וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוויכוח על הזרמת המים לירדן הגיע לכנסת: "הזדמנות לשיקום האזור"

29.7.2015 / 11:24

ההחלטה להגדיל את כמות המים המועברים לשכנה ממזרח עורר ויכוח בנוגע לדרך ההזרמה: באמצעות צינור או דרך ערוץ הירדן. בדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה אמר נציג החברה להגנת הטבע: "ההזדמנות לשקם חלק מהירדן - בלתי חוזרת"

צילום: אנצ'ו ג'וש, עריכה: גדי וינסטוק

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת ערכה אתמול (שלישי) דיון סביב הוויכוח שנוצר על הדרך שבה יועברו 50 מיליון מטר מעוקב (מלמ"ק) ממי הכינרת לירדן, במסגרת הסכם שנחתם בין ישראל והממלכה ההאשמית בפברואר האחרון. בהסכם התחייבה ישראל להגדיל ב-50 מלמ"ק את כמות המים המועברים מהכינרת לירדן, בתמורה לכמות זהה של מים מותפלים שיספקו הירדנים ליישובי הערבה. בפני מקבלי ההחלטות עומדות שתי אפשרויות: הזרמת המים בצינור, או הובלתו בערוץ נהר הירדן עד לאזור נהריים.

רשות המים, חברת "מקורות" והמשרד לשיתוף פעולה אזורי משוכנעים כי יש לשאוב את המים ממוצא הכינרת ולהעבירם מזרחה באמצעות צינור. עם זאת, תושבי עמק הירדן, הגופים הירוקים ורשות ניקוז כינרת, תומכים במה שמכונה "חלופת הירדן" – החייאת החלק הדרומי של נהר הירדן על ידי הזרמת המים לאורך הערוץ מסכר אלומות דרומה כ-12 קילומטרים, ורק אז לשאוב את המים – דבר שביכולתו לשקם את האזור. שיקום קטע "מורד הירדן" הוא חלק מחזון החברה להגנת הטבע, שיזמה את הדיון בכנסת, ומהותו היא החזרת זרימת מים נקיים לאורך הנחל וחידוש המערכת הטבעית לרווחת הסביבה והאדם.

עוד בוואלה חדשות:
האזרחים בשא-נור מבהירים: לא מתכוונים להתפנות ברצון מהמקום
לילה מתוח בבית אל: שוב עימותים בין המתנחלים לשוטרים
דיווח בארה"ב: הקומיקאי ג'ון סטיוארט שימש יועץ סודי של אובמה

מוצא הירדן ליד הכינרת, בין דגניה ב' ובית זרע. מרץ 2015. חמד אלמקת, מערכת וואלה! NEWS
"הזדמנות שלא תחזור בעתיד". מוצא הירדן לכינרת/מערכת וואלה! NEWS, חמד אלמקת

חבר הכנסת דני עטר (המחנה הציוני), שתומך ב"חלופת הירדן", הגן על התכנית. "יושבים פה אנשי רשות ניקוז כינרת, שמכירים יותר טוב מכולם כל מטר בנהר, כל פיתול, כל אבן וכל טיפת מים. הם אומרים שיש כאן הזדמנות חד פעמית ויוצאת מהכלל להחיות את המקום - מהאזורים היפים ביותר בישראל, שניתן לקחת אותו עשרה צעדים קדימה. אני לא מבין למה זה לא מתקיים ולא מאמצים את התכנית שלהם", אמר בדיון.

לטענת עטר, מדובר בהזדמנות שאסור לפספס. "הזדמנות זו לא תחזור בעתיד", הדגיש. "חלופת הירדן היא האופציה הכי טובה ויש לבחון אותה לעומק". חברת הכנסת עליזה לביא (יש עתיד), גם היא תומכת בחלופת הירדן, הוסיפה כי "יש הזדמנות פז, חד פעמית, לשקם ולתקן את מה שלא עשינו שנים רבות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ניר פפאי, סמנכ"ל שמירת סביבה וטבע בחברה להגנת הטבע, אמר כי על ההחלטה להתקבל בקרוב, שכן מדובר בנקודת זמן קריטית לביצועה. "בימים האלה התכנית מופקדת להתנגדויות הציבור ולכן יש חשיבות רבה לאמירה של הוועדה", אמר פפאי. "מובן מאליו שצריך להעביר מים לירדן, על זה אין בכלל ויכוח. ההזדמנות לשקם חלק מהירדן היא בלתי חוזרת, ולצערנו, עד היום מה שמנע את קידום החלופה הזו, היא שהגורמים ברשות המים לא דנו בה בנפש חפצה, פתוחה, וסירבו לבחון אותה. אם רשות המים לא רוצה לעשות זאת, צוות חיצוני, בלתי תלוי, צריך לעשות זאת".

הזרמת מים לירדן הדרומי. ג'יליס
"חלופת הירדן יוצרת הרבה המאוד בעיות"/ג'יליס

מנגד, עודד פיקסלר, סמנכ"ל רשות המים, אמר כי "לאחר התיאום עם כל הגורמים הרלוונטיים, ובנסיבות הקיימות, חלופת הצינור היא הטובה ביותר מבחינתם". שמעון בן חמו, מנכ"ל מקורות, הוסיף כי "חלופת הירדן יוצרת הרבה מאוד בעיות, והמרכזית מביניהן היא הנושא של שמירה על איכות המים - לא ניתן בחלופה זו לשמור על איכותם. אנחנו, כספק מים, חייבים לשמור על איכות המים שאנחנו מספקים. פוטנציאל זיהום המים לאורך נהר הירדן הוא רב ומורכב מאלמנטים רבים. החלופה הזו לא מציעה פתרונות לשמירה על איכות המים. העלויות שהציגה רשות הניקוז הן לא נכונות, הן גבוהות פי 2.5 ממה שהם כותבים ומוערכות ב-250 מיליון שקל".

יו"ר הוועדה, חבר הכנסת דוד אמסלם (הליכוד), אמר בסיכום הדיון: "אנו מודעים להסכם עם הירדנים ואין כל כוונה לפגוע בו. יש פה הזדמנות פז, יוצאת מהכלל, לשיקום הירדן. אנו פונים לשר האנרגיה לפעול להקמת ועדה בלתי תלויה, שתכלול מומחים מתחומים שונים, שייבחנו לעומק את שתי החלופות. אין לי ספק שהנושא צריך להיבדק באופן יסודי. אני מבקש שתוך 60 יום נקבע דיון נוסף, כדי לראות מה המסקנות של אותה ועדה ולדון בהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully