וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורסמו שמות ההרוגים במרכול היהודי: "נרצחו ללא רחמים"

אמיר תיבון, שליחנו לפריז, ודנה ירקצי

11.1.2015 / 0:14

בהודעה רשמית מארגון הגג של הקהילות היהודיות בצרפת, נמסרו שמותיהם של ארבעת ההרוגים. עשרות אלפים משתתפים בצעדות זיכרון ברחבי המדינה. "שום מעשה אלימות אנטישמי לא ימנע מהיהודים להמשיך בחייהם"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(רבבות משתתפים בצעדות לזכר ההרוגים ולגינוי הטרור ברחבי צרפת)

ארגון הגג של הקהילות היהודיות בצרפת, קרי"ף, פרסם אתמול (שבת) את שמות ארבעת ההרוגים שנהרגו במצור על המרכול היהודי "היפר כשר" בשכונת ואנסן שבפריז. ההרוגים הם יואב חטאב, בן 21, פיליפ ברהאם, בן 40, יוהאן כהן, בן 22, ופרנסואה-מישל סעדה, בן 60. "הקרי"ף ויהודי צרפת משתתפים בכאבם העצום של משפחות הקורבנות", נמסר. כמו כן, צוין כי הודעה נמסרה למשפחותיהם.

"הקרי"ף והקהילה היהודית בצרפת רוצים להוקיר את זכרם של קורבנות ההרג ב'היפר כשר'", נמסר. "האזרחים הצרפתיים האלה נרצחו בדם קר וללא רחמים, רק מכיוון שהיו יהודים. חייהם, כמו חייהם של העיתונאים ב'שרלי הבדו', נקטעו על ידי ג'יהאדיסטים, המוזנים בשנאה ובאנטישמיות".

עוד בוואלה! חדשות:
מתיחות בפריז: "דיסנילנד" פונה ממבקרים בעקבות התרעת פיגוע
עסקים נסגרו, תפילות בוטלו: הלם בקהילה היהודית בפריז
הכתובת הייתה על הקיר: "המחדלים שהובילו לכישלון המודיעין הצרפתי"

בהודעה שפורסמה בחשבון הטוויטר הרשמי של הארגון, עוד נמסר: "אף טרוריסט, ושום מעשה אלימות אנטישמי לא ימנע מהיהודים להמשיך בחייהם. הם ימשיכו ללכת לבתי הכנסת ולבתי הספר, לבתי העסק ולמוסדות הקהילה. פנאטיות לא תגרום ליהודים לוותר על קיום דתם באופן חופשי".

פרחים שהונחו מול מערכת "שרלי הבדו". רויטרס
פרחים שהונחו מול מערכת "שרלי הבדו" בפריז, אתמול/רויטרס

ארגון הגג של הקהילות היהודיות בצרפת קרא לציבור להשתתף הערב בעצרת זיכרון, שתתכנס מול עיריית סנט-מנדה, הרובע בו נמצא "היפר כשר", ותמשיך משם להתכנסות מול המרכול. אמש צעדו יותר מ-700 אלף בני אדם ברחבי צרפת, לזכר הרוגי הירי במערכת "שרלי הבדו", השוטרת שנהרגה במונרוז', וההרוגים במצור על ה"היפר כשר".

על פי הדיווח בעיתון הצרפתי "לה מונד", בניס, העיר החמישית בגודלה בצרפת המונה כ-350 אלף תושבים, כ-25 אלף בני אדם יצאו אתמול לטיילת האנגלית שבעיר להשתתף בצעדת זיכרון שקטה. בעיר פו, המונה כ-80 אלף תושבים, לפחות 30 אלף בני אדם התאספו במרכז העיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המרכול בו הוחזקו בני הערובה, לפני שנהרגו/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש העיר, פרנסואה בירו, סיפר לסוכנות הידיעות הצרפתית: "זו תנועה עממית מרשימה. זה יפה, משמעותי, והערך של זה לא יסולא בפז". תלמידים רבים השתתפו בצעדה, ונשאו שלטים, עליהם נכתב: "כולנו שרלי". גם באורליאן, כ-22 אלף בני אדם יצאו לרחובות, בהשתתפות פוליטיקאים בכירים.

אמש, בשעה 19:45, נערך בבניין מזא"ה 9 בתל אביב אירוע לזכר הרוגי הפיגועים. הטקס התקיים בהשתתפות נציג השגרירות הצרפתית ועשרות חברי הקהילה הצרפתית בישראל במהלך האירוע, המשתתפים יישאו תפילה לעילוי נשמות ההרוגים, ותתקיים הדלקת נרות המונית.

במהלך היום, צפויה להתקיים צעדת זיכרון המונית בפריז, בהשתתפות פוליטיקאים בכירים מהמפלגות השונות, ובראשם הנשיא פרנסואה הולנד. מנהיגים נוספים מהאיחוד האירופי ומרחבי העולם צפויים להשתתף בצעדה. שר החוץ אביגדור ליברמן יצא לצרפת, על מנת לייצג את ישראל בעצרת התמיכה ההמונית. שר הפנים של צרפת, ברנאר קזנוב, הבטיח כי יינקטו "צעדים יוצאי דופן" לאבטחת הצעדה.

מנהיגת הימין הקיצוני מרין לה פן התבקשה על ידי מארגני הצעדה, מנהיגי מפלגות השמאל, שלא להשתתף. היא הסכימה לכך, וקראה לתומכיה שלא להצטרף לצעדה, אולם ביקרה קשות את "הרוח הבדלנית והאלקטורלית" שפושה בקרב הגורמים ש"השתלטו" על התגובה הצרפתית לפיגועים.

זירת הפיגוע במרכול הכשר בפריז, 10 בינואר 2015. רויטרס
זירת הפיגוע במרכול, אתמול/רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח שלשום עם הנשיא הולנד, ואמר לו כי "כל העם בישראל אתכם". נתניהו הציע למקבילו "כל עזרה שצרפת זקוקה לה", וביקש ממנו לתגבר את האבטחה על המוסדות היהודיים, גם אחרי החזרה לשגרה.

מוקדם יותר, שוחח נתניהו שוחח עם ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס, וטען כי "חיוני לפגוע במקורות המימון של ארגוני הטרור של האיסלאם הקיצוני, ולפעול נגד ההסתה באירופה שמעודדת פעולות שכאלה". בפגישה עם שר החוץ אביגדור ליברמן, מנכ"ל משרד החוץ ניסים בן שטרית, ראש המוסד תמיר פרדו, היועץ לביטחון לאומי יוסי כהן וראש המטה לביחון לאומי איתי בן דוד, הנחה נתניהו הנחה להעניק כל סיוע אפשרי לרשויות בצרפת, ולרענן את הנחיות הבטיחות בנציגויות ישראל ובמוסדות יהודים.

כמו כן, מנכ"ל איגוד הארגונים היהודיים באירופה, הרב מנחם מרגולין, הורה לכל ארגונים האמורים, 700 הרבנים וגבאי בתי הכנסת ומנהלי מוסדות הלימוד לתגבר מאוד את האבטחה במוסדות ולדרוש מכל רשות ביטחון ורשות מקומית שם הם פועלים להציב שומרים חמושים למניעת התקפות.

"אנחנו משתתפים כמובן בצערה של הציבוריות הצרפתית ומביעים תנחומים למשפחות הקורבנות באשר הם", אמר מרגולין, והוסיף: "יהודי אירופה התריעו מזה זמן ובאופן פומבי בפני כל ממשלות האיחוד האירופי, כי סלחנות והבנה למניעים כלשהם של טרור כלפי מיעוט זה או אחר - סופן שיגבירו את הטרור ויעצימו את פגיעתו הקטלנית במרקם החיים האירופאי. לאיש כבר אין ספק כי אנו בעיצומו של גל טרור – וזאת עוד לפני שצעירים אירופאים רבים שהתגייסו לכוחות האיסלם הרדיקלי, ישובו לאירופה שטופי מח, מאומנים ומצויידים היטב בטכניקות לוחמה".

צעדה לזכר הרוגי הפיגוע במערכת העיתון שרלי הבדו בפריז, ינואר 2014. AP
צעדת זיכרון בפריז, אתמול/AP

המחבל שהתבצר במרכול, אמדי קוליבאלי, נהרג מירי שוטרים לאחר שעות מורטות עצבים. החיפושים אחר בת זוגו, חייאת בומדיין, נמשכים. בזמן ההשתלטות, הורתה משטרת פריז לסגור את כל בתי העסק באזור היהודי רו דה רוזייה שבמרכז העיר.

לדברי מקורות במשטרת צרפת, קוליבאלי הוא אותו אדם שרצח ביום חמישי שוטרת בשכונת מונרוז' בדרום העיר. הוא איים להוציא את בני הערובה במרכול להורג, אם המשטרה לא תפסיק את המצור על האחים סעיד ושריף קואשי, האחראים לפיגוע הירי במערכת "שרלי הבדו". השניים חוסלו בפעילות משטרתית.

לפי העיתון "לה מונד", קוליבאלי, בן 33, מתגורר בפרבר דרום-מזרחי של פריז. הוא מכר ותיק של שריף קואשי, והשניים תוארו כנמאמניו האדוקים ביותר של המחבל הצרפתי-אלג'יראי ג'מיל בגאל, חבר אל-קאעדה.

(עדכון ראשון: 17:04)

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il
לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

שוטר מניח פרחים בזירת הפיגוע במרכול "היפר כשר" בפריז, ינואר 2014. GettyImages
שוטר מניח פרחים בזירת הפיגוע במרכול "היפר כשר" בפריז, ינואר 2014/GettyImages
צעדת זיכרון בניס לרוגי הפיגועים, צרפת. AP
צעדת זיכרון בניס, אתמול/AP
צעדת זיכרון בניס לרוגי הפיגועים, צרפת. AP
צעדת זיכרון בניס לרוגי הפיגועים, צרפת/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully