וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תכריע ביום ראשון: כך יאושר מתווה הגז

26.6.2015 / 14:03

לאחר שישיבת הקבינט בנושא הסתיימה אמש ללא תוצאות - ביום ראשון יצביעו השרים על העברת הסמכות של שר הכלכלה לחתום על "סעיף 52", המאפשר עקיפת התנגדות הממונה על ההגבלים העסקיים, לידיהם

צילום: עומר מאיר, עריכה: מתן חדד

(ראש הממשלה בנימין נתניהו מתייחס לדיון על מתווה לפירוק מונופול הגז)

אחרי הדיון בקבינט, המתווה לפירוק מונופול הגז מגיע לממשלה: ביום ראשון הקרוב יצביעו שרי הממשלה אם לקבל את הצעתו של שר הכלכלה אריה דרעי להעביר את הסמכות לקידום מתווה הגז מהמשרד שהוא עומד בראשו לכלל שרי הממשלה. ההצעה עלתה לדיון בממשלה אחרי שבישיבת הקבינט שהתקיימה אמש (חמישי) הודיע דרעי כי הוא אינו מתכוון לנצל את סמכותו כשר הכלכלה כדי לקדם את מתווה הגז, והוא דורש שהאחריות על ההחלטה בנושא תהיה של כלל הממשלה, ולא שלו באופן אישי.

במרכז הדרישה של דרעי עומדת מחלוקת בנוגע להפעלתו של "סעיף 52" בחוק ההגבלים העסקיים. סעיף זה קובע כי כאשר שר הכלכלה נדרש לקדם החלטה שיש לה משמעות ביטחונית-אסטרטגית למדינת ישראל, הוא יכול לעשות זאת גם בניגוד לעמדתו של הממונה על ההגבלים העסקיים, שתפקידו שמירת התחרות במשק הישראלי. במקרה של מתווה הגז, הודיע הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, כי הוא מתנגד למתווה ורואה בו "הסדר כובל", כלומר יצירת מונופול במשק. בשל הודעתו של גילה, ללא הפעלת "סעיף 52" שתאפשר לעקוף את התנגדותו, לא ניתן לקדם את מתווה הגז.

לקריאה נוספת:
נתניהו על מתווה הגז: "פתרון ריאלי, לא ניכנע לפופוליזם"
שטייניץ: "מתווה הגז הוא כניעה לטייקונים? זה קשקוש"
יחימוביץ': "תשובה ניסה להוריד אותי מהמאבק על הגז"

אריב דרעי מגיע לישיבת סיעת ש"ס , מרץ 2013. יואב דודקביץ'
נימק את החלטתו בכך שמדובר בסוגיה בעלת משמעויות מרחיקות לכת. דרעי/יואב דודקביץ'

בישיבת הקבינט הביעו כל השרים תמיכה עקרונית במתווה הגז, אולם לקראת סוף הישיבה הפתיע השר דרעי את הנוכחים כאשר הודיע שאין בכוונתו לנצל את סמכותו כשר הכלכלה ולהפעיל את "סעיף 52". דרעי נימק את עמדתו בכך שמדובר בסוגיה אסטרטגית בעלת משמעויות כלכליות-חברתיות מרחיקות לכת. חלק משותפיו לדיון בקבינט מתחו ביקורת על התנהלותו בטענה שהיא מונעת משיקולים פוליטיים. לטענתם, דרעי אינו מתנגד לעצם מתווה הגז, אלא פשוט לא מעוניין להיות זה שחותם בפועל על עקיפת ההתנגדות של הדרג המקצועי.

המשך הדיון במתווה תלוי באישור הכנסת

ההצבעה שתתקיים בממשלה ביום ראשון אינה נוגעת לאישור מתווה הגז עצמו, או להפעלת "סעיף "52, אלא אך ורק להעברת הסמכות להפעלת הסעיף מהשר דרעי לכלל מליאת הממשלה. בהצעת ההחלטה שהופצה היום לשרי הממשלה נכתב: "בסיום הדיון בקבינט ביקש שר הכלכלה כי סמכותו לפי 'סעיף 52' לחוק ההגבלים העסקיים בנוגע למתווה המתגבש תועבר לממשלה. בהתאם לזאת, הממשלה מתבקשת להעביר אליה את הסמכות הנתונה לשר הכלכלה בכל האמור למתווה המתגבש מול בעלי זכויות מרכזיים ונוכחיים בשדות הגז הטבעי תמר, לווייתן, כריש ותנין. החלטה זו, אם תתקבל, תובא לאישור הכנסת".

החוק במדינת ישראל קובע כי החלטה מסוג זה, המשנה את סדרי העבודה של הממשלה הקבועים בחוק, חייבת לקבל גם את אישור הכנסת. כתוצאה מכך, הממשלה לא תוכל להצביע על מתווה הגז בשלמותו עד שעצם ההחלטה להעביר את הסמכות על "סעיף 52" מהשר דרעי לכלל שרי הממשלה תאושר במליאת הכנסת. אישור כזה צפוי להתקבל, אולם לא לפני שמפלגות האופוזיציה ייאבקו להפלתה, הן בתוך כותלי הכנסת והן בדעת הקהל.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully