וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועצת לביטחון לאומי של אובמה: "נאום נתניהו - מהלך הרסני"

25.2.2015 / 7:59

ימים ספורים לפני צאתו של נתניהו לוושינגטון, תקפה בכירת הבית הלבן סוזן רייס את הגעתו של רה"מ לקונגרס, והגדירה זאת כ"מהלך מצער" שמזהם בפוליטיקה את יחסי שתי המדינות. נתניהו סירב להצעת סנאטורים דמוקרטים להיפגש במהלך ביקורו

מתוך התכנית "צ'רלי רוז" של רשת PBS

היועצת לביטחון לאומי של ארצות הברית, סוזן רייס, התייחסה הלילה (רביעי) לנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס בשבוע הבא. בריאיון לעיתונאי צ'רלי רוז, הבהירה רייס כי "מה שקרה בשבועות האחרונים, בשל ההזמנה של יו"ר בית הנבחרים וההסכמה של ראש הממשלה נתניהו, לא היה רק מצער - אלא גם הרסני". לטעתנה, "היחסים בין המדינות היו תמיד מעל הפוליטיקה. יש לשמור על זה כך. אנחנו רוצים זאת. אני חושבת שגם ישראל רוצה זאת".

בתוך כך, הלילה נודע כי נתניהו סירב להצעת שני סנאטורים דמוקרטים בכירים להיפגש בדלתיים סגורות בזמן ביקורו בארצות הברית בשבוע הבא. נתניהו שלח בחזרה מכתב - שפורסם הלילה בסוכנות הידיעות רויטרס - לסנאטורים דיק דרבין ודיאן פיינסטין, שהזמינו אותו לפגישה, ובו הסביר כי לא יענה להצעתם.

"על אף שאני מעריך את הזמנתכם הנדיבה להיפגש, אני מאמין שאם אעשה זאת בשלב זה, הדבר עלול לגרום לפירוש לא נכון של התמיכה הדו-מפלגתית ביחס לביקורי הקרוב", נימק ראש הממשלה את החלטתו. נתניהו ינאם ביום שלישי בפני הקונגרס בצל הסערה שהתעוררה בעקבות הגעתו של ראש הממשלה לארצות הברית ללא תיאום עם הבית הלבן. מטרת נאומו של נתניהו היא להזהיר מפני ההסכם המסתמן בין המעצמות לאיראן סביב תכנית הגרעין שלה.

עוד בנושא
קרי עוקץ את נתניהו: מי שמתנגד לעסקה עם איראן - לא מכיר אותה
הסכם הגרעין המתגבש: מה דורשת ישראל ומה תקבל איראן?

ראש הממשלה נתניהו עם סוזן רייס – ירושלים, אוקטובר 2009. GettyImages
סוזן רייס בפגישה עם נתניהו בירושלים ב-2009, בעת שכיהנה כשגרירת ארה"ב באו"ם/GettyImages

עוד כתב נתניהו כי הוא מסכים "בלב שלם" שהיחסים החזקים בין ארצות הברית לישראל נבנו על בסיס התמיכה הדו-מפלגתית. "אני גם לחלוטין מבין את החשיבות בתמיכה הדו-מפלגתית כדי להבטיח שהברית בינינו תישאר חזקה גם בעתיד", הוסיף ראש הממשלה. הוא הביע את הערכתו על ההזדמנות לדבר בפני מחוקקי שתי המפלגות ביום שלישי הקרוב והביע צער על כך שההזמנה נתפסה בעיני חלק מהם כ"רפובליקנית".

"אני יכול להבטיח לכם בכל הכנות כי הסכמתי להזמנה הייתה כדי להשמיע את החשש הגדול בישראל לגבי הסכם אפשרי עם איראן, שעלול להוות איום קיומי על ארצי", המשיך נתניהו. הוא הבהיר כי ישמח להיפגש עם נציגים משתי המפלגות במהלך ביקורו הבא בוושינגטון.

בתוך כך, הלילה הודיע חבר הקונגרס הדמוקרטי סטיב כהן כי לא יהיה נוכח בנאומו של נתניהו. לדבריו, על אף תמיכתו הגדולה בישראל, נתניהו ויו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר הרפובליקני "הינדסו את הנאום ככלי שיופעל נגד ממשלו של אובמה". פיינסטין ודרבין העבירו אמש לנתניהו איגרת רשמית, שבה נכתב כי מטרת ההזמנה היא "לשמר את השיח של ישראל עם שתי המפלגות בקונגרס".

יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר – וושינגטון, נובמבר 2014. GettyImages
יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר/GettyImages

לטענת הסנאטורים, הפיכת היחסים הישראליים-אמריקניים לעניין מפלגתי עלולה להוביל ל"השלכות מתמשכות". ההזמנה הדמוקרטית מגיעה בצל הסערה ביחסים בין וושינגטון לירושלים שעורר ביקורו של נתניהו ונאומו הצפוי ב-3 במרץ, בנושא תכנית הגרעין האיראנית. ראש הממשלה הוזמן על ידי מנהיגי המפלגה הרפובליקנית בקונגרס האמריקנית לשאת דברים, אולם אלה לא הודיעו על כך לנציגי הדמוקרטים או לבית הלבן ולנציגי ממשלו של הנשיא ברק אובמה, אלא רק לאחר שהביקור נקבע.

"הצעד חסר התקדים הזה עלול לערער את הגישה הדו-מפלגתית החשובה ביחס לישראל, אשר מדאיג אותנו עמוקות, כתומכים ותיקים של ישראל", כתבו פיינסטין ודרבין. לדבריהם, הביקור "מקריב את שיתוף הפעולה העמוק והמבוסס עם ישראל לטובת נקודות מפלגתיות קצרות טווח – דבר אשר אין לעשותו עם ביטחון ישראל".

(עדכון ראשון: 2:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully