וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל כץ מסתכל לאחור ולא מבין מה ארדן רוצה ממנו

29.5.2015 / 11:52

שר התחבורה דוחה את הטענות שלפיהן ניסה למנוע את מינויו של יריבו הפוליטי לשר, נתניהו טרם פתר את בעיית עודף השרים מהליכוד, וגם: הזיכרון הקצר של ליברמן עם כניסתו לאופוזיציה

גלעד ארדן בהשבעת הממשלה ה-34, מאי 2015. נועם מושקוביץ
מינויו פתח מחדש משחק כיסאות מוזיקליים מרובה משתתפים. ארדן/נועם מושקוביץ

מי שחשב שסאגת הרכבת הממשלה הגיעה לסיומה בתום פרק הזמן החוקי, אחרי 42 ימי משא ומתן קואליציוני מפרכים ועוד שבוע של חלוקת תפקידים לשרי הליכוד, התבדה. ביום שני, בשעת לילה מאוחרת, הושבע גלעד ארדן כשר אחרי כהונה קצרצרה של 11 ימים כחבר כנסת. המינוי הזה, שכלל בנוסף למשרד לביטחון הפנים גם את משרד האסטרטגיה, שבו החזיק זאב אלקין, פתח מחדש משחק כיסאות מוזיקליים מרובה משתתפים בניסיון לשבץ 13 מחברי סיעת הליכוד ב-12 תפקידי שר שקיבלה המפלגה בהסכמים הקואליציוניים.

אלקין, שלא אהב את הצעד בלשון המעטה, איים להצביע "כמו שמתנהג שר שפוטר מתפקידו", ונתניהו נאלץ לסגור את הסיפור הזה עוד באותו הלילה, שבו הייתה צריכה קואליציית ה-61 לצלוח הצבעה נוספת הקשורה בתקציב המדינה. ראש הממשלה זימן אליו את השר הפגוע, שחשק בתיק לענייני ירושלים, ואת ראש העירייה ניר ברקת, שנעמד על שתי רגליים אחוריות ולא הסכים שאדם אחר מלבד נתניהו ימלא את התפקיד.

עוד על ממשלת נתניהו הרביעית:
"ממשלה צרה גם העבירה את אוסלו": השרים הצטלמו בבית הנשיא
הרצוג תקף את התנהלות נתניהו: "פוגע בתקשורת כמו ארדואן"
הממשלה ה-34 יוצאת לדרך: "חייבים להשאיר את המחלוקות בחוץ"

זאב אלקין יוצא מפגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו 26 מאי 2015. עמרי נחמיאס, מערכת וואלה!
אלקין ביציאתו מפגישה עם נתניהו לאחר שנלקח ממנו תיק האסטרטגיה/מערכת וואלה!, עמרי נחמיאס

הפגישה, כך מספרים אנשים שעודכנו בפרטיה, לא הייתה מלבבת. היא נמשכה עד לשעה 2:15 בלילה, בעת שכל חברי הכנסת מהקואליציה המתינו באולם לאלקין ולנתניהו שיצטרפו כדי להצביע על הסעיף שנותר על סדר היום, ויוכלו ללכת לישון. אלקין, מצדו, היה נחוש בדעתו לקבל את התפקיד. הוא קיבל הבטחה מפורשת מראש הממשלה כי יחזיק בתפקיד נוסף מלבד משרד הקליטה, מחשש שזה יתייג אותו כדמות מגזרית. "תיק הקליטה הוא לא תיק חזק בשטח הליכודי. לא ככה מתחברים לשטח. לזאב היה חשוב למלא תפקיד בעל היבט מדיני וכלל ישראלי", הסביר גורם בליכוד המעורה בפרטים.

הפור נפל, ואלקין קיבל את התפקיד. אלא שבכך לא הסתיימו תלאות נתניהו. שאלה שעדיין נותרה פתוחה נוגעת למעמדו של בני בגין, שמונה לשר בלי תיק. בנט, דרעי וכחלון הבהירו במשותף לנתניהו כי לא יסכימו לקבל מצב שבו הליכוד מחזיק ביותר מ-12 שרים. מינויו של ארדן באותו לילה העמיד את מכסת השרים של הליכוד על 13. נתניהו ביקש כמה ימים "להסדיר את הסוגיה", אבל בינתיים חלפו ארבעה ימים – ופתרון אין. בכיר בליכוד העריך אמש כי ייתכן שלא יהיה מנוס מלבקש מבגין לפנות את מקומו.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
יאיר לפיד וישראל כץ, שר התחבורה, במעמד חתימה על הסכמי הנמלים החדשים בקרלטון תל אביב. מאי 2015. יותם רונן
"מילאתי תפקידים בכירים מארדן בממשלות הקודמות". כץ/יותם רונן

מי שהמתין בסבלנות במשך כל תקופת המשא ומתן בין נתניהו לארדן הוא שר התחבורה והמודיעין, ויריבו הפוליטי של האחרון, ישראל כץ. היה מי שהאשים את כץ כי הוא זה שהפעיל לחצים על נתניהו שלא לתת ליריבו שדרוג לתיק בכיר יותר, כמו החוץ למשל. השבוע, עם מינויו של ארדן לשר, נשמע כץ אומר לאנשיו: "אני לא מבין מה הוא (ארדן – ע"נ) רוצה ממני. הוא ממש פיתח אובססיה כלפיי. מעולם לא ביקשתי למנוע את מינויו לשר, להיפך. חשבתי שהוא צריך להיות חלק מהממשלה, וכל התדרוכים שלפיהם אני זה שמנע ממנו תפקיד כזה או אחר הם משוללי כל יסוד ולא קשורים למציאות. אני עוסק בעשייה, לא בו ולא באף אחד אחר".

כץ מרגיש שלכל תפקיד שהיה מועמד אליו גם ארדן הפך את עצמו למועמד. "מילאתי תפקידים בכירים ממנו בממשלות הקודמות", אמר למקורביו. "הוא עמד עד היום בראש שני משרדים קטנים, ואני הקמתי תשתיות בכל המדינה וביצעתי רפורמות ענק בנמלים ובתעופה". גורם בסביבתו אמר עוד שהטעות של ארדן היא שהוא לא הבין שהמקום הראשון בפריימריז לא הופך אותו לדמות הבכירה והמשפיעה בליכוד ובממשלה לעומת שרים כיעלון וכץ ואפילו סילבן שלום. "נתניהו פשוט לא ספר אותו ולא ראה בו גורם שיש להתחשב בו", אמר.

האופוזיציונר הכי חריף במשכן

מאז החליט שלא להצטרף לקואליציה, הפך ליברמן לאופוזיציונר הכי חריף במשכן. בכל יום שני הכתבים מוזמנים לפתח ישיבת הסיעה של המפלגה, שבה מנפק שר החוץ לשעבר שלל כותרות נוקבות, רובן ככולן מתמקדות ישירות בנתניהו ובמה שליברמן מגדיר "כישלון מחפיר" של הממשלה שנוסדה רק לפני שבועיים. הבעיה היא שלא תמיד המתקפות האלה מסונכרנות עם המציאות.

ביום שני האחרון, למשל, מתח ליברמן ביקורת על כך שוועדת החוץ של הכנסת לא מתפקדת זה שבועיים, אז מונה היו"ר הקודם, יריב לוין, לשר. "מה שיותר חמור זה שבפעם הראשונה למיטב זכרוני, ועדת החוץ והביטחון אינה מתפקדת. מאז 1948 התקדים היה ששתי ועדות, ועדת הכספים וועדת החוץ והביטחון, מתפקדות בלי קשר לשאלה אם יש קואליציה או יש אופוזיציה", אמר ליברמן. "מאז שיריב לוין מונה לשר אי אפשר לכנס את הוועדה הזו, ודווקא בתקופה הכי קשה. זה עוד אחד מהסימנים של חוסר התפקוד של הקואליציה הנוכחית. פשוט כישלון מחפיר של הממשלה ושל הקואליציה".

אלא שבמציאות, מה לעשות, התמונה מעט שונה, ואינה מחמיאה במיוחד לליברמן. בנובמבר 2013 זוכה יו"ר ישראל ביתנו במשפט שהתנהל נגדו בפרשת השגריר בן אריה, ושמנע ממנו להתמנות לשר חוץ. ליברמן עזב את תפקיד יו"ר ועדת החוץ והביטחון שבו החזיק בעצמו, ובגלל ריבים בקואליציה לא מונה לו מחליף במשך חצי שנה תמימה. ככל הזכור, כאשר הוועדה החשובה בכנסת שותקה לתקופה ארוכה פי עשרה מהתקופה שבה היא לא פועלת כעת, שר החוץ לא כינה את המצב כישלון מחפיר של הממשלה ושל הקואליציה.

לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully