וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה בקמפ דייויד: "הממשלה החדשה לא תומכת בפתרון שתי המדינות"

בדברים שנשא בתום ועידת פסגה של מנהיגי מדינות המפרץ, הבהיר הנשיא כי תהליך השלום "חיוני לחלוטין, אך רחוק כרגע". בניסיון לאסוף תמיכה להסכם הגרעין, הציע למדינות המפרץ שיתוף פעולה ביטחוני מוגבר

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ברק אובמה טען הלילה (שישי) כי "כמה מחבריה של הממשלה הישראלית החדשה" לא שותפים לעמדה כי פתרון שתי המדינות בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא אפשרי. אובמה אמר את הדברים בשולי ועידת מנהיגי מדינות המפרץ הפרסי בוושינגטון, והבהיר כי הוא ממשיך להאמין כי פתרון שתי המדינות הוא "חיוני לחלוטין" על מנת להגיע לשלום במזרח התיכון.

למרות שאובמה הוסיף כי מדובר באפשרות הטובה ביותר עבור ביטחונה של ישראל בטווח הארוך, הוא הבהיר כי הפתרון "נראה רחוק כרגע". בפתח ישיבת הממשלה שנערכה הלילה, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "נמשיך במאמץ לקדם הסדר מדיני תוך עמידה על האינטרסים החיוניים לביטחונם של אזרחי ישראל. במקביל ואולי בסיוע לזה, אנחנו ננסה לממש את ההזדמנויות של התפתחויות אזוריות וצירי פעולה חדשים במדינות המתונות והאחראיות שמסביבנו".

עוד בוואלה חדשות:
נפתחה פסגת מדינות המפרץ בארה"ב; "לעצור את שאיפות איראן"
במשרד החוץ זעמו - אבל אין חדש בהכרה של הוותיקן בפלסטין
המשט האיראני: ספינות קרב מלוות משלוח הומניטרי לתימן

ברק אובמה ומנהיגי מדינות המפרץ בוועידת קמפ דייויד, מאי 2015. רויטרס
אובמה בקמפ דייויד, אתמול/רויטרס

אובמה התייחס לסוגיה הישראלית-פלסטינית לצד נושאים רבים, בסיומה של ועידת פסגה של מנהיגי מדינות המפרץ – ערב הסעודית, כוויית, קטאר, בחריין, עומאן, ואיחוד האמירויות הערביות – שהוזמנו לקמפ דייויד שבמרילנד. בפנייה למנהיגים, הוא הבטיח להגן על מדינותיהם מפני "תקיפה חיצונית", בהתייחסות לחשש מפני התעצמות איראנית בעקבות הסכם הגרעין המסתמן בינה לבין המעצמות.

הנשיא האמריקני אף ציין כי בוושינגטון ישקלו שימוש בכוח צבאי על מנת להגן על מדינות המפרץ ולהתמודד עם "הפעילויות המערערות של איראן באזור". עם זאת, אובמה לא הציע ברית ביטחונית רשמית, כפי שרצו חלק מהמנהיגים הערבים.

הקונגרס האמריקני יוכל לבטל את הסכם הגרעין

עם התקרבות תאריך היעד להסכם הסופי בין איראן למעצמות – 30 ביוני – החשש בקרב גורמים רבים בארצות הברית, במדינות ערב ובמדינות נוספות גובר מפני האפשרות שהסרת הסנקציות תאפשר לאיראן לפעול באופן שיערער את היציבות במזרח התיכון. אובמה ניסה להפיג מעט את החששות של מדינות המפרץ, וקרא להן לשתף פעולה בנושאים ביטחוניים.

עם זאת, ההצהרה המשותפת שפורסמה בסיום הוועידה מבהירה כי אם אובמה מעוניין בגיבוי ערבי להסכם, יש לו עוד דרך לעשות. המשתתפים "הדגישו כי הסכם מקיף וניתן לווידוא, אשר נותן מענה מלא לחששות האזוריים והבינלאומיים בנוגע לתכנית הגרעין של איראן, הוא במסגרת האינטרסים הביטחוניים של מדינות הארגון לשיתוף פעולה של המפרץ הפרסי". אולם המדינות לא אימצו באופן מפורש את ההבנות שאליהן הגיעו הצדדים בשיחות הגרעין בשבוע שעבר.

אמש אישר בית הנבחרים האמריקני ברוב של 400 מול 24 מתנגדים את החוק המאפשר לקונגרס לבחון, ובמקרה הצורך לבטל, כל הסכם שארצות הברית והמעצמות ישיגו עם איראן. לפני אישורו הסופי יובא החוק לחתימתו של הנשיא ברק אובמה, שככל הנראה יבחר שלא להטיל עליו וטו.

ברק אובמה ומנהיגי מדינות המפרץ בוועידת קמפ דייויד, מאי 2015. רויטרס
השתכנעו? מנהיגי מדינות המפרץ שהשתתפו בוועידה/רויטרס

על פי הצעת החוק, שהוגשה על ידי צירים משני המפלגות, תוכנו של כל הסכם עתידי עם איראן יוגש לקונגרס האמריקני בתוך חמישה ימים מההגעה לעסקה סופית. כמו כן, החוק אוסר על אובמה להשעות או לבטל את הסנקציות המוטלות על איראן במשך 30 יום אחרי ההגעה להסכם. יו"ר בית הנבחרים, הרפובליקני ג'ון ביינר, הבהיר כי החקיקה תמנע חתימה על "הסכם גרוע".

ההצבעה שולבה בהצעה נוספת בנוגע להחרפת הסנקציות האמריקניות נגד ארגון חיזבאללה, שעברה פה אחד. "קבלת חוקי איראן וחיזבאללה היא מכה ניצחת לדחף האיראני לנשק גרעיני, שנותן תמיכה לטרור", טען אד רויס, יו"ר וועדת בית הנבחרים ליחסי חוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully