וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוויון בנטל? השירות האזרחי נכשל בגיוס חרדים

24.11.2014 / 22:35

לפי הנתונים שנחשפו בוועדה המיוחדת לשוויון בנטל בכנסת, רק 299 חרדים התגייסו לשירות האזרחי, בעוד שהיעד עמד על 500. צה"ל טוען, מנגד, שהצליח לגייס 800 חיילים חרדים כמתוכנן

חיילים דתיים וחרדים בצה"ל. GettyImages
המנהלת לא צפויה לעמוד ביעד הממשלה של 1,800 מתגייסים בסוף השנה/GettyImages

צה"ל עומד ביעדי גיוס החרדים, השירות האזרחי נכשל: מאז התחילה שנת הגיוס הנוכחית בחודש יולי התגייסו לצה"ל 800 חרדים, מתוך 2,300 שנדרשים בגיוס על פי יעדי חוק הגיוס החדש. כ-50% מהמתגייסים משרתים בשירות קרבי. לעומת זאת, לשירות האזרחי התגייסו עד כה 299 חרדים. זאת, בעוד מספר המתגייסים היה אמור לעמוד על 500.

הנתונים נחשפו היום (שני) בדיון מעקב של הוועדה המיוחדת לשוויון בנטל. לפי ההערכות, בהתאם למספר המתגייסים החרדים עד כה, ייתכן שעד סוף שנת הגיוס, צה"ל יוכל לעמוד ביעדים שהגדירה לו הממשלה. עם זאת, ראש הרשות לשירות אזרחי, שר-שלום ג'רבי, חשף כי מתחילת שנת הגיוס הנוכחית התגייסו רק 299 חרדים למסגרות השונות. זאת, בשעה שבשלב זה מספר המתגייסים היה אמור לעמוד על 500 חרדים. המשמעות היא כי המנהלת לא צפויה לעמוד ביעד הממשלה של 1,800 מתגייסים בסוף השנה.

עוד ידיעות בוואלה! חדשות:
תמורת קולה ושווארמה: לוקה בשכלו אולץ להודות בפשע שלא ביצע
"שמעתי בלילות 'אבא, אבא'": האבות שילדיהם נלקחים מהם
למה המכוניות הסמויות של משטרת תל אביב שינו צבע?

לוחמי צה"ל בדרך לרצועת עזה. 2 באוגוסט 2014. רויטרס
"אחרי 'צוק איתן', מי שמתגייס כבר לא נחשב ל'בוגד'". חיילים במבצע 'צוק איתן', אוגוסט/רויטרס

ג'רבי אמר כי כבר בשלבים המוקדמים של החקיקה הוא התריע שלא ניתן יהיה לעמוד ביעדי הגיוס שהגדירה הממשלה. "אני לא יכול להבטיח שנעמוד ביעדים למרות כל המאמצים שאנחנו מבצעים", הודיע. "קיים קושי מהותי לעמוד בהם, מאחר שישנן מגבלות שונות בחוק שלא מאפשרות לתת תמריצים מהותיים לגיוס – חברתיים, תעסוקתיים או כלכליים. במצב הנוכחי חרדי מעדיף לדחות את השירות שלו בכמה שנים ואז לקבל פטור". הסיבה לאי-העמידה ביעדי הגיוס של השירות האזרחי היא משום שכל בחור מגיל 22 ומעלה יכול לקבל פטור, אך מתחת לגיל זה, לא יכול למלא שירות אזרחי.

לדברי שחר אילן, סמנכ"ל עמותת "חופש דת ושוויון" (חדו"ש), "מבצע 'צוק איתן' השפיע לטובה על גיוס החרדים והשכיח חלק מהזעם שעורר חוק הגיוס. אמנם אין נהירה המונית לבקו"ם, אבל יכול להיות שמי שמתגייס, כבר לא נחשב ל'בוגד'".

עם זאת, הוא טוען כי לא ניתן להיות בטוח שהצבא יעמוד ביעדי הגיוס. "זה השליש הטוב של השנה מבחינת מתגייסים וכדי לנסות להשלים את היעדים, צה"ל יצטרך להתאמץ יותר בחודשים הבאים", אמר. מעבר לכך, אילן טוען כי יש לבדוק האם כל 800 המתגייסים החרדים הם אכן חרדים. "השאלה שעולה תמיד בגיוס חרדים היא עד כמה אפשר לסמוך שכל המתגייסים הם אכן יוצאי בוגרי מוסדות חרדיים".

לפניות לכתב יקי אדמקר: yakiadamker@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully