וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעמוני האזעקה בעוטף עזה מתחילים כבר לצלצל חזק בתוך האוזן

5.4.2015 / 14:02

הדיווחים על כך שחמאס משקם במרץ את המנהרות ההתקפיות בסיוע איראן מחד, וההתעלמות של הדרג המדיני והביטחוני מכך בשל הסיכון בהסלמה מאידך, מובילות למסקנה אחת: מלחמה בעזה היא עניין של זמן, והיא תהיה הרבה יותר קשה ומסוכנת

פעמוני האזעקה מתחילים כבר לצלצל חזק בתוך האוזן ואף שר כבר לא יוכל לומר "לא ידעתי, לא שמעתי, לא ראיתי". סימני המלחמה הבאה עם חמאס בעזה הולכים ומתחזקים - הבוקר (ראשון) דיווח ה"סנדיי טלגרף" הבריטי כי איראן העבירה לזרוע הצבאית של חמאס עשרות מיליוני דולרים על מנת לסייע לה בשיקום המנהרות, שנהרסו במהלך מבצע "צוק איתן". לדברי מקורות מודיעיניים, טהראן מממנת גם את חידוש מלאי הרקטות של גדודי עז א-דין אל-קאסם, שהתרוקן לאחר השיגורים הרבים במהלך הלחימה בקי האחרון.

אלא שזה רק הדיווח האחרון מיני רבים בשבועות האחרונים. רק לפני כמה ימים התראיין מפקד פיקוד הדרום אלוף סמי תורג'מן ל"ידיעות אחרונות", ואמר שחמאס חופר מנהרות (התקפיות) ממש בימים אלה. יתרה מכך, אנחנו כאן בוואלה חדשות פרסמנו לפני שבוע וחצי שהמנהרות הללו כבר מגיעות, לפי הערכות שונות, לגבול בין ישראל ולבין רצועת עזה ונעצרות שם. כמו כן, אי אפשר שלא להתייחס גם לריאיון שהעניק בסוף השבוע ח"כ עפר שלח (יש עתיד) לעיתון "הארץ", שם סיפר על מסקנות הבדיקה של ועדת החוץ והביטחון למבצע "צוק איתן". עיקר הכשל, בעיני שלח, הוא היעדר המהלך המדיני המשלים ואסטרטגיה של ממש להתנהלות מול חמאס.

עוד בוואלה חדשות:
מרדכי נמחץ למוות בהלוויה: "זוועה, אנשים דרכו אחד על השני"
מחקר חדש: עד 2070 - איסלאם תהפוך לדת הגדולה בעולם
החטיפה שלא הייתה: צה"ל החליט על צעד ענישה ראשון

אלוף פיקוד הדרום סמי תורג'מן בתדרוך לעיתונאים בעקבות חשיפת מנהרה ברצועת עזה, 21 במרץ 2014. דייב בוימוביץ'
חמאס חופר מנהרות התקפיות, ממש בימים אלה. אלוף תורג'מן/דייב בוימוביץ'

שלל הדיווחים הללו מעידים עד כמה סבב נוסף של לחימה הוא עניין של זמן. דבר לא נפתר מול רצועת עזה, להיפך. המצב הכלכלי והחברתי שם רק החמיר בתשעת החודשים שחלפו מאז שהסתיימה הלחימה. א', חבר עזתי משכבר הימים, שביתו נהרס במהלך המלחמה האחרונה, סיפר לי בשבוע שעבר שהוא ובני משפחתו המורחבת, יותר מ-30 בני אדם, מתגוררים עדיין בבית הספר של אונר"א בצפון הרצועה. זאת, מאחר ששיקום ביתם עדיין לא החל. "יש חומרי בנייה שהגיעו מישראל, אבל אין לנו כסף לקנות אותם", אמר בצער.

המאמצים הכבירים שעושות ישראל ומצרים למנוע הברחות של אמצעי לחימה לרצועת עזה נושאים פרי אמנם, אך לחמאס יש יכולת יצור עצמאית בעזה של רקטות וטילים נגד טנקים תוך שימוש בחומרים דו-שימושיים. על אף שחלק מהחומרים הללו נאסרו לכניסה לרצועה, אולם תמיד יימצא לכך תחליף והסיפור הבא יכול אולי להסביר את פני הדברים בעזה.

צה"ל חשף מנהרת טרור מרצועת עזה לשטח ישראל, אוקטובר 2013. AP
סימני המלחמה הבאה הולכים ומתחזקים. מנהרת טרור ברצועת עזה/AP

ה"כוכב" החדש בבניית המנהרות: העץ

"יש חומרי בנייה שהגיעו מישראל, אבל אין לנו כסף לקנות אותם"

לא מעט נכתב על אודות המלט שנכנס לרצועה ומשמש לכאורה לבניית מנהרות תקיפה. בחמאס הבינו ככל הנראה שאם ישתמשו במלט לדיפון המנהרות, הרי שישראל תעצור את הכנסתו לעזה והאצבע תופנה כלפי חמאס, בכך שהוא האשם באי-שיקום הרצועה. לפי מקורות ברצועה, לאחרונה עבר חמאס להשתמש בעץ בבניית חלק מהמנהרות. זו אינה טכניקה חדשה, אלא כזו שבאה לצד המלט וקורות הברזל, וככל שיש פחות מלט וקורות ברזל, כך עולה השימוש בעץ.

עם זאת, כאשר ישראל הבינה שנעשה שימוש נרחב בעץ מסוג מסוים לבניית המנהרות, הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, כי הוא אוסר על הכנסתו לעזה. חמאס מצדו דרש מסוחרי עץ להעביר להם את אותו סוג עץ מסוים. כשהסוחרים סירבו לכך, נעצרו כמה מהם, בעיקר באזור מחנות הפליטים של מרכז הרצועה והסחורה שלהם הוחרמה.

המנהרות שחמאס חופר כעת לכיוון ישראל, ואולי כבר חלקן מתחת לשטח ישראלי ושוב בקרבת יישובי עוטף עזה, ישמשו אותו בסבב הבא. הן בדרג המדיני והן במערכת הביטחון מעדיפים להתעלם מהתופעה הזו ולא לנסות לעצור אותה באבה, בעיקר בגלל הסיכון בהתלקחות. שוב חוזרת אסטרטגיית השמירה על הסטטוס-קוו. לא שלום חלילה ולא מלחמה. ההתעלמות כעת תגרום כנראה לכך שההסלמה הבאה תהיה עוד הרבה יותר קשה ומסוכנת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully