וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה ידע בדיוק את מי לשלוח לישראל אחרי הסכם הגרעין

21.7.2015 / 1:07

החלטתו של נשיא ארה"ב לשלוח דווקא את שר ההגנה קרטר, שהתקבל בחיבוק חם בארץ, לא הייתה מקרית. האמריקנים מקווים שהגעתו תאיץ את הדיון בישראל על חבילת ה"פיצוי" ותסכל את קרב המאסף של נתניהו בקונגרס

צילום: יותם רונן, עריכה: שניר דבוש

שר ההגנה של ארצות הברית, אשטון קרטר, התקבל אתמול (שני) בחיבוק חם בישראל, עם הגעתו לביקור ראשון של בכיר אמריקני בארץ מאז החתימה על הסכם הגרעין. החיבוק החם היה לא רק מילולי. שר הביטחון, משה יעלון, שרואה בקרטר חבר אישי, חיבק אותו בחום בפתח פגישתם המשותפת בשעות הבוקר. תמונה של החיבוק החם קודמה בהתלהבות ברשתות החברתיות הן על ידי הצד הישראלי והן על ידי הצד האמריקני, כעדות לכך שלמרות המחלוקות והמשברים, היחסים בין המדינות נותרו חזקים.

ההחלטה של ממשל אובמה לשלוח דווקא את השר קרטר לישראל מיד לאחר הסכם הגרעין, אינה מקרית. שתי סיבות עיקריות עומדות מאחורי המהלך. ראשית, קרטר נחשב לדמות אהודה בישראל, לא רק בעיני שר הביטחון יעלון שאתו יש לו יחסים מצוינים, אלא גם בעיני ראש הממשלה בנימין נתניהו. שנית, האמריקנים קיוו כי הגעתו של קרטר לארץ תאיץ את הדיון הפנים-ישראלי על האפשרות לקבל "חבילה ביטחונית" מארה"ב בעקבות ההסכם עם איראן, ולפחות על פי הכותרות אמש, נראה שהמהלך הצליח.

עוד באותו נושא:
קרטר נחת בישראל: "הסכם הגרעין מאפשר לשמור האפשרות הצבאית"
פה אחד: מועצת הביטחון אישרה את הסכם הגרעין עם איראן
קרי על הסכם הגרעין: "עסקה טובה יותר? זו פנטזיה"

שר החוץ משה יעלון ושר ההגנה האמריקני אשטון קרטר, 20 ביולי 2015. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
חיבוק חם. קרטר ויעלון, אתמול/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

במערכת הביטחון יש גורמים בכירים הסבורים שהחלטתו של ראש הממשלה נתניהו לנהל קרב מאסף בקונגרס האמריקני נגד הסכם הגרעין, תעלה לישראל באיכות ה"פיצוי" האמריקני על הסכם הגרעין. הזמן לסגור מול האמריקנים עסקה נדיבה ואיכותית במיוחד הוא עכשיו, אומרים אותם גורמים, כיוון שבעת הנוכחית, לנשיא אובמה יש אינטרס מובהק להוכיח לחברי הקונגרס שישראל לא רק שלא תיפגע מהסכם הגרעין, אלא אף תתחזק בעקבותיו. אם ישראל תחכה עם הדיונים בנושא עד לאחר אישור ההסכם בקונגרס, לממשל האמריקני לא יהיה את אותו אינטרס מובהק להיענות כמעט לכל דרישותיה של מערכת הביטחון הישראלית.

נתניהו לא מקבל את הטיעון הזה, בין השאר משום שבניגוד לרוב העולם, הוא סבור שההסכם עדיין אינו עובדה מוגמרת. למרות שמועצת הביטחון של האו"ם החליטה הערב פה אחד להסיר את הסנקציות מעל איראן, ולמרות שמדינות אירופה כבר מתחרות ביניהן על רווחי המסחר המחודש עם איראן, נתניהו אמר אתמול בישיבת סיעת הליכוד שמבחינתו, כל עוד הקונגרס האמריקני לא אישר את הסרת חלק מהסנקציות האמריקניות, אפשר עדיין לסכל את ההסכם. נתניהו חושש שקבלת חבילה ביטחונית נדיבה מארה"ב לפני ההצבעה, תקל על אובמה לשווק את ההסכם לחברי הקונגרס הדמוקרטים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

יעלון עומד בין ראש הממשלה למערכת הביטחון

הפלונטר הזה יוצר חוסר הסכמה בין ראשי מערכת הביטחון לבין ראש הממשלה, ואילו שר הביטחון יעלון נראה כמי שמנסה לגשר בין העמדות. במסיבת העיתונאים הלבבית ומלאת הפרגון ההדדי שכינס עם קרטר, הוא אמר כי צוותי מקצוע משתי המדינות ייפגשו וידונו בכל הפרטים, אבל נמנע מלציין מתי זה יקרה. קרטר היה יותר נחרץ ממנו, ואמר כי ישראל תקבל את מה שהיא צריכה כדי להגן על עצמה בכוחות עצמה. יעלון הנהן בהסכמה.

הבוקר צפוי קרטר להיפגש עם ראש הממשלה בירושלים, ואם יעבור את הפגישה הזו בשלום, אפשר יהיה להכתיר את ביקורו כהצלחה עבור האמריקנים, שמנסים לשדר מסר ברור לישראל אבל גם למחוקקים בוושינגטון, לפיו הברית הישראלית-אמריקנית איתנה למרות המחלוקות. קרטר ימשיך מירושלים לפגישות עם מנהיגי מדינות המפרץ, שחוששים מהסכם הגרעין לא פחות מנתניהו, אלא שההתנגדות שלהם קולנית ומופגנת פחות, ולכן גורמת לממשל פחות נזק פוליטי בוושינגטון. לא סתם נבחרה ישראל כתחנה הראשונה במסע השכנועים.

שר החוץ משה יעלון ושר ההגנה האמריקני אשטון קרטר, 20 ביולי 2015. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
קרטר ויעלון בסיור בצפון הארץ/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

עוד לפני הפגישה של קרטר עם נתניהו, מי שכבר יכול לסכם בהצלחה את הביקור הוא יעלון, שאחרי כמה תקריות מביכות מאוד מול ממשל אובמה, נראה לפתע כמו המבוגר האחראי בכל הנוגע ליחסי ישראל-ארה"ב. הדבר בא לידי ביטוי לא רק באווירה החיובית הבולטת בינו לבין מקבילו האמריקני, אלא גם באופן הענייני ונטול ההתלהמות שבו הביע את הביקורת של ישראל על ההסכם עם איראן, בניגוד להיסטריה הכללית של רוב חבריו לממשלה בשבוע האחרון.

(עדכון ראשון: 23:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully