וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא שמגיע בלואו-קוסט כבש גם את גרמניה

16.5.2015 / 0:40

על אף שלא הצליח להפיג את החשש המקומי מהממשלה החדשה, או להשפיע בסוגיה האיראנית, הנשיא ראובן ריבלין שבה בקסמו ובצניעותו גם את הברלינאים. "זאת הסיבה שנתניהו עשה לו סבוטאז'?"

עריכה: שניר דבוש

לא לזה ייחל נשיא המדינה ראובן ריבלין שחזר שלשום (חמישי) מהביקור הממלכתי בגרמניה ישר לקלחת הפוליטית ולברדק בהשבעת הממשלה ה-34. אחרי ארבעה ימים של אירוח מלכותי לפי הפרוטוקול הגרמני, הבלגן והתככים בישראל קיבלו ממד יותר מטריד. "בישראל מבזבזים כל כך הרבה אנרגיה ולא מתקדמים לשום מקום, לעומת זאת בגרמניה דואגים קודם כל לקדם תהליכים. איך אפשר לחזור כך נלהב להשבעה", אמר גורם שהתלווה אל הנשיא.

ריבלין יצא בתחילת השבוע בראש משלחת מכובדת לביקור בגרמניה לציון 50 שנים ליחסים עם ישראל. במסע הזה הוצגה תמצית ה"ריבליניות" – הלכה למעשה. שלא כמו אחרים, הנשיא עלה על מטוס חברת הלואו-קוסט של אל על UP. לא במחלקה ראשונה, וללא מיטה מותקנת במידות אישיות. כך, פשוט, לצד שאר 150 הנוסעים, שהתלהבו מהמעמד הבלתי-שגרתי ומהקרבה לנשיא. ההתרגשות הייתה ניכרת וחלקם הגיעו ללחוץ לו את היד, וגם להצטלם.

הנשיא ראובן ריבלין בטיסת לואו-קוסט של חברת UP בדרך לביקור בגרמניה. דנה ירקצי, צילום מסך
ריבלין במטוס חברת UP/צילום מסך, דנה ירקצי

"ראית כזה דבר פעם? נשיא המדינה שטס בטיסה אזרחית יחד עם כל אזרחי ישראל בטיסת לואו קוסט", תהתה בקול, ובנימה של סיפוק, אחת מחברות הצוות של ריבלין. "זאת הייתה אחת הטיסות שהיו פנויות באותו זמן, ולריבלין לא ממש איכפת אם זה לואו קוסט או לא. הוא לא בן אדם כזה שהנראות חשובה לו", הסביר תומר רייכמן, חבר בצוות הנשיא.

עוד על ביקור ריבלין בגרמניה
מרקל לריבלין: "מחויבים לביטחון ישראל, גם אחרי הסכם עם איראן"
ריבלין ללוחמי חיל הים בגרמניה: "השפעתכם מורגשת גם ממרחק"
ריבלין בביקורו בגרמניה: "דמוקרטיה לא מחסנת מפני שנאת זרים"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

הגרמנים לא לוקחים סיכון

ריבלין ורעייתו נחמה התקבלו בגרמניה בטקס ממלכתי ובמשמר כבוד ומשם המשיכו בשיירה נשיאותית ומאובטחת ברחובותיה של ברלין שקושטו בדגלי ישראל, ואשר נסגרו לקראת מעבר הפמליה. "הגרמנים לא לוקחים סיכון, תראי את כמות הנגמ"שים שמאבטחים את המלון, אפילו אנחנו הופתענו", הסביר יועצו המדיני של ריבלין, דוד סרנגה.

ערב לפני ציון 50 שנה ליחסים הדיפלומטים בין המדינות, אירח נשיא גרמניה יואכים גאוק בארוחה רשמית ומפוארת את ריבלין ורעייתו בארמונו, יחד בכירים בקהילה היהודית. כל חד עין יכול היה להבחין כי אירועים מסוג זה הם לא כוס התה של הגברת הראשונה שניסתה להסתגל לנוף המלאכותי שנכפה עליה. הנשיא, שלבש טוקסידו הקדיש זמן לכולם, אך לא שכח לרגע את רעייתו שלה סייע לסחוב את מכשיר הרפואי שעוזר לה בנשימה. "האהבה שלהם כל כך גדולה ומעוררת השראה. אני פשוט נמסה כשאני רואה אותם ביחד", סיפרה העוזרת של גב' ריבלין.

דמות נוספת שבלטה בארמון, הפכה לשיחת הערב ואף הציקה בעין לכמה מהישראלים שהתארחו בארוחה - רב הכשרות. באופן אירוני, דווקא בארמונו של הנשיא בגרמניה דאג הרב לעבור בין שולחנות האורחים ולעשות סלקציה בין מנות היהודים למנות הגרמנים. מיותר לציין שהמנות שהוגשו היו ממילא כשרות לכולם, אך זה לא מנע ממנו לגשת אל הישראלים באמצע ארוחה דיפלומטית חשובה ולהביך אותם כשביקשו להחליף את מנתם.

ריבלין התקבל בזרועות פתוחות בקרב מארחיו, והאהדה אליו באה לידי ביטוי גם מאחורי הקלעים ולא רק כלפי חוץ. "הנשיא שלכם כל כך לבבי, לא היה מאבטח אחד או שוטר מהצוות הגרמני שריבלין לא דיבר איתו, לחץ לו את היד או התעניין בו. גם כשהיה לחוץ וכשכולם מיהרו", אמר אחראי קשרי החוץ בעיריית ברלין, לאחר אירוח הנשיא בשער ברנדנבורג. "הוא מאוד כריזמטי. זאת הסיבה שנתניהו עשה לו סבוטאז'?", שאל בתמיהה.

ואכן, נדמה היה בביקור שהגרמנים מבינים את הלכי הרוח בפוליטיקה הפנימית בישראל. ריבלין אמנם התחמק בכמה מקרים משאלות בנוגע לתיקון החוק להרחבת הממשלה, שאותו הוביל ראש הממשלה נתניהו, והשתדל לאורך כל הנסיעה להביע את עמדתו שלפיה ישראל זקוקה לממשלה כדי לטפל בבעיות הבוערות - אבל ריבלין, שפיו ולבו שווים, לבסוף התרצה ובראיון לוואלה!NEWS הבהיר ש"התיקון לחוק מערער אמון הציבור".

הנשיא ראובן ריבלין ביקר את לוחמי חיל הים בגרמניה. לשכת העיתונות הממשלתית
ריבלין בצוללת/לשכת העיתונות הממשלתית

למרות החגיגיות – נדמה שהנשיא חוזר מאוכזב במידת מה. ריבלין, שכונה על ידי נשיא גרמניה כמי ש"הביא עמו את הלב", לא הצליח להמיס את לבם של מארחיו בנושאים ה"כבדים". אירופה, כך הרגיש, נותרה בשלה. מטרתו העיקרית בביקור הייתה להציג את עמדת ישראל בפן המדיני, הן בסוגיית איראן הגרעינית והן בסוגיה הפלסטינית. ריבלין אמנם קיבל את הבטחת הקנצלרית מרקל שגרמניה לא תזנח את ישראל - אך חילוקי הדעות בין שתי המדינות בנושאים הללו, כמו גם עמדתו העיקשת של האיחוד האירופי, עלו לאוויר בכל נקודת מפגש. כך היה כאמור בפגישה עם הקנצלרית, שטענה כי היא מודעת לחששות בנושא העסקה עם טהראן, וכי עם זאת היא חושבת שהסכם מגביל משמעותית את איראן. וכך היה גם בפגישות אחרות עם ראשי ההנהגה.

התפיסה הזו באה לידי ביטוי גם בשטח. העיתונים הציגו כותרות של מה שנראה כמו דעת הקהל הרווחת בגרמניה, שלפיה לממשל אסור להירתע מעימות עם ישראל בסוגיות הביטחוניות. היו גם אזהרות לגבי הכיוון הלאומני לכאורה שישראל צועדת בו. ריבלין מיהר להסביר כי יתכן שמדובר בהתרשמות עיתונאית גרידא וכי מה שהוא שומע זה שראשי השלטון בגרמניה מחזיקים בתפיסה חד-משמעית – שקיומה של מדינת ישראל היא צו לא רק של גרמניה אלא של אירופה כולה.

נשיא המדינה ביקר היום במספנת קיל שבגרמניה וסייר בצוללת החמישית העתידה להגיע לזרוע ים בצה?ל, אח"י רהב, מאי 2015. דוברות בית הנשיא,
ריבלין בביקור במספנה בקיל, שם מרכיבים צוללת חדשה שתועבר לחיל הים/דוברות בית הנשיא

הידידות לא מסתכמת במילים יפות. גרמניה היא המדינה שציידה את ישראל בשנים האחרונות בכמה צוללות מהחדישות בעולם – ששיפרו בצורה דרמטית את היכולות של חיל הים הישראלי. את ביקורו חתם ריבלין באתר המספנות בעיר קיל שבצפון גרמניה, שם עובדים בתקופה האחרונה על צוללת נוספת, שעתידה להגיע אל ישראל, גם הפעם במחיר "מסובסד". לנשיא היה חשוב לבקר שם, אף שהנסיעה במסוק ארכה שעתיים וחצי. הוא רצה לראות את המקום ולפגוש את אנשי חיל הים שעובדים שם יחד עם הגרמנים. "היחסים בין שתי המדינות השתקפו בביקור זה כאשר רואים את המפלצת שעלותה 4-3 מיליארד דולר. מבינים שמדובר פה באינטרסים יותר מאשר בקבלת מתנות", סיכמה חברה בצוות של ריבלין.

seperator
הנשיא ראובן ריבלין במהלך טקס בארמון הנשיא הגרמני בברלין. לשכת העיתונות הממשלתית
ריבלין בטקס החגיגי לציון 50 שנות יחסים בין גרמניה לישראל/לשכת העיתונות הממשלתית

(עדכון ראשון: 22:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully