וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאעש לא ממהר להתנפל על הר הדרוזים, לעת עתה לפחות

16.6.2015 / 11:19

הר הדרוזים לא נמצא בסכנה מידית מצד דאעש, אך לדרוזים יש סיבות רבות לדאגה. החשש העיקרי הוא שארגון ג'בהת א-נוסרה ירצה לנקום בהם על תמיכתם באסד, שעלול לנטוש אותם, ואף גורם לא ייחלץ לעזרתם

צילום: מאיר וקנין , עריכה: שניר דבוש

(הפגנה למען הדרוזים בירכא, ראשון)

אחד העקרונות החשובים בדת הדרוזית הסודית הוא "חאפז אל-אחוואן" - שמור על האחים. בכל מקום ובכל זמן. עיקרון זה יכול להסביר את ההתגייסות המסיבית של הדרוזים בישראל ובכלל זה ברמת הגולן, בניסיון להעלות את המודעות - בישראל ובעולם - לגורלם של אחיהם בסוריה. ואולם, על אף שלל הכותרות שפורסמו בסוף השבוע בתקשורת הישראלית והמערבית, מעקב מדוקדק אחר ההתפתחויות בסוריה מוביל למסקנה ש-450 אלף הדרוזים המתגוררים בהר הדרוזים אינם נמצאים בסכנה מידית של פגיעה מארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש).

אין משמעות הדבר שלתושבי האזור הזה אין סיבות לדאגה. כאלה יש ובשפע, אולם לא בהכרח מצדו של ארגון זה. בשלב זה אנשי דאעש מרוחקים כ-200-150 קילומטרים מהאזור. החשש המרכזי של הדרוזים הוא דווקא מארגון ג'בהת א-נוסרה, המזוהה עם אל-קאעדה, אך נחשב ל"ידידותי" יותר כלפי האוכלוסייה המקומית בסוריה, ובכלל זה כלפי מיעוטים.

לקריאה נוספת:
החשש לטבח: ישראל יוזמת הקמת אזור בסוריה לסיוע לפליטים דרוזים
מאות דרוזים הפגינו: "אחינו בסכנת חיים, ישראל צריכה להתערב"
עיתונאי ישראלי מזהיר: "הדרוזים בסוריה בסכנת שואה"

לוחמי ג'בהת א-נוסרה בעיר אריחא, צפון סוריה, 29 במאי 2015. רויטרס
כוחות ג'בהת א-נוסרה בעיר אריחא, שבמחוז אידליב/רויטרס

התקרית שהביאה לתגובות הדרמטיות בקרב הדרוזים בישראל התרחשה ביום רביעי שעבר בכפר קטן בשם קלב לוזה שבמחוז אידליב שבצפון מערב סוריה, הרחק מהר הדרוזים. המושל המקומי מטעם ארגון ג'בהת א-נוסרה, שאינו סורי במוצאו אלא תוניסאי, השתלט על בית השייך למשפחה דרוזית. הוויכוח בין בני המשפחה לאנשיו של "המושל", אבו מוחמד אל-תוניסי, הוביל לעימות אלים ובסופו ירו נאמני המושל למוות ב-25 דרוזים. הדיווחים על האירוע שהתרחש במקום צברו תאוצה ובמהירות והגיעו לידי ביטוי גם במחאת הדרוזים בישראל, שדורשים כעת להתערב על מנת למנוע מעשי טבח בבני עדתם.

מנהיג הדרוזים בלבנון ווליד ג'ונבלאט תיאר את האירוע בקלב לוזה כ"תקרית מקומית" ולא נראה שמעשי האיבה של ג'בהת א-נוסרה כלפי הדרוזים נמשכים. הארגון אף פרסם הודעת התנצלות יוצאת דופן שהבהירה שהמעשה אינו מקובל עליו. עם זאת, מעבר לאותו אירוע, האיום המשמעותי יותר כלפי בני העדה הוא פוטנציאלי יותר ונובע בעיקר מההתפתחויות בדרום המדינה, הרחק ממחוז אידליב. באזור מחוז דרעא רשם צבאו של בשאר אסד מפלה צבאית משמעותית כשאיבד לפני כעשרה ימים את אחד מבסיסי הצבא הגדולים ביותר שלו בדרום סוריה, השייך לחטיבה 52.

הנשיא הסורי, שהבין שכוחותיו עומדים בפני תבוסה, הורה לפנות את הבסיס וכינס מחדש את כוחות חטיבה 52 באזור דמשק. זאת גם במסגרת ניסיונו להדק את האחיזה בבירה. ואולם, הפינוי של הבסיס הענק ושל חיילי החטיבה הותירו את אזור דראע בשליטת אנשי "החזית הדרומית" - אגד של ארגוני אופוזיציה שפועל לא פעם יחד עם אנשי ג'בהת א-נוסרה. לא מעט שלל נפל בידי הארגונים הללו, ובכלל זה ציוד כבד כמו תותחי נ"מ רוסיים.

מאות דרוזים מפגינים למען בני משפחותיהם בסוריה, עוספיה, 15 ביוני 2015. פורטל הכרמל, מערכת וואלה! NEWS
מאות דרוזים מפגינים בעוספיה למען בני משפחותיהם שבסוריה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, פורטל הכרמל

"בירת" הר הדרוזים היא א-סווידה, שסמוכה למחוז דרעא, והלחץ הגדול שנוצר בקרב יושבי האזור נובע בין היתר מפני האפשרות שאסד החליט לנטוש את הדרוזים ולהפקירם לידי הסונים הקיצונים כדי לשרוד בשלטון. אם אכן ינטוש אסד את האזור, משמעות הדבר היא שאנשי ג'בהת א-נוסרה, במקרה של השתלטות על המחוז כולו, עלולים לנסות לנקום בדרוזים בשל תמיכתם בנשיא בשנות מלחמת האזרחים. מובלעת נוספת של הדרוזים היא הכפר אל-חאדר ברמת הגולן הסורית, שנחשב למעוז תמיכה של הנשיא. הדרוזים חוששים שאם ינסו לוחמי ג'בהת א-נוסרה לנקום בהם - אף גורם לא ייחלץ לעזרתם.

המתיחות בין הדרוזים לבין אנשי האופוזיציה בדרום, בצפון וברמת הגולן אינה קשורה בדאעש. הארגון, שמהווה סכנה מוחשית יותר לכל מיעוט דתי שאינו סוני, עדיין רחוק משלושת האזורים הללו. דאעש מנסה כעת לעצור את ההתקדמות הכורדית באזור הצפון-מזרחי של סוריה, סביב עיירת הגבול תל אל-אבייד. הכורדים הצליחו להשתלט על העיירה שחולשת על הדרך מהגבול עם טורקיה לבירת "דאעשסטן" בא-רקה. החדשות הללו מעודדות כמובן את אויבי דאעש, אך ספק אם יש בהן כדי להרגיע את הדרוזים שחוששים מנקמה קרובה של ארגונים אחרים או מתרחיש עתידי של התפשטות דאעש מערבה, לאזורים שאותם פינה הצבא הסורי לא מכבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully