)

אחרי שנים של ציפייה, אכזבה ובזבוז תקציבים על תכניות שכשלו, יצאו לדרך הערב (ראשון) העבודות על בניית התוואי האדום של הרכבת הקלה בתל אביב. תחנת אלנבי-יהודה הלוי היא התחנה התת-קרקעית הראשונה שתיבנה מתוך עשר התחנות שייחפרו בתוואי. עומקה של התחנה 30 מטרים, אורכה מאה מטרים ורוחבה 30 מטרים. סיום מלא של הקמת התחנה ושדרוג רחוב יהודה הלוי לכל אורכו צפוי להסתיים בתום ארבע שנים. ההגבלות בהסדרי התנועה יצומצמו ככל שיתקדם תהליך העבודה.

מדובר אמנם רק בתחנה אחת, שתביא עמה סגירה של רחובות רבים ושינויים בהסדרי התנועה, אך בהמשך החודש צפויים להתחיל העבודות בשתי תחנות נוספות: תחנת קרליבך בתל אביב ותחנת אבא הלל ברמת גן. על פי הערכות המשטרה, העבודות יביאו לעומסי תנועה רבים שלא יפגעו במטרופולין תל אביב לבדו, אלא יורגשו מנתניה ועד אשדוד.

עוד ידיעות על הרכבת הקלה:
"נשארנו לבד": 3 ימים לעבודות הרכבת הקלה, התושבים חוששים
הרכבת הקלה בתל אביב: מידע על שיבושי התנועה - דרך "וויז"
בוגרי הרכבת הקלה בבירה מזהירים את התל אביבים: "צפו לאינתיפאדה"

עבודות הרכבת הקלה בז'בוטינסקי גהה תל אביב , יולי 2015. ראובן קסטרו
הכנות לקראת העבודות ברחוב ז'בוטינסקי ברמת גן/ראובן קסטרו

לקראת תחילת העבודות יתכנסו היום גורמים במשרד התחבורה, במשטרה, בחברת נת"ע ובעיריית תל אביב להערכת מצב לקראת תחילת העבודות בעיר.

"השלב החשוב ביותר בפרויקטים מורכבים מעין אלה הוא השלב שבו עוברים משולחן השרטוטים לביצוע בשטח", אמר מנכ"ל נת"ע, יהודה בר-און. לדבריו, "אנו מבטיחים לתושבי תל אביב וגוש דן שנעבוד בנחישות ובמקצועיות, נשמור על הניקיון ועל איכות הסביבה באזורי העבודות".

"להקל בארנונה של העסקים הסמוכים לעבודות"

סגן שר הפנים, ירון מזוז, לראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, ומנכ"ל העירייה, מנחם לייבה, להקל בתשלומי הארנונה לעסקים הקטנים הפועלים לאורך עבודות הרכבת. "הרכבת הקלה בתל אביב מהווה פרויקט חשוב ביותר עבור עתיד העיר, אך למרות הפוטנציאל הגלום בהשבחת האזור, בשנים הקרובות העסקים הנמצאים בקרבת מקום לאתרי הבנייה עתידים להיפגע קשות, אפילו עד כדי הפסקת פעילות העסק לחלוטין", טען מזוז.

רחוב הרכבת, תל אביב, יולי 2015. ראובן קסטרו
עומסי התנועה יורגשו מנתניה עד אשדוד. אזור התוואי בתל אביב/ראובן קסטרו

"העסקים הקטנים הם עוגן עיקרי בכלכלה הישראלית, ובעיר תל אביב בפרט. אסור לעירייה להפקיר את בעלי העסקים ללא מענה ראוי. יש לבחון מתן הנחה משמעותית בארנונה לעסקים, ואף לבחון פיצויים או נקיטת צעדים לעידוד הצריכה בעסקים אשר עתידים להיפגע", הוסיף.

מתי יתחילו העבודות והיכן?

הערב בשעה 19:00 יוקם אוהל חפ"ק משותף הן למשטרה והן לגורמים במשרד התחבורה, ובנת"ע - שם יקיימו הערכת מצב לפני תחילת העבודות. בשעה 21:00 יחלו העבודות על תחנת אלנבי אשר ממוקמת על ציר הרחובות יהודה הלוי-מקווה ישראל, בין רחוב אלנבי לרחוב בצלאל יפה. מתחם העבודה בתחנה על ציר יהודה הלוי-הרכבת, ממזרח וממערב לרחוב אלנבי, ייסגר לטובת העבודות, שיכללו את הכנסת הקבלן וכליו למקום. ביום שני בבוקר הציבור יתעורר להסדרי תנועה חדשים באזור.

עבודות הרכבת הקלה רחוב הרכבת, תל אביב. יולי 2015. ראובן קסטרו
30 מטרים מתחת לפני האדמה. רחוב הרכבת בתל אביב/ראובן קסטרו

בשלב הראשון יחל "פירוק" הרחוב מאספלט, עמודי תאורה ואיי תנועה. לאחר שהשטח ייחשף לחלוטין תחל עבודת העתקת התשתיות (חשמל, ביוב וכדומה) . בתום העתקת התשתיות תחל בניית הקירות החיצוניים של התחנה וחפירה מסיבית לעומק 30 מטרים. על פי מודלים קיימים בעולם, במהלך הימים הקרובים תושלם גדר מעוצבת ובה ישולבו, בין היתר, חלונות צפייה עבור התושבים המעוניינים לצפות בתהליכי הכרייה והחפירה.

מהם הסדרי התנועה?

רחוב יהודה הלוי ורחוב הרכבת ייחסמו לתנועת כלי רכב בקטע שבין רחוב רמח"ל לרחוב אלנבי. התנועה ממזרח למערב תנותב דרך רחוב לבונטין, ומקווה ישראל. רחוב מקווה ישראל יהפוך לחד-סטרי ממזרח למערב בקטע הרחובות לבונטין ואלנבי. תחסם הפנייה מרחוב יהודה הלוי לרחובות שד"ל ויבנה, והכניסה לרחובות אלה תתאפשר משדרות רוטשילד בלבד.

מה הם השינויים בתחבורה הציבורית?

השינויים בתחבורה הציבורית ייעשו בצורה הדרגתית בהתאם לתחילת העבודות על תחנות אלנבי וקרליבך בהמשך החודש. לא יבוטלו קווים אלא רק ישונו מסלולים או יתווספו קווים.

ריבוע נדל"ן – החשמונאים 100: כל הקווים הפועלים כיום ברחוב החשמונאים, ימשיכו לפעול גם בשלב הראשון של העבודות. בנוסף, הקווים 9, 39, 89, 189, 289 של דן ו-26/126 של אגד, העוברים היום ברחוב קרליבך, יוסטו לרחוב החשמונאים, כאשר החשמונאים יקבל עדיפות לתחבורה ציבורית. קו 189 יופעל באמצעות מטרוניות. שירות חנה וסע מגני יהושע יעבור באזור.

מגדלי עזריאלי – דרך מנחם בגין 132: כל הקווים הפועלים כיום באזור, ימשיכו לפעול גם בשלב הראשון של העבודות.
מתחם הבילוי והמשרדים בשרונה: כל הקווים הפועלים כיום באזור, ימשיכו לפעול גם בשלב הראשון של העבודות. בנוסף, הקווים 9, 39, 89, 189, 289 של דן ו-26/126 של אגד, העוברים כיום ברחוב קרליבך, יוסטו לרחוב החשמונאים, הסמוך למתחם שרונה.

עבודות הרכבת הקלה, תל אביב. יולי 2015. ראובן קסטרו
השינויים בתחבורה הציבורית יעשו בצורה הדרגתית. מכינים את תובי תל אביב לעבודות/ראובן קסטרו

מגדל לוינשטיין – מנחם בגין 23: כל הקווים הפועלים כיום באזור, ימשיכו לפעול גם בשלב הראשון של העבודות, למעט קווים 174, 175 ו -570 אשר יוסטו לאזור רוטשילד.

מגדל דיסקונט – יהודה הלוי 23: כל הקווים הפועלים כיום באזור, ימשיכו לפעול גם בשלב הראשון של העבודות. בנוסף, יופעלו קווי אוטובוסים חדשים 20/21 מתחנות הרכבת ההגנה והשלום. קו עשרים מתחיל את נסיעתו מרכבת מרכז ועובר בתחנות רכבת השלום, היכל נוקיה, רכבת ההגנה, לוינסקי תחנה מרכזית תל אביב, אלנבי, שדרות רוטשילד/אחד העם. קו 21 יוצא תחנת רכבת מרכז ועובר בתחנת: יגאל אלון, דרך השלום, קפלן, הבימה, אבן גבירול, רוטשילד, חברת החשמל, לוינסקי, רכבת ההגנה.

איך זה ישפיע עלינו?

בתדריך שערכה המשטרה יחד עם נציגי נת"ע, הגדיר סגן מפקד מחוז תל אביב תת-ניצב מרדכי כהן את תחילת העבודות כדבר שצפוי להביא לפגיעה קשה מאוד בעורקי התחבורה המרכזיים בעיר. זאת, כיוון שצפויים עומסי תנועה וכי יהיה קושי ביצירת דרכים חלופיות. לדבריו, בכל שעה במהלך היום תתקיים הערכת מצב בחמ"ל המיוחד של עבודות הרכבת הקלה, שלפיה יתקבלו החלטות במשך העבודות. אוחיון הודה כי לעבודות יהיו השפעות משמעותיות על הציבור, וכי המשטרה תצטרך לבחון את ההתנהלות גם באירועים מתוכננים כמו מרתון או הפגנות, וגם בעתות חירום.

העבודות ישפיעו גם על הערים הסמוכות, ולא רק על גוש דן. כך, לפי המשטרה, הצפי הוא שהעומסים יורגשו בכביש 4 עד אשדוד, בכביש 1 עד מחלף ענבה, בכביש 2 עד נתניה דרום, בכביש 5 עד מחלף קסם ובכביש 41 עד רמלה. במעגל היותר קרוב, כביש 461 יושפע עד צומת בני עטרות, כביש 471 עד נחשונים, וכביש 20 יושפע עד כביש 431. במרכז תל אביב צפויות השפעות נרחבות באזורי העבודות ומסביבם.

איך ייאכפו נסיעות בנתיבי תחבורה ציבורית?

יותר מ-120 מצלמות יורכבו ב-46 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית (נתצ"ים). בכוונת המשטרה להציב מדי 400 מטר מצלמה שתתעד נהגים שנוסעים בנציבי תחבורה ציבורית ותאפשר לתת להם קנס. על פי בכירים בעיריית תל אביב, יהיו שני סוגים של מצלמות: מצלמות קבועות, שבהם הנתיב ידוע וקבוע, ומצלמות ניידות שמיועדות להתמקם בנת"צים זמניים ומשתנים, בהתאם לשינויי העבודות. בנוסף לכך, הודיעו במשטרת ישראל, כי בכביש 20 הותקנו כ-15 מצלמות אכיפה ומצלמות נוספות צפויות להיות מותקנות.

אילו חניונים ישמשו את מי שלא רוצה להיתקע בפקקים?

משרד התחבורה וחברת נת"ע מציעות לציבור הרחב ארבעה חניונים באזורים מרכזיים שמהם ייצא מערך שאטלים אל אזורים במרכזי הערים בני ברק, רמת גן ותל אביב.

חניון חוף תל ברוך - מונה כ-700 מקומות חנייה. יפעלו בו שני קווי היסעים:
קו תל ברוך 1- אל אזור הבורסה ברמת גן ורחוב יגאל אלון בתל אביב.
קו תל ברוך 2- אל אזור אלנבי, בגין ורוטשילד.

חניון גני התערוכה - (רחוב רוקח 94 תל אביב) מונה אלף מקומות חנייה. יפעלו בו שני קווי היסעים:
גני יהושע 1 – אל רחוב המסגר, אלנבי ושדרות רוטשילד.
גני יהושע 2 - אל מתחם שרונה ועזריאלי.

חניון אצטדיון המושבה בפתח תקווה - מונה אלף מקומות חנייה. ממנו יצא קו היסעים אחד.
מושבה 1 – אל הבורסה ברמת גן וממשיך לבית החולים איכילוב.

מהן שעות הפעילות של החניונים?

משעה 6:00 בבוקר ועד השעה 22:00 בערב.

מהי עלות השימוש בשלושת החניונים?

התשלום בשלושת החניונים הוא 15 שקלים ליום והנסיעה בשאטלים היא ללא עלות.

איך תיראה נסיעה לדוגמה?

מגיעים בכלי רכב פרטי אל חניון "חנה וסע". בכניסה לחניון מקבלים כרטיס חנייה ומחנים את כלי הרכב. לאחר מכן עולים על קו ההיסע ומעבירים את כרטיס החנייה במכשיר התיקוף המיוחד הנמצא בכל מיניבוס של קו ההיסע. בסוף היום חוזרים באותו קו היסע או בדרך אחרת לחניון. ניגשים לאחת ממכונות התשלום על מנת להסדיר את תשלום חניה, 15 שקלים לכלי רכב, ומעבירים את הכרטיס בשער היציאה מהחניון
בחניון "חנה וסע - מצפה מודיעין" מתכונת ההפעלה תהיה שונה – חניה בחינם וקווי שירות סדירים, בתשלום.

חניון מצפה מודיעין - מונה 550 מקומות חנייה והוא מופעל על ידי משרד התחבורה. החנייה בו תהיה חינם והעלות הנסיעה הבין עירונית אל מרכזי הערים תהיה בעלות של מחיר נסיעה בתחבורה ציבורית.

החניון מציע שני קווים אל שני יעדים מרכזיים:
1. קינג ג'ורג' - אלנבי-רוטשילד
2. יגאל אלון - לה גווארדיה

אילו עבודות נוספות צפויות להיערך החודש?

תחנת קרליבך - ממוקמת על ציר דרך בגין-צומת מעריב. אתר העבודה לצורך הקמת התחנה ישתרע לאורך דרך בגין, מצומת רחוב הרכבת בדרום עד צומת רחוב התעשייה בצפון. העבודות על תחנה זו יעשו בתהליך הדרגתי יותר, והן צפויות להתחיל ב-13 באוגוסט, בליל יום חמישי. בתאריך זה תתבצע הכנסת כלים, על מנת להכין את התשתית לביצוע העבודות. ביום ראשון ה-16 לאוגוסט הציבור יקום להסדרי תנועה חדשים. כעשרה ימים לאחר מכן גשר מעריב צפוי להיהרס, עדיין לא ברור באיזה אופן.

הסדרי תנועה: הפניות היחידות שיתאפשרו בצומת הן פנייה ימינה מרחוב יצחק שדה לדרך בגין, ממזרח לצפון, פנייה ימינה מדרך בגין לרחוב קרליבך, ופנייה ימינה מרחוב קרליבך לרחוב לינקולן. עד לסיום פירוק גשר מעריב תותר פניית כלי רכב מבגין צפון ליצחק שדה. לא תתאפשר פנייה מדרך בגין לרחוב המלאכה. רחוב התעשייה יהפוך להיות חד-סטרי ממזרח למערב, תתאפשר כניסה בפנייה שמאלה מרחוב המסגר לרחוב התעשייה באמצעות רמזור חדש. רחוב המלאכה יהיה חד-סטרי ממערב למזרח. תתאפשר יציאה בפנייה שמאלה מרחוב המלאכה לרחוב המסגר באמצעות רמזור חדש. כמו כן, ייסלל רחוב חדש במתחם חסן עראפה מצפון ובמקביל לרחוב דוד חכמי. רחוב זה יהווה חלופה בכיוון ממזרח למערב.

מערכת וואלה!, צילום מסך

תחנת אבא הלל - ממוקמת ברמת גן, על ציר ז'בוטינסקי, בצומת רחוב אבא הלל, והתחנות הסמוכות אליה הן תחנת "ביאליק" ממזרח ותחנת "ארלוזורוב" ממערב. העבודות על תחנה זו צפויות להתחיל בשבוע האחרון של חודש אוגוסט.

הסדרי התנועה: העבודות על תחנת "אבא הלל" ימשכו כשש שנים. לאורך כל שלבי הביצוע, יישארו רחובות ז'בוטינסקי ואבא הלל פתוחים לכלי רכב פרטיים ולתחבורה ציבורית. שינויי התנועה כוללים ביטול פניות שמאלה, צמצום נתיבים ורמזורים חדשים. לא תתאפשר פנייה שמאלה מדרך ז'בוטינסקי לבאים ממערב לרחוב אבא הלל. במקומה, תותר פנייה שמאלה לבאים ממערב מדרך ז'בוטינסקי לרחוב הגלעד ברמזור חדש. כמו כן, יותקן רמזור חדש לתחבורה הציבורית בין צמתי הרחובות הגלעד ומקדונלד. יחולו שינויים בכניסות וביציאות לתחנות הדלק הסמוכות לצומת ז'בוטינסקי – אבא הלל. מעבר בטיחותי להולכי רגל יישמר לאורך כל תקופת ביצוע העבודות. חשוב לציין שהסדרים אלו עוד צפויים להשתנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully