וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיאטרון האבסורד של האו"ם יימשך

איתי ראובני וג'וש בקון

4.2.2015 / 9:35

התפטרותו של ראש הוועדה לבחינת אירועי "צוק איתן" שהקימה ועדת זכויות האדם של האו"ם לא תשנה דבר. בעולם כבר ירו את החצים, עכשיו רק מחכים לצייר את ישראל מסביבם

וויליאם שייבאס מונה באוגוסט 2014 לעמוד בראש ועדת החקירה מטעם מועצת זכויות האדם של האו"ם לבדיקת פשעי מלחמה לכאורה שביצעה ישראל במהלך מבצע "צוק איתן". שייבאס הגיש את התפטרותו המפתיעה לאחר שנחשף כי הוא ייעץ לאש"ף. הוא לא טרח לגלות את ניגוד האינטרסים, והפר בכך עקרון משפטי יסודי, דבר המשקף את הרשלנות החמורה באו"ם ואת חוסר המקצועיות בכל הנוגע לישראל. בדומה למקרים אחרים, החשיפה מעלה שאלות לגבי אילו עוד שלדים מתחבאים בארונות האנשים שאמונים לכאורה לחקור את הסכסוך הערבי-ישראלי.

על פעילים וארגונים שמטרתם להכפיש את ישראל להבין: כל מי שקשור לוועדת החקירה המוטה והפוליטית של האו"ם, מכתים עצמו ופוגע בערכים האוניברסליים של זכויות האדם. בשביל שייבאס זו הייתה אמורה להיות פסגת הקריירה – האקדמאי והחוקר הקנדי פיתח אובססיה ארוכת שנים עם ישראל ולכן היה המתאים ביותר לעמוד בראש ועדה כזו אשר מטרתה להאשים את ישראל בפשעי מלחמה. באוקטובר 2012, הוא אמר לקהל באירוע אנטי-ישראלי בניו יורק כי מטרתו היא הושבת נתניהו על "כיסא הנאשמים" של בית הדין הפלילי הבינלאומי בעקבות מבצע "עופרת יצוקה". אך העובדות אינן רלוונטיות מבחינתו. ב"עופרת יצוקה" ראש הממשלה היה אהוד אולמרט.

לדוגמא, קשריו של שייבאס עם שהאוון ג'בארין, לכאורה פעיל בכיר בחזית העממית וגם מנהלו של ארגון "זכויות האדם" אל-חק (במימון ישיר ועקיף של ממשלות בלגיה, שוודיה, גרמניה, שוויץ, הולנד, דנמרק, נורבגיה ועוד), אשר מוביל את ניצולם של פורומים משפטיים כדי לפגוע בישראל. שייבאס כתב כי "הוא חבר חשוב של המרכז האירי לזכויות אדם", ולאחר מכן התייחס אליו כ"חברי היקר".

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון באחת ממנהרות הטרור היוצאות מרצועת עזה שנחשפו על ידי צה"ל, אוקטובר 2014. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"תיאטרון האבסורד של האו"ם". מזכ"ל הארגון, באן קי-מון במנהרה שחפר חמאס באוקטובר/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

שייבאס ציין כי "חקירת" פשעי המלחמה הישראליים וכתיבת הדו"ח כמעט והגיעו לסיומן. ברור שאם מסמך זה יפורסם, הוא יהיה חסר לגיטימציה לחלוטין וייעשה בו שימוש בלעדי לקמפיינים אנטי-ישראלים ואף אנטישמים. הכתם על הדו"ח אינו נובע רק מהיחסים הסודיים עם אש"ף, אלא הוא עמוק הרבה יותר - המנדט של הוועדה מטעם מועצת זכויות האדם נובע מכך שהיא נשלטת לחלוטין על ידי הגוש האיסלאמי באו"ם.

המינוי של שייבאס תוכנן להצליח במקום בו וועדת גולדסטון נכשלה – יצירת בסיס להגשת תביעות נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי. למרות שהאג'נדה נגד ישראל הייתה ידועה, ולמרות המנדט המוטה, מינויו אושר. האיחוד האירופי גינה את המנדט של ועדת החקירה, אך המדינות האירופיות בחרו להימנע בהצבעה, והותירו את ארה"ב לבדה בחזית עם ישראל.

בדומה לשאר משפטי השדה שנערכים לישראל באו"ם, גם מסקנות ועדת שייבאס תתבססנה ככל הנראה על "ראיות" אשר יוגשו על-ידי רשת של ארגונים אנטי ישראליים, הטוענים כי הם מקדמים זכויות אדם. מסיבה זו פורסמו בשבועות האחרונים דוחות של ארגון Human Rights Watch, אמנסטי, בצלם, רופאים לזכויות אדם ואחרים, ויש לצפות בחודש הקרוב לגל של דו"חות מארגונים נוספים. למרות שמסמכים אלה מתיימרים להיות חקירות, הם מאופיינים במתודולוגיה כושלת הנשענת על "עדויות" מפוקפקות ופרשנות ומעוותת של המשפט הבינלאומי. חלק גדול מהדוחות מומן באופן ישיר ועקיף על-ידי ממשלות אירופה ב"מטרה לעזור ולתמוך במנגנונים הלאומיים והבינלאומיים".

לנוכח הראיות הרבות אשר מצביעות על כשל מערכתי, המשך ה"חקירה" רק תשפוך אור נוסף על הניצול הציני של זכויות האדם והמשפט הבינלאומי במטרה להושיב את ישראל על ספסל הנאשמים. אם קיים עוד שמץ מקצועיות והוגנות בקרב ארגונים הטוענים לקידום זכויות אדם, הם ירחיקו עצמם ממעורבות בתיאטרון האבסורד של האו"ם.

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully