וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיכוניסטית מוחה: למה רק לבנים מותר ללבוש מכנסיים קצרים?

נטשה פודוליאק, תלמידת י"א מכפר סבא, פרסמה פוסט זועם בפייסבוק, שזכה למאות תגובות, משום שלדבריה קוד הלבוש בבית הספר מפלה. "לבנים מותר להגיע עם מכנסיים קצרים, אבל לנו הבנות - שאלוהים יסלח על חשיפת העור?"

נטשה פודוליאק, תלמידת כיתה י"א בבית ספר תיכון בכפר סבא, מוחה נגד קוד הלבוש הנהוג בבית ספרה. פייסבוק, צילום מסך
נטשה פודוליאק עם המכנסונים/צילום מסך, פייסבוק

נטשה פודוליאק, תלמידת כיתה י"א בבית ספר תיכון בכפר סבא, פתחה במחאה בפייסבוק נגד קוד הלבוש הנהוג בבית ספרה, ואשר מפלה לטענתה בין בנים לבנות. בפוסט שפרסמה אתמול (שני), ואשר זכה למאות תגובות, היא קובלת על כך על שלתלמידות נאסר להגיע ללימודים לבושות במכנסונים קצרים, וזאת בניגוד לאישור הניתן לתלמידים הבנים.

"כדאי להתחיל בהתנצלות", פתחה את הפוסט. "אני מצטערת, בית ספר, שאני לא מכבדת אותך. אני מצטערת, בנים, שבגללי דעתכם מוסחת. אני מצטערת, חוקים, שאני לא רוצה ללכת אחריכם. אני מצטערת, פטריארכיה, שאני לא רוצה להיות חלק מהמערכת שאת כופה עליי".

פודוליאק, שפרסמה לצד הפוסט תמונה שלה במכנסונים, מעידה על עצמה כי היא תלמידה טובה המשקיעה שעות רבות בלימודים כתלמידת ארבע יחידות במתמטיקה וחמש יחידות באנגלית ושואפת לתפקיד צבאי משמעותי. "אבל", כתבה, "יש חוק אחד שמאוד לא מובן לי - חל איסור מוחלט לבנות להגיע עם מכנס מעל גובה הברך. הסיבות: זה לא מכבד את המקום וזה מפריע למהלך התפקוד הלימודי. אז סליחה, שוב, שאני לא מקבלת את הסיבות האלה".

עוד ידיעות בנושא חינוך:
לא רק בישראל: כיצד מתייחסים לבחינות הבגרות בעולם?
החמ"ל המאולתר והתלמידים שהרגו זמן: מבצע בגרות - תיעוד מבפנים
משרד החינוך מתקפל: במקום להסתגר בכיתה - תלמידים יפקידו ניידים

תלמידה מכפר סבא פתחה במחאה בפייסבוק נגד קוד הלבוש בבית ספרה. פייסבוק, צילום מסך
חלק מהפוסט שפרסמה נטשה/צילום מסך, פייסבוק

לטענתה, "בית ספר הוא מקום שצריך להגן על תלמידיו ולתת מרחב אישי לכל אחד ואחד מהם. מקום שבו אנחנו יכולים לדעת שהחינוך שאנו מקבלים יכין אותנו למציאות. אני מאוד מכבדת את המוסד החינוכי שאני נמצאת בו, אבל לא את החוק הזה. בתור נערה בת 17 אני אמורה להיות אחראית למעשים שלי ולהחליט מה טוב ומה לא טוב, כי אם לא - לא אהיה מוכנה לחיים אזרחיים עצמאיים לגמרי. אם המכנסיים הקצרים שלי, שחושפים את הרגליים שלי (דבר שיש לרוב האנשים) לא מכבדים את המקום הזה, אז ברור שמשהו פה לא הגיוני".

"אלו הן רגליים", הוסיפה, "עם נעליים וגרביים, ממש כמו אצל הבנים. אבל איך זה ייתכן שמותר לבנים להגיע עם מכנסיים קצרים, אבל לנו הבנות - שאלוהים יסלח על חשיפת עור? אני מבטיחה לכם, שגם אם נגיע במכנסיים קצרים נמשיך ללמוד ולכבד את המקום. להפך, אולי סוף סוף נתרכז בלימודים ולא בחום המזעזע".

"לגבי ההפרעה למהלך התפקוד הלימודי", ציינה, "אני מתנצלת מעומק הלב, בנים, מורים ואחרים שאתם לא מסוגלים להתרכז כשאתם רואים קצת רגליים. ברור לי שלא כולם כאלה, אבל תחשבו רגע איך בית הספר מציג אתכם? מי הם אלה שברגע שהם רואים 'טרף' ישר תוקפים? אתם לא חיות. אני לא מאמינה שאתם חיות. אני גם לא מאמינה שאתם לא מסוגלים להתרכז כשאתם רואים משהו שיש לכם – רגליים".

לדבריה, "זה יהיה נאיבי מצידי לחשוב שכל העולם הוא ככה, אני יודעת שהוא לא, אבל מישהו מאוד חכם אמר פעם שלכוון אקדח לכל אחד מאנשי העולם זה לא נקרא שלום וביטחון, זה נקרא פחד. אז נחזור לסליחות: אני מצטערת, שאני לא רוצה לחשוב שאתם חיות. אני מצטערת שאני מרגישה נוח יותר במכנס קצר. אני גם מאוד מצטערת שהנהלת בית הספר לא מבינה את זה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

מחאה אחת מיני רבות

הפוסט הופץ בין מאות גולשים וזכו למאות שיתופים ולתגובות רבות. מצד אחד, רבים צידדו בה והסכימו עם המסר שביקשה להעביר. "כל הכבוד נטשה", "מלכה", "אין עלייך" ו"קלעת בול" היו רק חלק מהתגובות שזכתה להם. מצד שני, היו כאלו שלא הסכימו עמה. אחד הגולשים כתב לה: "נראה לי דקדקנות מיותרת ולא נכונה. יש דברים הרבה יותר לא הוגנים לשני המינים במערכת החינוך מאשר הכמה ס"מ שירשו לך ללבוש או לא." גולש אחר כתב: " לשני המינים אסור כאלו מכנסיים פשוט בנים לא לובשים לרוב כזאת גזרה, לשני המינים אסור גופייה, לשני המינים אסורים כפכפים".

קוד לבוש בבתי ספר נקבע על ידי מנהלי בתי הספר בתקנון ואמור להיות מוסכם על מועצת התלמידים ועל ועד ההורים. חוזר מנכ"ל משרד החינוך בנושא קובע כי התקנון יכלול שני תחומים: התנהלות בחיי שגרה ותגובות לאירועי אלימות. עם זאת, מדיניות משרד החינוך מעניקה למנהלי בתי הספר סמכות מלאה לקבוע את קוד הלבוש, תוך כדי יישום עקרונות בסיסיים של כיסוי איברים מוצנעים. נוסף על כך, הממונה על השוויון בין המינים במשרד החינוך, אושרה לרר, קבעה כי יש לדרוש קוד לבוש זהה בין המינים ולא לקיים הפרדה בין בנים ובנות. בפועל, הדבר אינו מתקיים בכלל בתי הספר.

המחאה של נטשה היא אחת מיני רבות. רק לפני כחודשיים קבוצת תלמידי תיכון "בגין" בראש העין יצאה במחאה מתוקשרת נגד הנהלת בית הספר, אשר התירה לתלמידים להגיע במכנסיים קצרים או עם קרע בג'ינס ולתלמידות לא. התלמידים פתחו קבוצת פייסבוק שנקראת "מלמדים את בית הספר 'בגין' שיעור בשוויון" וקראו לכלל התלמידים להתנגד. התלמידים חתמו על עצומה לשינוי קוד הלבוש, נפגשו עם הנהלת בית הספר, אך טרם בוצעו שינויים בנושא.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully