וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעם ה-5 בחודש וחצי: תינוק מת ב"מחסן ילדים" בתל אביב

תינוק בן ארבעה חודשים ממוצא אריתראי נמצא מת אתמול בגן ילדים של הקהילה הזרה בדרום העיר. מפעילי הגן נחקרו, והגופה הועברה לנתיחה לבירור נסיבות המוות. כיום אין חוק המסדיר פיקוח של המדינה על התנאים במסגרות לא רשמיות. צפו בתיעוד מבפנים של "מחסני הילדים"

עריכה: מתן חדד

"מחסני הילדים" ממשיכים לגבות קורבנות: תינוק בן ארבעה חודשים נמצא מת אתמול בעת ששהה בגן ילדים של הקהילה הזרה בדרום תל אביב - כך דיווחה הבוקר (שני) משטרת מרחב יפתח. מדובר בתינוק החמישי במהלך החודש וחצי האחרונים שמת בשל הצפיפות והיעדר ההשגחה בגני הילדים המאולתרים.

על פי המשטרה, כשאמו של התינוק, אישה ממוצא אריתראי, הגיעה לאסוף אותו מהגן בשכונת התקווה, היא הבחינה שהוא לא מגיב. היא פינתה אותו לבית החולים איכילוב, אולם הרופאים נאלצו לקבוע את מותו. בתחנת משטרת השכונות פתחו בחקירה. מפעילי הגן נחקרו, וגופת התינוק הועברה לנתיחה לצורך בירור נסיבות המוות.

עוד בוואלה חדשות:
אולמרט הורשע במרמה והפרת אמונים בפרשת "מעטפות הכסף"
ניסו שחם העיד: "לא יזמתי קשר עם אף אחת מהשוטרות"
אחרי כחצי שנה: חברי "כנופיית ההיי-טק" נאשמים ברצח בגדרה

גן ילדים ברחוב יאיר בדרום תל אביב, מרץ 2015. ראובן קסטרו
תינוקות בגן בתל אביב/ראובן קסטרו

אתמול נסגר גן ילדים מסוג זה לאחר שאפרת אירלגם, תינוקת בת ארבעה חודשים, גם היא ממוצא אריתראי, מתה מחנק במקום בשבוע שעבר. זאת בעקבות צו סגירה שהוציאה המשטרה.

ברחבי דרום תל אביב פועלות 80 מסגרות פירטיות כאלו. מדובר בדירות פרטיות שבהן שוהים 2,500 תינוקות ופעוטות בני חודשיים עד שלוש, ובכל מסגרת שוהים בין 30-50 תינוקות, עם צוות הכולל שתי נשים בלבד. בשעות אחר הצהריים מצטרפים מאות ילדים נוספים שאין להם צהרון, מה שרק מוסיף לעומס. במסגרות הללו אין צעצועים או משחקי התפתחות, ובלית ברירה הילדים שוהים חלק נכבד מיומם, לעתים גם 15 שעות בלול צפוף. עבור השהות במקום משלמים ההורים כ-500 שקל בממוצע בחודש.

"מחסני הילדים" שבהם תינוקות מתים בדרום תל אביב

ארגוני הסיוע מתריעים כבר תקופה ארוכה על הסכנה שבמסגרות הללו. "המצב ב'בייביסיטרים' פשוט קטסטרופלי", אמר השבוע גורם באחד מארגוני הסיוע. "עכשיו בחופשת הפסח המצב יהפוך קשה עוד יותר כשיצטרפו מאות ילדים בני שש ושבע שאין להם צהרונים. זה פתרון של הקהילה למען עצמה. מדובר בקהילה הנמצאת בהישרדות יום-יומית. אין לה את האפשרות להביא אישור מחלת ילד לבוס, שמיד יעיף אותם מהעבודה. אלה אנשים שייקחו כל עבודה שלא תהיה, בעיר או מחוצה לה, גם אם המשמעות היא שהילדים ישהו במסגרת עד 21:00 בערב. יש פערים תרבותיים באשר לצרכים של תינוקות רכים, ואין כמעט פיקוח על המתרחש או מישהו שיישא באחריות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
גן ילדים ברחוב יאיר בדרום תל אביב, מרץ 2015. ראובן קסטרו
גן ילדים ברחוב יאיר בדרום תל אביב, מרץ 2015/ראובן קסטרו

ב-2013 פורסם דוח מבקר המדינה שקבע כי האחריות למסגרות אלה נמצאת בידי משרד הכלכלה, האחראי על מסגרות לילדים עד גיל שלוש, וכן בידי משרד הרווחה האחראי לילדים בסיכון בישראל. "יש סיכוי רב לפגיעה של ממש בהתפתחותם התקינה של פעוטות ושל ילדים ולעתים סכנה של ממש לחייהם", נכתב בדוח, שתיאר את הגנים כמקום של "הזנחה מתמשכת", בעל תנאים פיזיים קשים, דלות צפיפות והזנחה". הדוח עוד קבע כי על משרדי הכלכלה והרווחה לפעול לאלתר כדי שילדי זרים לא ישהו במסגרות מסוכנות, אך דבר לא נעשה.

לא קיים בישראל חוק המסדיר את קיומו של פיקוח על מסגרות פרטיות. משרד הכלכלה ניסה לקדם בעשור האחרון חקיקת חוק שכזה, אך הדבר לא צלח. כיום פעולות ברחבי הארץ כ-9,000 מסגרות, ובהן משפחתונים, מעונות יום וגנים שאינם מפוקחים באופן רשמי, ובמשרד הכלכלה יש 16 פקחים בלבד שתפקידם לאכוף את קיומם של תנאים ראויים. עד היום הוצאו 18 צווי סגירה למסגרות שנמצא כי הן מסכנות את השוהים בהן.

משרד הכלכלה: "פועלים לבחינת פתרונות אפשריים"

במשרד הכלכלה טוענים כי מאז ומעולם ישראל אינה אחראית על תינוקות ופעוטות מגיל לידה ועד גיל שלוש. "ניסיונות משרד הכלכלה בעשור האחרון לקדם חוק פיקוח על כלל המסגרות בישראל לא צלח עקב התנגדויות שונות", טענו במשרד. "משרד הכלכלה אמנם מפקח על מעונות יום מוכרים, אך במקרים של דיווח על מסגרות מסכנות חיים שהתקבלה לגביהן תלונה, מתבצע פיקוח במסגרות אלו בעדיפות עליונה, ובמקרים של אי שיתוף פעולה לתיקון הליקויים המסכנים, המשרד מוציא צו סגירה למסגרת המסכנת".

עוד נמסר ממשרד הכלכלה: "במקביל לפיקוח על מסגרות מסכנות שמבצע האגף, במהלך השנה האחרונה מתקיימת עבודת מטה בין-משרדית, בשיתוף משרד ראש הממשלה וגורמים רלוונטיים אחרים, ובהם נציגי עיריית תל אביב, רשות ההגירה ומשרד הרווחה, לבחינת הפתרונות האפשריים בראייה רחבה של אחריות משותפת. כחלק מעבודה זו משרד הכלכלה עמד בראש צוות משנה ואף הגיש המלצותיו לשיפור הטיפול בנושא למשרד ראש הממשלה ולמשרד הרווחה המובילים את הנושא".

גם במשרד הרווחה, האחראי על ילדים בסיכון בישראל, לא פעלו למניעת קיומם של הגנים הללו. "נעשו פניות רבות למשרד, אך שם סגרו את הנושא ב'יש לנו עניינים דחופים יותר'", סיפר גורם באחד מארגוני הסיוע העוסק בתופעת "מחסני הילדים". "אני בטוח שאם היה מדובר בגן של ילדים ישראלים, שלא לומר יהודים, ההתנהלות הייתה אחרת, והם לא היו מאפשרים לעשירית ממה שקורה שם להתקיים".

במשרד הרווחה ממשיכים להתנער מהאחריות וטוענים כי "אין למשרד הרווחה סמכויות לפעול במעונות לתינוקות וזה לא בתחום אחריות המשרד, אלא בתחום אחריות של משרד הכלכלה".

ממשרד הרווחה טרם נמסרה תגובה.

(עדכון ראשון: 10:48)

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.co.il

לפניות לכתב אבי אשכנזי: aviash123@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully