וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל הביקורת לאחר "צוק איתן": צה"ל יחליף נגמ"שים מיושנים

19.5.2015 / 8:30

הדגם M-113, שהגיע לצה"ל בראשית שנות ה-70, יוחלף בהדרגה בכלי רכב ממוגן במשקל של עד 12 טון. בשלב זה התקבלו הצעות מ-12 ספקים, שנבחנות על ידי גורמים מקצועיים בצבא. "נשקול לממן זאת מכספי סיוע אמריקני"

מערכת וואלה

(גילויים בתחקיר על הקרב בשג'אעיה, בחודש שעבר)

אחד מסמלי מבצע "צוק איתן" היה נגמ"ש M-113 המיושן של צה"ל, שנורה ונפגע בפאתי שכונת שג'אעיה על ידי טיל נ"ט של חמאס. כתוצאה מכך נהרגו שבעה לוחמי חטיבת גולני, ובהם סמל-ראשון אורון שאול, שהוגדר חלל צה"ל שמקום קבורתו לא נודע. בעקבות התקרית נמתחה ביקורת בצה"ל ומחוצה לו על השימוש בנגמ"ש הישן באזור לחימה מורכב הכולל איומי טילי נ"ט. עתה, בהתאם להחלטתו של הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט, החל לצה"ל להחליף בהדרגה את הדגם המיושן.

לאחר התקרית בשג'אעיה, הדפו בצה"ל את הביקורת וטענו כי במציאות התקציבית הנוכחית קיים מספר מוגבל של נגמ"שים מתקדמים מסוג "נמר", ולכן גם במערכות הבאות ייעשה צה"ל שימוש בנגמ"שים מיושנים. אחרי סבב הלחימה בקיץ האחרון התנהל דיון בין צה"ל לשר הביטחון, משה יעלון, כחלק מתהליך הפקת לקחים. יעלון החליט על הקמת שלוש אוגדות קלות על בסיס נגמ"שים במשקל של עד 12 טון, במסגרת המוכנות של צה"ל למתארי לחימה שונים. "ברובד הראשון של התמרון יהיו נגמ"שי הנמר וטנקי המרכבה, וברובד הנוסף יהיו כלים קרביים ממוגנים מסוג אחר, קלים יותר למשימות שונות", הסביר גורם צבאי נוסף.

נגמ"שים של צה"ל בגבול רצועת עזה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. AP
נגמ"שים של צה"ל ברצועת עזה במהלך מבצע "צוק איתן"/AP

בהתאם להחלטת יעלון והדעה הרווחת בצמרת צה"ל, הורה איזנקוט עם כניסתו לתפקיד לתכנן תכנית רב-שנתית, "גדעון" שמה, ולכלול בה את הקמת האוגדות הקלות על בסיס כלי רכב קרביים ממוגנים, שיחליפו בהדרגה את מערך נגמ"ש ה-M-113. בעקבות זאת, הוחלט לבחון את הרכש של כלי רכב ממוגן במשקל של עד 12 טון. מנהל הרכש של משרד הביטחון פנה לפני כמה חודשים לתעשיות ביטחוניות בארץ ובחו"ל בבקשה לקבלת מידע לפיתוח וייצור של הרכב המדובר.

גורם מזרוע היבשה הסביר את החלטה ואמר כי התהליך נמצא בתהליך מתקדם. "יש כוונה לרכוש כלי רכב שיעניק מיגון נגד טילי נ"ט וירי ארטילרי. לא ברור אם יהיה זה נגמ"ש על זחל או גלגלים, אך התקבלו הצעות מעניינות. אנחנו בשלב מתקדם של בחינת ההצעות, כולל הצעות מתעשיות אמריקניות, ולכן נשקל לממן זאת מכספי סיוע אמריקני", אמר.

לקריאה נוספת:
מיוחד: פרטים מיומן המבצעים מאסון הנגמ"ש בשג'אעיה נחשפים
בתחבולה תעשה לך מלחמה. או שלא

נגמ"ש "נמר" של צה"ל. דובר צה"ל
"ברובד הראשון של התמרון יהיו נגמ"שי הנמר וטנקי המרכבה". נגמ"ש "נמר"/דובר צה"ל

בשלב זה התקבלו הצעות מ-12 ספקים. ההצעות הללו נבחנו עלי ידי גורמים מקצועיים בצה"ל, אך טרם התקבלה סופית בנושא בחירת הכלי והיקף תקציב הפרויקט.

הנגמ"ש האמריקני הגיע לידי צה"ל בראשית שנות ה-70 ובהדרגה הפך לנגמ"ש העיקרי בפעילות הצבא. לאחר בחינות טכניות של הנגמ"ש הוחלט לבצע בו שיפורי מיגון. עם זאת, בעשור האחרון התגברו האיומים על כלי הרכב השונים של צה"ל, התגברו בו התקלות המכניות והנגמ"ש הפך לפגיע יותר.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully