וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

47 איש על 4 ספינות: צה"ל ערוך להשתלט על "משט החירות"

גורם ביטחוני אמר כי "כמו בעבר, אם צריך - נעלה לכלי השיט", ורמז להשתלטות שייטת 13 ב-2010 על ה"מאווי מרמרה". בצה"ל מעריכים שגם מצרים לא תאפשר למשט להגיע לרצועה. דיווח לאולפן וואלה!NEWS

עריכה: ניר חן

המשט שיצא מיוון בשבוע שעבר נכנס היום (ראשון) ליום השלישי בדרכו לחופי רצועת עזה. אם לא יהיה שינוי משמעותי במזג האוויר, ההערכות בחיל הים מנבאות כי הוא צפוי לעגון ברצועה כבר מחר. במשט משתתפים 47 בני אדם שנמצאים על ארבע ספינות. המובילה בהן היא ספינת הדיג "מאריאן" שיצאה ראשונה לעבר הרצועה ועליה 18 בני אדם. אל ה"מאריאן" הצטרפו אתמול עוד שלוש ספינות, רייצל שעליה שמונה בני אדם, ויטריו שעליה תשעה בני אדם. וגוליאנו השני שעליה 12 בני אדם. בני אדם נוספים מתכננים להצטרף. כמו כןף צפויה להצטרף ספינה חמישית, אך לפי שעה לא ברור אם אכן תצטרף.

גורם ביטחוני הבהיר אמש בשיחה עם וואלה!NEWS כי צה"ל ערוך לנהוג במשט כפי שנהגו במשטים בעבר – ורמז להשתלטות על המשט לעזה בשנת 2010, שבו לוחמי שייטת 13 השתלטו על ספינת ה"מאווי מרמרה". "אנחנו מבינים שאין בכוונת הפעילים על כלי השיט להגיע למול חופי עזה ולהסתובב, זו פרובוקציה", הבהיר הגורם. "צה"ל ערוך לעצור את כלי השיט, על כל מה שמשתמע מכך. ההתנהלות תהיה באותו מתווה כמו בעבר. אם צריך, תהיה גם עלייה לכלי השיט".

גורמים נוספים בצה"ל מעריכים כי על הסיפון כלי השיט אין פעילים שיתנגדו באלימות, אם אכן יידרשו לוחמי שייטת 13 להשתלט על המשט ולעצור אותו בכוח. "סדר הפעולות יהיה מאוד פשוט", הסביר גורם צבאי. "תהיה פנייה רשמית של צה"ל אל הקפטן שמשיט את כלי השיט, ויובהר לו שקיימת אפשרות לעגון בנמל אשדוד, ושלאחר בידוק ביטחוני הוא יוכל להעביר את הציוד לרצועת עזה. אם יסרב, ייאלץ צה"ל להשתלט על כלי השיט ולעצור את הפעילים".

עוד בנושא:
ישראלית על המשט לעזה: "לא יכולה לשתוק לנוכח הסגר"
המשט לעזה: 4 סירות עיתונאים יצאו מיוון ויחברו ל"מאריאן"
ח"כ גטאס: "לא תהיה שום אלימות כלפי צה"ל במשט"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במערכת הביטחון מעריכים כי אם כלי השיט יעגנו בנמל אל-עריש שבמצרים, לא יאפשר הצבא המצרי לקפטן להפליג לרצועת עזה. "לא ברור איך ינהג הצבא המצרי, אבל אנחנו מניחים שגם הם מבינים שזו פרובוקציה", אמר הגורם.

על סיפון ה"מאריאן" נמצא גם ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת), שהתייחס בטרם עלייתו אליה לתלונה שהוגשה לגביו בוועדת האתיקה של הכנסת. "הוחלט להגיש קובלנה, אבל אני לא חושש", אמר גטאס. "אמשיך לפעול בכנסת ומחוצה לה, ואייצג את ציבור הבוחרים שתמך בי. לא עשיתי שום עבירה, לא אתית ולא אחרת, וגם אם יחליטו להפעיל נגדי סנקציות - אמשיך בפעילות הציבורית שלי. לא אתן לימין הקיצוני להכתיב לי את גבולות הפעילות. חבל שהמחנה הציוני ויש עתיד הלכו בהצבעה אחרי הימין הקיצוני כמו שפנים".

ה"מאריאן" היא ספינת דיג שעזבה את שוודיה בחודש מאי האחרון, ועברה בתחנות רבות ברחבי אירופה ובהן קיימה אירועי הסברה נגד המצור על הרצועה. לדברי המארגנים, מריאן נושאת פנלים סולאריים שיעזרו להקל על הבעיה רצינית של חשמל בעזה, כמו גם ציוד רפואי. המארגנים הסבירו כי שלושה כלי השיט הנוספים – "רחל", "ויטוריו" ו"ג'וליאנו השני" – מלווים את מריאן במשימתה כדי לשבור את המצור על עזה, תוך הזדהות עם -1.8 מיליון הפלסטינים בעזה. המארגנים מוסיפים כי לספינות אסטרטגיות שונות ומסלולים שונים, והצהירו כי ימשיכו להפליג עד שהמצור יוסר והנמל של עזה ייפתח.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"משט לא אלים שנועד לאתגר את המצור"

את הספינות מאיישים פעילי זכויות אדם, עיתונאים, אמנים, ואישים פוליטיים המייצגים 17 מדינות. בין השאר על המשט נוכח נשיא תונוסיה לשעבר מונסף מרזוקי, חברי הפרלמנט מספרד, ירדן, יוון ואלג'יריה וחברי הפרלמנט האירופי. בין כלי התקשורת שעל המשט נמצאים רשת אל-ג'זירה, Euronews, ערוץ "מאורי" שמשדר בניו זילנד, ערוץ "אל-קודס", חדשות 2, ערוץ "רוסיה היום" וגם כמה עיתונאים עצמאיים. עשרה מתוך פעילי זכויות האדם שעל המשט, היו פעילים גם במשטים קודמים לעזה.

מדובר במשט השלישי בקמפיין לשבירת המצור על הרצועה, ולדברי המארגנים, "מדובר במשט חירות לא אלים שנועד לאתגר את המצור הבלתי חוקי". "המשט יפליג כמו תמיד מהמים הבינלאומיים ישירות לתוך המים הפלסטיניים", אמרו.

בתוך כך, יותר מ-100 חברי פרלמנט אירופיים פנו במכתב לשרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, ובו הם מביעים תמיכה במשט וקוראים להפסקת המצור על עזה ולהבעת סולידריות עם הפלסטינים תושבי הרצועה. 

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com
לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.co.il

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully