וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשורה להורים: משרד החינוך יפקח על מחירי ספרי לימוד

לאחר שנים שבהן שוק ספרי הלימוד היה פרוץ ומחירם נקבעו באופן שרירותי, המשרד יחיל פיקוח קפדני על 2,000 ספרים ובכך יחסוך, ככל הנראה, 20% מהוצאות משק הבית בתחום. "התחום ינוסח מחדש והתהליכים יהיו שקופים"

אילוסטרציה. ShutterStock
הנוהל ישים קץ לשוק ספרי הלימוד הפרוץ/ShutterStock

משרד החינוך יחיל משנת הלימודים הבאה, תשע"ו, פיקוח מלא ובקרה על מחירי ספרי הלימוד, הן הכותבים והן הדיגיטליים, כך שיישמר אחיד. זאת, לאחר שבשנת הלימודים הנוכחית נערך פיילוט בנושא על 100 ספרי לימוד בלבד, ובשנה הבאה יוחלו ההנחיות החדשות על 2,000 ספרי לימוד בסך הכול. הנוהל החדש צפוי לשים קץ לשוק ספרי הלימוד הפרוץ, שבו מוציאים לאור קבעו מחירים שרירותיים ולעתים אף מופקעים עבור הספרים. אמנם משרד החינוך אישר את חומרי הלימוד ופיקח על טיב הספרים, אך עדיין נרכשו ספרים רבים באיכות פדגוגית נמוכה אשר לא עמדו בדרישות המשרד. מודל התמחור החדש הוא פרי עבודה של ועדה מקצועית משותפת של משרד החינוך, משרד האוצר ומשרד המשפטים, שבחנה את הנושא במשך כשלוש שנים. הוועדה מהווה חלק אחרון בתכנית שייסד משרד החינוך בעת כהונתו של שר החינוך לשעבר, גדעון סער, ומטרתה להפחית עלויות עבור ההורים בתחילת שנת הלימודים.

על פי משרד החינוך, יישום מלא של המודל יביא להפחתת הוצאות משק הבית על ספרי לימוד בכ-20%. עם זאת, ייתכן שהמודל החדש יביא להעלאה בתמחור הספרים מאחר שישתקללו בו גם נתוני ההפצה, השיווק ורווחי המוציא לאור. לפיכך, לא ברור אם לאחר שיוסדרו מחירי הספרים יצליח הפרויקט לצמצם עלויות להורים. כמו כן, על מנת להוזיל עלויות לטווח הארוך, מפקחי המקצועות (מפמ"ר) יבדקו את התאמתם של הספרים לתכנית לימודים בראייה שנתית, כדי למנוע מצב שבו הורים יירכשו חומרי לימוד לפרקי זמן קצרים, לעתים אף 3-2 ספרי לימוד בשנה עבור אותו המקצוע.

עוד ידיעות בנושא חינוך:
אפליה? הורים בנתניה מתנגדים לשילוב תלמידים דתיים עם ילדיהם
"דפקת תלבושת": הגבול הפרוץ בין מורים לתלמידים בווטסאפ
מעמיקים את הפער: תתאפשר בגרות שלישית, בעלות נוספת

אילוסטרציה תלמידים. ShutterStock
על פי משרד החינוך, יישום מלא של המודל יביא להפחתת הוצאות משק הבית על ספרי לימוד בכ-20%/ShutterStock

רשימת הספרים שיאושרו על ידי משרד החינוך יועלו לאתר המשרד כבר במהלך החודש הבא ומתוכה יבחרו מנהלי בתי ספר את הספרים עבור המוסד שלהם. בתחילת השנה יפיצו המנהלים רשימה עבור ההורים – לראשונה עם מחיר מקסימלי לצדם. מנהל פיקוח ובקרה שהוקם בשנה שעברה במטרה לאכוף תשלומי הורים במוסדות החינוך, יאכוף את המחירים מול המו"לים ומול חנויות הספרים על ידי בדיקות מדגמיות וביקורות פתע. מוכר שייגבה מעל התעריף המותר, יסתכן בתביעה פלילית.

"בעבר, כתיבת ספרי לימוד והוצאתם הייתה באחריות אגף ספרי הלימוד בתוך משרד החינוך, אך הנושא יצא לגורמים פרטיים", הסביר ניר מיכאלי, יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך. "בשנים האחרונות יש מאמץ לעשות סדר בדבר הזה. הייתה תחושה שהרגולציה לא מהודקת. הרמה הפדגוגית אולי הייתה נבדקת, אבל לא המחירים. חוק חופש העיסוק הביא כל מוציא לאור שעמד בקריטריונים של משרד החינוך להוציא ספרי לימוד. מדובר בשוק עצום ורווחי מאד עבורם, ולכן יש עשרות רבות של מו"לים שמוציאים ספרי לימוד. עכשיו, כל התחום ינוסח מחדש, והתהליכים יהיו שקופים".

מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, אמרה כי "מודל התמחור החדש מעודד צרכנות נבונה וביקורתיות לצד פיתוח תכניות לימוד עדכניות, המותאמות לשכבות הגיל ורלוונטיות לאתגרי המאה ה-21. אנו קוראים לציבור ההורים לגלות ערנות ולפנות אלינו בכל מקרה של חריגה מהמחיר המרבי שאושר בחוק".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מיכל כהן מנכ"לית משרד החינוך במסיבת עיתונאים על ביטול הפסיכומטרי. ינואר 2014. דרור עינב
"קוראים לציבור ההורים לגלות ערנות ולפנות אלינו בכל מקרה של חריגה מהמחיר המרבי שאושר בחוק". מיכל כהן/דרור עינב

לצד האחדת מחירי הספרים, משרד החינוך פועל גם להמרת הספרים לחומרים דיגיטליים, וכן יותר מעשור פועלת בבתי ספר בארץ תכנית השאלת ספרים, שבמסגרתה ספרים נרכשים על ידי בית הספר לכל שכבה, ובתום השנה מועברים לתלמידים הבאים. במסגרת התכנית, משלמים הורים לתלמידי יסודי מחיר אחיד של 280 שקלים בשנה, ועבור הורים לתלמידי תיכון המחיר מאמיר ל-320 שקלים. סל ספרי לימוד אמנם נאמד ב-800 שקלים בממוצע, אך הסכומים הנמוכים מתאפשרים מאחר שהמדינה מסבסדת את הפרויקט ב-30 מיליון שקלים. הפרויקט מתקיים כיום בכ-2,000 בתי ספר.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully