וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסיון אחרון לשלום: האזהרה של צרפת לנתניהו ולאבו מאזן

21.6.2015 / 8:00

שר החוץ הצרפתי מגיע לביקור בזק באזור, שיתמקד בניסיון אחרון בהחלט לחדש את התהליך. לראש הממשלה יאמר: הצג יוזמה, או שאאלץ להגיש לאו"ם הצעה להקמת מדינה פלסטינית. גם אבו מאזן צפוי לקבל איום

שר החוץ של צרפת לורן פביוס בפרלמנט הצרפתי, 28 בנובמבר 2014. רויטרס
"בהיעדר התקדמות מדינית, האזור ישוב לבעור כפי שקרה במבצע 'צוק איתן'". לורן פביוס/רויטרס

שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, יגיע היום (ראשון) לביקור בזק בישראל וברשות הפלסטינית, שיתמקד בניסיון אחרון בהחלט מצד צרפת לשכנע את הצדדים לחדש את התהליך המדיני ביניהם. זאת, על מנת למנוע מצרפת להגיש הצעת החלטה למועצת הביטחון של האו"ם שתקרא להקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967.

פביוס יגיע לירושלים ורמאללה אחרי שאמש נפגש בקהיר עם הנשיא המצרי עבד אל-פתח א-סיסי ודן עמו בין היתר גם בנושא הישראלי-פלסטיני. פביוס אמר בקהיר כי בהיעדר התקדמות מדינית, האזור ישוב לבעור כפי שקרה במבצע "צוק איתן". הוא הוסיף כי במהלך הלילה בכוונתו לשוחח עם כמה משרי החוץ של מדינות ערב, עוד בטרם הגעתו לירושלים, על הצעדים הבאים שצרפת מתכננת מול ישראל והפלסטינים.

עוד בוואלה!NEWS:
"טוב הלב הביא למותך": מאות ליוו למנוחות את ההרוג מפיגוע הירי
ראש מועצת גליל עליון: עלינו להיערך לקליטת דרוזים מסוריה
"מחאת הסרדינים" מתחדשת: בתל אביב ובגבעתיים ישבתו היום

ראש הממשלה בנימין נתניהו, כנס הרצליה, יוני 2015. ראובן קסטרו
שיתוף הפעולה הצרפתי-ערבי בנושא הפלסטיני מדיר שינה מעיניו. נתניהו/ראובן קסטרו

העצירה בקהיר לפני ההגעה לירושלים ורמאללה, כמו גם ההודעה על השיחות עם שרי החוץ הערביים, אינן מקריות. צרפת מהדקת בשנה וחצי האחרונות את שיתוף הפעולה המדיני שלה עם מדינות ערב, בדגש על ערב הסעודית ובנות-בריתה במפרץ. שיתוף הפעולה הזה בא לידי ביטוי בשני תחומים עיקריים: מצד אחד, צרפת היא הנוקשה ביותר כלפי איראן מבין קבוצת שש המעצמות שמנהלות את המשא ומתן מולה, ובכמה הזדמנויות בשנה האחרונה דיפלומטים צרפתים אף הביעו ביקורת על אופן ניהול המשא ומתן מצד ממשל אובמה. מצד שני, צרפת היא הנוקשה ביותר גם כלפי ההתנחלויות בשטחים ומדיניותו של ראש הממשלה נתניהו בנושא הפלסטיני.

בשעה ששיתוף הפעולה הצרפתי-ערבי בנושא האיראני מתקבל בברכה בירושלים (בנובמבר 2013, נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, התקבל על ידי נתניהו בכבוד מלכים בעקבות הקשחת עמדותיו מול האיראנים), הרי ששיתוף הפעולה הצרפתי-ערבי בנושא הפלסטיני מדיר שינה מעיניו של ראש הממשלה. הבעיה המרכזית היא שכעת, כאשר הסכם הגרעין עם איראן נראה כמעט כעובדה מוגמרת, הצרפתים מורידים הילוך בנושא הראשון, ומחממים מנועים דווקא בנושא השני. נתניהו אמנם ינסה למקד את השיחה עם פביוס בגרעין האיראני, אבל מבחינת הצד הצרפתי, הנושא הראשון והחשוב ביותר על סדר היום של הביקור הוא המצב בעזה ובגדה המערבית.

פביוס צפוי להפציר בנתניהו להציג יוזמה מדינית חדשה ואמיצה מצד ישראל, ולומר לו כי אם יימנע מלעשות כך, לצרפת לא תהיה ברירה אלא לפנות למועצת הביטחון של האו"ם בספטמבר הקרוב עם הצעה להקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967. מקורות דיפלומטיים בכירים אמרו לוואלה!NEWS כי המהלך הצרפתי בעניין הזה מתואם באופן הדוק עם מדינות ערב המתונות, אותן מדינות שנתניהו מעוניין מאוד בשיפור היחסים איתן על רקע התנגדותן לתוקפנות של איראן באזור. אחת האפשרויות שפביוס יציג לנתניהו בפגישתם תהיה לאמץ את יוזמת השלום הערבית, מיוזמתה של ערב הסעודית, שבמסגרתה מציעות כל מדינות ערב להכיר בישראל אם תקום מדינה פלסטינית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בבלגרד, סרביה, 10 ביוני 2015. AP
פביוס יציע לו להפגין גמישות מול ישראל כדי לא למצוא עצמו מבודד. אבו מאזן/AP

לא רק נתניהו צפוי להרגיש לחץ מכיוונו של פביוס. גם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ישמע מהשר הצרפתי שאלמלא יפגין גמישות מסוימת, הוא עשוי לאבד שליטה על תוכן ההצעה הצרפתית. אבו מאזן מודאג מכך שהצרפתים ינסו להשיג את תמיכת ארצות הברית בהצעה, על ידי ריכוך השפה הכלולה בה לטובת ישראל. אם למשל ההצעה הצרפתית לא תכלול התייחסות לישראל כמדינה יהודית, ארצות הברית תתקשה מאוד לתמוך בה. אם לעומת זאת, המילים "מדינת הלאום של העם היהודי" ייכללו בטקסט הצרפתי, יש סיכוי טוב שאובמה יחליט לא להטיל וטו. את אבו מאזן, שמסרב בעקביות לכל הכרה בזהותה היהודית של ישראל, האפשרות הזו מטרידה מאוד. פביוס יציע לו להפגין גמישות ויצירתיות מול ישראל בזמן שנותר עד ספטמבר, כדי לא למצוא את עצמו מבודד, יחד עם נתניהו, מול כל שאר העולם.

במקביל לדיון על התהליך המדיני בין ירושלים לרמאללה, פביוס ישוחח עם שני הצדדים גם על המצב בעזה. בניגוד לעמיתיו מגרמניה וצ'כיה, שביקרו ברצועת עזה, לפביוס לא מתוכננת כרגע נסיעה לשם, אם כי ייתכן שכמו שר החוץ הגרמני פרנק-ולטר שטיינמאייר, הוא יחליט להגיע לעזה ללא הודעה מוקדמת. בנושא שיקום הרצועה, צרפת תציג לשני הצדדים בעיקר את מה שמדינות ערב היו רוצות לראות: יותר שיתוף פעולה פנים-פלסטיני, יותר מעורבות של הרשות הפלסטינית בתהליך השיקום, והמשך הגמישות היחסית של ישראל כלפי עזה בתחום הכלכלי, אולי לקראת הסכם גדול על הפסקת אש לטווח של חמש שנים.

בניגוד לאורחים אחרים שהגיעו לאחרונה לאזור ודיברו על חידוש המשא ומתן הישראלי-פלסטיני באופן שעורר גיחוך - בראשם שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני - פביוס מגיע לירושלים ורמאללה עם איום קונקרטי שמטריד את שני המנהיגים. נתניהו היה רוצה לא לראות כלל את ההצעה הצרפתית עולה באו"ם, ואבו מאזן היה רוצה לראות אותה עולה בשפה נחרצת וחד-צדדית, שאין סיכוי שתהיה מקובלת על ארצות הברית. אלא אם הם ישמעו לעצתו של פביוס וימצאו דרך לרבע את המעגל, שניהם צפויים למצוא את עצמם הערב מודאגים עוד יותר מכפי שהיו לפני הביקור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully