וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשק החדש של אסד, שהמערב לא יכול לעצור

18.4.2015 / 0:10

אחרי שפורקו המאגרים הכימיים שלו, עבר הנשיא הסורי לתקוף יעדים אזרחיים באמצעות גז כלור, שאינו מוגדר נשק. העדויות שהתקבלו הן מזעזעות, ובמועצת הביטחון מיהרו לגנות – אבל כל עוד ארה"ב מתנערת מסילוק אסד, נראה עוד הרבה "דמעות" באו"ם

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

(תיעוד של נפגעים מתקיפת נשק כימי בסוריה)

דיון שכונס שלשום (חמישי) במועצת הביטחון של האו"ם גרם לרבים מהנוכחים "לדמוע", אחרי שנחשפו לתיעוד של מתקפה כימית בסוריה, והאזינו לעדויות של רופאים שטיפלו בנפגעים. המתקפה אירעה בחודש שעבר במחוז אידליב, ובסרטונים שהועברו מהמקום נראים רופאים מנסים להציל כמה פעוטות, שאותרו ללא רוח חיים.

את הדיון כינסה ארצות הברית, שסייעה להבריח מסוריה את אחד הרופאים מהמרפאה בכפר סרמין. שגרירת ארצות הברית, סמנתה פאוור, דיברה עם כתבים בסוף הדיון הסגור שנערך במטה האו"ם בניו יורק, ונראתה בעצמה נסערת למדי. פאוור תיארה את העדויות ששמעה "מרגשות מאוד", והדגישה את הישגי המועצה במאבק בנשק הכימי בסוריה. בין השאר, הבליטה את החלטה 2118, שסללה ב-2013 את הדרך לפירוק מאגרי הסארין של הנשיא בשאר אסד.

אך גם פאוור יודעת שיש גבול ליכולות המועצה לפעול. "זה נכון שנכשלנו בגיבוש תביעה בבית הדין הפלילי הבינלאומי נגד האחראים בסוריה", אמרה, "טחנות הצדק טוחנות לאט יותר ממה שהיינו רוצים".

עוד בנושא מלחמת האזרחים בסוריה:
חובשים בסוריה טוענים: 6 בני אדם נהרגו במתקפת נשק כימי
סוריה: דאעש נסוג, אך מצבם של הפליטים בירמוכ רק מחריף
סוריה: תושבי אידליב נמלטים מהעיר לאחר השתלטות המורדים

נשיא סוריה בשאר אסד – דמשק, יולי 2014. רויטרס
מאגרי גז הסארין פורקו. נשק הכלור עדיין נשאר. נשיא סוריה בשאר אסד/רויטרס

ממשלת סוריה מכחישה בתוקף את אחריותה למתקפה באידליב, כפי שהכחישה כל מעורבות במתקפות דומות בעבר. רק השבוע אמר אסד ש"מדובר בתעמולה תקשורתית פרועה". על פי עדותו של ד"ר מוחמד טנרי, תושב סרמין, מסוקי חיל האוויר הסורי הגיחו מעל בתי הכפר ב-16 במרץ, בשעה 20:30. תחילה נשמע פיצוץ; לאחר מכן, ריח חריף של כלור השתלט על האוויר. במהלך הלילה זרמו הפצועים לבתי החולים המקומיים, חלקם מתלוננים על קשיי נשימה, אחרים סבלו מהקאות. כולם "עישנו": גופם הצחין מכוויות והעלה ריח כלור.

בסרטון שהציג ד"ר טנרי לחברי מועצת הביטחון, נראים שני ילדים חסרי הכרה במיטת סבתם. עוד תינוק שרוע על אלונקה ונוזלים ניגרים מפיו. לדבריו, שלושת הילדים - לצד הוריהם וסבתם - מתו כולם במהלך הלילה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ילדים שנפגעו ממתקפת כלור במחוז אידליב, בחודש שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

ד"ר טנרי מעולם לא הוכשר לטיפול בנפגעי מתקפת כלור. את התמחותו עשה בכלל ברדיולוגיה, ועד שפרצה מלחמת האזרחים עבד בבתי חולים ממשלתיים. לדבריו, גם אנשי הצוות של המרפאה הקטנה בכפר פיתחו תסמיני פגיעה, אחרי שבאו במגע עם הפצועים.

זו המתקפה הכימית הרביעית בסוריה בשנתיים האחרונות, והשנייה שבה נעשה שימוש בכלור נגד ריכוזי אוכלוסייה במחוז אידליב. שתי המתקפות הכימיות הראשונות - במרץ 2013 ובאוגוסט 2013 - כללו, בסבירות גבוהה - שימוש בסארין, בפרברי דמשק ובחלב.

הספינה הנורבגית "הלגה אינגסטאד" לפינוי נשק כימי עוגנת בקפריסין. דצמבר 2013. רויטרס
חייל נורווגי, חלק מכוח המשימה לפירוק הנשק הכימי הסורי/רויטרס

תיעודי המתקפות הראשונות הסעירו את העולם. תיעודי מתקפות הכלור אינם זוכים לעניין רב. השימוש בכלור בסוריה גבר מאוד אחרי שבשאר אסד הסכים לפרק את מאגרי הנשק הכימי שלו, ובראשם את מצבורי הסארין. הוא מוטען לחביות הנישאות במסוקים הסוריים, ומפוזר מהאוויר. גם אם הכלור אינו מסייע ברצח המוני, הוא מסייע בהפצת אימה.

הגדרת הכלור כחומר רפואי מונעת את הגדרתו כנשק כימי, ולכן השימוש בו אינו נחשב להפרת ההסכם שאליו התחייב אסד ב-2013. החודש דיווח ארגון "משמר זכויות האדם" כי חשף ראיות ישירות למעורבותה של ממשלת סוריה במתקפות כלור נגד אוכלוסיה אזרחית בצפון המדינה. בחודש שעבר, אישרה מועצת הביטחון הצעת-החלטה, המגנה "כל שימוש בכימיקלים בסוריה".

בחודש שעבר נכנסה מלחמת האזרחים בסוריה לשנתה החמישית. מניין ההרוגים במדינה כבר הפסיק לתפוס כותרות, ולנוכח המאבק המשותף בדאעש, וושינגטון התנערה לחלוטין מדרישתה לסילוקו של אסד. בשל נוכחותה האיתנה של רוסיה במועצת הביטחון, ולנוכח חוסר העניין המובהק של ארה"ב להיכנס לעימות עם אסד, מסתמן שעוד הרבה דמעות יזלגו באו"ם בשנים הקרובות.

(עדכון ראשון: 23:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully